خبرگزاری کار ایران

واکنش رهبری به اتفاقات اخیر ارکستر سمفونیک؛

دستمزد 6 ماه کار رهبری در ایران برابر یک اجرا در اروپاست/ ارشاد و بنیاد رودکی نمی‌توانند در مسئولیت مدیر هنری دخالت کنند

علی رهبری می‌گوید؛ مطمئنا من سخنگوی بنیاد رودکی نیستم چون این اعضای ارکستر هستند که به آنها معترض‌اند. اگر من سخنگوی بنیاد رودکی بودم مثل آنها قول‌هایی می‌دادم که عملی نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) پس از حواشی چند روز گذشته ارکستر سمفونیک و اظهارنظرهای ارشاد و بنیاد رودگی به خبرنگار ایلنا گفت: قبل از هر چیز باید بگویم که برخلاف آنچه مطرح شده؛ هیچ تغییری در برنامه مهر تا مهر ارکستر سمفونیک تهران به وجود نمی‌آید و هیچکس با من در این‌باره صحبت نکرده است. مطمئنا اگر هم قرار به تغییر در برنامه باشد؛ شخص آقای رئیس‌جمهور، آقای وزیر ارشاد یا آقای جمالی نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون مسئولیتش با من است و من هم قصد تغییر در برنامه را ندارم.

او ادامه داد: ما کار خود را در سطح جهانی و حرفه‌ای آغاز کردیم و ادامه می‌دهیم و من به دوستانمان حق می‌دهم که دچار مشکل شوند زیرا تا پیش از این همه کارها در ایران پروژه‌ای و تقریبا در سطح آماتور بوده است.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران درباره شرایط کاری خود در ارکستر سمفونیک تهران گفت: من می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم که تا امروز درباره آن حرفی نزدم. در طول سی سال اخیر همیشه دستمزد من مشخص بوده. من در اروپا برای هر شب اجرای دستمزدی بین ده هزار یورو تا شانزده هزار یورو دریافت می‌کنم و اگر در کشورهایی مثل کره اجرا داشته باشم؛ این دستمزد بیشتر هم می‌شود. همه باید بدانند که من برای درآمدزایی و ریاست به ایران نیامدم چون دستمزد ماهانه من در ایران ماهانه هزار و پانصد یورو است. یعنی من بابت 6 ماه کاری که در ارکستر سمفونیک انجام دادم؛ مبلغی برای یک شب اجرا در اروپا دریافت کردم.

وی افزود: من در ارکستر فقط مدیر هنری نبودم و کار 5 نفر را همزمان انجام دادم. همه کارهایی که در دنیا داشتم را فعلا کنسل کردم تا اینجا با جان و دل ارکستر را درست کنم. انگیزه من سیاسی بازی نیست و مطمئنا وزارت ارشاد و بنیاد رودکی باید خودش را با ما هماهنگ کند. خوشبختانه درمورد برنامه مهر تا مهر؛ ما از پنج ماه پیش کارها را انجام دادیم و هیچ مشکلی وجود ندارد و همه چیز هماهنگ شده است.

علی رهبری در پاسخ به صحبت‌های بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) گفت: آقای جمالی می‌گویند من سخنگوی بنیاد رودکی یا ارشاد نیستم. بله این درست است من به عنوان هنرمند صحبت می‌کنم و طبیعتا آنها هم نمی‌توانند سخنگوی من باشند و در کار من مداخله کنند.

وی همچنین تصریح کرد: چیزی که واضح است اعتراض ما نسبت به عملکرد بنیاد رودکی‌ست. معلوم است من سخنگوی بنیاد نیستم. بنیاد رودکی درباره خودش نمی‌گوید که ما کارمان را بد انجام دادیم. اگر من قرار بود مثل بنیاد رودکی صحبت کنم؛ آنوقت الان قول‌هایی داده بودم که نمی‌توانستم انجام دهم. 

رهبری همچنین درباره وضعیت طرح خود برای همکاری با شهرداری عنوان کرد: خوشبختانه تا جایی که خبر دارم؛ از طرح من استقبال شده و قرار است در این هفته؛ جلسه‌ی بین بنیاد رودکی و شهرداری برقرار شود تا موضوعات را بررسی کنند.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران همچنین با اشاره به اینکه از امروز ضبط آثار آهنگسازان ایرانی آغاز شده است؛ بیان کرد: ما در ارکستر منشی و دفتر نداریم و همه کارها را با کمک بچه‌های ارکستر انجام می‌دهیم. طی این چند روز بسیار خسته شدیم چون باید نت‌ها را پرینت می‌گرفتیم درحالی که وظیفه ما نیست.

او درباره اینکه آثار کدام آهنگسازان اجرا می‌شود؛ توضیح داد: ما در ضبط آثار باند بازی و اساتید بازی را کنار گذاشتیم و اجازه ندادیم که فقط چند اسم مشهور که مردم آنها را می‌شناسند قطعاتشان ضبط شود. بر همین اساس طبق قرعه‌کشی آثار آهنگسازان را به ترتیب اجرا می‌کنیم. خدا را شکر که قطعاتی انتخاب شدند که به طور معمول شید در آخر لیست قرار می‌گرفتند اما وقتی من آثار این جوانان را می‌شنوم بسیار خوشحال می‌شوم. از جمله آهنگسازان جوانی که آثارشان اجرا می‌شود؛ می‌توانم به آرش عباسیٰ باربد بیات یا آقای پورخلجی اشاره کنم.

علی رهبری همچنین افزود: ما قطعات بزرگان موسیقی ایران را هم ضبط خواهیم کرد و همه چیز طبق قرعه‌کشی انجام شده پیش می‌رود تا بعد از ضبط با کیفیت خوب؛ این آثار برای شرکت ناکسوس برای انتشار ارائه شود.

کد خبر : ۳۱۹۸۰۳