خبرگزاری کار ایران

تصمیم ناگهانی درباره‌ انجمن طراحان پوستر؛

حذفِ منتقدانِ خانه‌ تئاتر کلید خورد؟

هیات مدیره خانه تئاتر با اعلام مصوبه‌ای سرپرستی انجمن طراحان پوستر را برعهده گرفته و از ابراهیم حقیقی به عنوان مسئول این انجمن تا برگزاری انتخابات نام برده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هیات مدیره‌ خانه‌ تئا‌تر، چهارم آبان ماه یک مصوبه‌ حاشیه‌ساز داشت که بر سایت این تشکل قرار گرفت و طی آن عنوان شد: «مصوب می‌شود هیات مدیره خانه تئا‌تر به طور موقت سرپرستی این انجمن (انجمن طراحان پوستر) را حداکثر تا سه ماه برعهده بگیرد تا در این مدت تعداد اعضای این انجمن به حد نصاب ۲۱ نفر برسد. هیات مدیره در جلسه آینده از مشارکت یکی از خبرگان و برجستگان این حرفه -آقای ابراهیم حقیقی- برای تعیین هیات موسس انجمن پوستر خانه تئا‌تر استفاده خواهد کرد.»

محسن ولیحی، عضو هیات مدیره‌ انجمن در این‌ رابطه توضیح داد: انجمن طراحان پوستر در سال ۹۳ باید سومین دورهٔ انتخابات خود را برگزار می‌کرد، اما با استدلال درست بازرس خانه تئا‌تر مبنی بر نیاز به تعداد کاندیداهای بیشتر در مجمع روبرو شد. در پی درخواست ارائهٔ آیین‌نامهٔ مربوط در این رابطه و تایید بازرس بر عدم وجود چنین آیین‌نامه‌ای، انتخاباتی برگزار نشد. موضوع در صورت‌جلسه‌ مجمع مکتوب شد و به همین دلیل هیات مدیره ناچار بود تا زمان تدوین قوانین مشخص به کار خود ادامه دهد. به گفته‌ بازرس؛ نامه‌ درخواست تدوین آیین‌نامه در اردیبهشت ۹۴ به هیات مدیره خانه تسلیم شده است. از آن زمان هیچ آیین‌نامه‌ای به انجمن‌ها و کانون‌ها ارائه و ابلاغ نشد تا اینکه با مصوبه‌ ناگهانی و عجیب هیات مدیره در مورد انجمن طراحان پوستر در سایت خانهٔ تئا‌تر – و نه حتی اعلام مکتوب به مجمع یا هیات مدیره‌ انجمن - مواجه شدیم.

او که طراحی گرافیک نمایش‌های هنرمندانی چون بهرام بیضایی و زهرا صبری را در کارنامه دارد، اضافه کرد: نکته‌ تاسف‌‍‌آور‌تر آن‌که به‌رغم نبود قوانین و تدابیر حقوقی لازم، اگر شرایط انجمن با روش‌های معمول انتخابات مطابقت نداشته باشد، مگر اعضای انجمن طراحان پوستر و اصولا هر انجمن یا کانون خانه، امکان رسیدگی به مشکلات این‌چنینی خود را ندارد که سرپرستی آن را هیات مدیرهٔ مرکزی به عهده گرفته است؟ اگر بر فرض هیات مدیرهٔ انجمن هم قصوری داشته باشد، مگر مجمع که همه‌ اعضای انجمن را شامل می‌شود توان سرپرستی یا انتخاب هیات سرپرستی خود را ندارد؟ این یعنی بی‌اعتمادی به مجمع یک انجمن و بی‌توجهی به تخصص آن‌ها برای امور مربوط به خود. و از طرف دیگر یعنی خانه‌ تئا‌تر به قدری تمام امورات خود را نظم داده و مقتدر است که می‌تواند یک کار تخصصی دیگر هم به عهده گرفته و با موفقیت انجام دهد.

ولیحی تصریح کرد: هیات مدیره جای سه ماه سرپرستی یک انجمن، باید ضرب‌العجل را برای تدوین آیین‌نامه‌ای اختصاص می‌داد که همهٔ کانون‌ها و انجمن‌ها در آن ذینفع‌ هستند. انجمن اعتراض شدید خود را به این مصوبه اعلام می‌کند و از لحاظ قانونی و حقوقی پیگیر حقوق اعضا خواهد بود.

عضو انجمن طراحان پوستر در پاسخ به این سوال که چه راهکاری برای پیگیری مورد پیش آمده وجود دارد، اظهار کرد: اولین گام ارائه نامه‌ رسمی به خانهٔ تئا‌تر است که بازرس و هیات مدیره باید پاسخ‌گوی آن باشند. ضمن آنکه در آخرین جلسه‌ انجمن، نمایندگانی از چند انجمن دیگر حضور داشتند و با اعلام نگرانی خود از این عمل هیات مدیره، پیگیر نتایج آن هستند.

ولیحی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا مصوبه هیات مدیره خانه تئا‌تر با جلسه برگزار شده توسط کارگروه بهسازی مرتبط است؟ گفت: این‌که انجمن از ابتدا در فعالیت کارگروه بهسازی مشارکت داشته و اصلا یکی از اعضای انجمن به عنوان مدیر کارگروه فعالیت کرده و این حقیقتی است که در گزارش سالیانهٔ هیات مدیره‌ انجمن به مجمع هم ارائه شد. انجمن پس از چند سال فعالیت به این نتیجه رسید که تا زمان حل مشکلات ریشه‌ای خانهٔ تئا‌تر، فعالیت‌هایش بی‌ثمر است. پس تصمیم گرفت با مشارکت دوستان دیگری، به این موضوع وارد شود که نتیجه آن، کارگروه بهسازی و فعالیت‌ها و نتایج مکتوب و مدون آن است. اما اینکه موضوع این مصوبه با کارگروه بهسازی مرتبط باشد، ترجیح می‌دهم اظهار نظری نکنم. ما قطعا پیگیر هر دو موضوع خواهیم بود و اکنون وظیفه‌ اصلی‌ همین است.

از سوی دیگر امیر اسمی، رئیس هیات مدیرهٔ انجمن طراحان پوستر خانه تئا‌تر پاسخ به پرسش‌های خبرنگار ایلنا را به زمانی دیر‌تر موکول کرد.

توضیح بازرس خانه تئا‌تر درباره مصوبه هیات مدیره

اما حضور رئیس هیات مدیرهٔ انجمن در کارگروه بهسازی خانهٔ تئا‌تر، شائبه‌ای را دامن می‌زند که آیا پس از نشست مطبوعاتی این کارگروه و عدم حضور ۳ عضو هیات مدیره – علیرضا نادری، حمید پورآذری و علی‌اصغر دشتی در خانه، این بار خانه تئاتر یکی دیگر از اعضای کارگروه و منتقدانش را حذف می‌کند؟

پرسشی که مهدی قلعه، بازرس خانه تئا‌تر ضمن رد آن درباره دلایل مصوبه اخیر هیات مدیره خانه تئا‌تر و تصمیم خانه درمورد انجمن طراحان پوستر گفت: حدود ده ماه است که انجمن پوستر انتخابات برگزار نکرده و هیات مدیره این انجمن هیچ جلسه‌ای نیز نداشتند. امروز هم اتفاق خاصی رخ نداده و طبق قانون عمل کرده‌ایم.

او ادامه داد: ما سال‌ها قبل یک مصوبه داشتیم که یک هیات مدیره برای تشکیل حداقل باید سه برابر اعضای پیوسته عضو داشته باشد و چون انجمن طراحان پوستر ۱۵ عضو داشت این کار به تاخیر افتاد.

قلعه در پاسخ به این پرسش که آیا ماده قانونی مشخصی در این ارتباط وجود دارد؟ اظهار کرد: هیات مدیره انجمن‌ها براساس تعداد اعضا تعیین می‌شوند. انجمن پوستر در زمان تاسیس باید ۵ عضو اصلی و ۲ عضو علی‌البدل معرفی می‌کرد ولی به دلیل کافی نبودن تعداد اعضا، این تعداد به سه عضو کاهش یافت. بنابراین طبق آنچه عنوان شد این انجمن باید سه برابر اعضای هیات مدیره یعنی ۲۱ عضو پیوسته داشته باشد.

بازرس خانه تئا‌تر خاطرنشان کرد: آقای اسمی نامه‌ای نوشته‌اند و ما تا دوشنبه نامه‌ ایشان را به هیات مدیره تحویل می‌دهیم. معتقدم چیز خاصی وجود ندارد چون انجمن ۱۰ ماه است جلسه‌ای برگزار نکرده؛ ضمن آنکه تمام جلسه‌های انجمن باید در خانه تئا‌تر برگزار شود اما انجمن طراحان پوستر حتی یک صورتجلسه ندارد.

او با بیان اینکه هیچ نکته شخصی در این میان وجود ندارد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مصوبه اخیر هیات مدیره خانه تئا‌تر ارتباطی به برگزاری جلسه کارگروه بهسازی دارد یا خیر؟ بیان کرد: من به عنوان مهدی قلعه هیچ بحث شخصی با کسی ندارم و بحث کارگروه بهسازی به من ارتباطی پیدا نمی‌کند؛ بلکه در فضایی با آرامش و کاملا قانونی صحبت می‌کنم، چون از چند ماه قبل هم همین صحبت‌ها را در هیات مدیره مطرح کردم.

قلعه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چرا این مسائل طی ده ماه گذشته رخ نداد، گفت: الان بحث این است که آقای اسمی به عنوان نماینده صنف ۴ ماه است به جلسه‌های هیات مدیره نمی‌آید. یعنی ۴ ماه تماس گرفتیم و ایشان پاسخ ندادند؛ به همین دلیل من گفتم که دیگر با ایشان تماس برقرار نشود، چون می‌گوید می‌آید اما عمل نمی‌کند. به محض آنکه یک بار تماسی برقرار نشد ایشان به جلسه آمدند و دلیل عدم تماس را جویا شدند که من توضیح دادم.

او افزود: ما حتی تا سه هفته قبل انجمن را قانونی می‌دانستیم اما چون در جلسه‌های هیات مدیره شرکت نکردند من به وظیفه قانونی عمل کردم اما اینکه آقای اسمی علاقه داشت به دلیل مسائل شخصی دیگران در جلسه‌های هیات مدیره حاضر نشود بحث دیگری است.

این عضو خانه تئا‌تر توضیح داد: در جلسه هیات مدیره آقای ابراهیم حقیقی به عنوان سرپرست تعیین شدند و طی تماسی که داشتیم قرار است ایشان تا زمان برگزاری انتخابات، انجمن را اداره کنند. به محض آنکه حد نصاب اعضا به ۲۱ نفر برسد انتخابات برگزار می‌شود و همه می‌توانند در آن شرکت کنند.

او درباره تعیین زمان سه ماهه برای سرپرستی انجمن و ارتباط آن با قوانین موجود در اساسنامه خانه تئا‌تر نیز توضیح داد و گفت: تعیین زمان سه ماهه برای سرپرستی انجمن ارتباطی با اساسنامه خانه تئا‌تر ندارد و موضوعی داخلی است. هر مشکلی که در زمینه هیات مدیره انجمن‌ها اتفاق بیفتد مسئله‌ای درونی تلقی می‌شود و هیات مدیره موظف است راجع به آن تصمیم‌گیری کند. امروز هم هیات مدیره تصمیم گرفته زمان سرپرستی سه ماه باشد اما امکان دارد در مدت ۲۰ روز تعداد اعضا به حد نصاب برسد و انتخابات برگزار شود.

کد خبر : ۳۱۹۷۹۸