خبرگزاری کار ایران

در نشست نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مطرح شد:

شادمانه‌ها در جشنواره/طالبی درباره پایان دوره سرپرستی‌اش توضیح نداد

نشست خبری نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران؛ صبح امروز - دوشنبه 18 آبان - در تالار وحدت با حضور فرزاد طالبی، ایرج نعیمایی و محمدرضا علیزاده برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرزاد طالبی (سرپرست موقت دفتر موسیقی) در ابتدای نشست درباره نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: جشنواره موسیقی نواحی دو سال متوقف بود و امسال با لطف خداوند دوباره آغاز به کار خواهد کرد. شورای سیاست‌گذاری این جشنواره تعیین شده و براساس تفاهم‌نامه‌ای که با استان کرمان منعقد شد؛ سیر جشنواره مشخص است.

او ادامه داد: این جشنواره به طور مشترک بین استانداری کرمان و وزارت ارشاد شکل گرفته است و ارکان جشنواره طی دو، سه ماه اخیر مشخص شدند. جشنواره موسیقی نواحی برای دفتر موسیقی در حد جشنواره موسیقی فجر اهمیت دارد. تاکید وزارتخانه بر این بود که جشنواره در استانی جز تهران برگزار شود. بر همین اساس؛ طبق تفاهم‌نامه، جشنواره موسیقی نواحی ایران برای 3 سال در استان کرمان برگزار می‌شود.

طالبی با توضیح درباره تغییراتی که در ساختار جشنواره نواحی به وجود آمده عنوان کرد: در جشنواره امسال ما با برنامه‌ریزی مشخص‌تر و با تفاوت‌هایی که در محتوای جشنواره به وجود آمده کار را دنبال خواهیم کرد تا این جشنواره واقعه‌ای مهم در عرصه موسیقی نواحی ما شود. چراکه ما معتقدیم هرگونه تقویت دراین حوزه به تقویت موسیقی کل ایران ارتباط دارد.

سرپرست دفتر موسیقی درباره زمان برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: این جشنواره همزمان با هفته وحدت برگزار می‌شود و از آنجایی که تم جشنواره، تم شادمانه است و بخش بزرگی از موسیقی نواحی درباره عروسی‌ها و مولودی‌هاست؛ ما این جشنواره را همزمان با مراسم جشن ولادت پیامبر اکرم برگزار می‌کنیم.

وی همچنین افزود: در شورای سیاست‌گذاری ما نقاط قوت و ضعف جشنواره در دوره‌های قبل را بررسی کردیم تا جشنواره باز هم تقویت شود. درباره بودجه این جشنواره نیز وزارت ارشاد و استان کرمان هریک 50 درصد از بودجه را تامین می‌کنند.

طالبی که مدتی است دوره سرپرستی‌اش در دفتر موسیقی به اتمام رسیده و بر همین اساس؛ حکم او به عنوان سرپرست دفتر موسیقی اکنون وجاهت قانونی ندارد و او از توضیح به خبرنگاران درباره وضعیتش در دفتر موسیقی سر باز زد و گفت: امروز در این نشست جمع شده‌ایم تا به نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بپردازیم و نباید این جشنواره را دچار حاشیه کنیم. من تاکنون پیگیر اتفاقاتی که در دفتر موسیقی درباره وضعیت سرپرستی من افتاده نبودم و این سوال را باید از اشخاص دیگری بپرسید.

او همچنین در پاسخ به اینکه چگونه با توجه به اتمام دوره سرپرستی خود ریاست جشنواره موسیقی نواحی ایران را برعهده گرفته، گفت: حکم من به عنوان رئیس سیاست‌گذاری جشنواره نواحی به عنوان شخصیت حقیقی از طرف آقای مرادخانی امضا شده است و بر همین اساس اگر مدیرکل دیگری نیز در دفتر موسیقی منصوب شود؛ من به عنوان شخصیت حقیقی وظیفه‌ام را در جشنواره موسیقی نواحی به اتمام خواهم رساند.

ایرج نعیمایی دبیر نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره پذیرفتن مسئولیت در این جشنواره گفت: علاقه شخصی من به موسیقی نواحی و مقامی باعث شد تا این وظیفه مهم را برعهده بگیرم. هویت ما ایرانی‌ها در موسیقی مقامی است. آنچه در تاریخ گذشته و توسط اندیشمندان نوشته شده؛ عموماً برپایه همین موسیقی است و در واقع موسیقی نواحی هویت ملی ماست.

او درباره ابعاد مختلف جشنواره توضیح داد: در بخش رقابتی جشنواره ما سعی داریم تا هیات داوران براساس ضوابط علمی رقابتی را به درستی شکل دهند و سبب رشد این موسیقی شوند. در بخش غیر رقابتی با موضوع مولود پیشکسوتان اجرای برنامه خواهند داشت و این بخش بر ارکان شادمانه تکیه دارد. ما در جشنواره بخشی با عنوان هفته فیلم داریم و فیلم‌های مستندی که درباره موسیقی ساخته شده با حضور کارگردانان اکران می‌شوند. همچنین در بخش موسیقی عکاسی اینستاگرام و تلگرام فراخوانی منتشر کردیم که تاکنون بازخوردهای خوبی از آن دریافت کرده‌ایم.

نعیمایی همچنین افزود: یکی دیگر از بخش‌های جشنواره انتخاب کتاب و سی‌دی پژوهشی است که در این بخش ما کتاب‌ها و سی‌دی‌هایی که در شهرستان‌های غیر از تهران تولید شده را در رقابت قرار دادیم. علاوه بر آن با حمایت دانشگاه هنر ما از 10 نفر از دانشجویان برتر رشته موزیکولوژی درخواست کردیم تا نشست‌های تخصصی موسیقی‌شناسی نواحی را برگزار کنند. آخرین برنامه ما در این جشنواره نمایشگاه سازهای نواحی است که در موسیقی هرندی کرمان برگزار می شود و همچنین قصد داریم تا با پایان این جشنواره از بزرگان نواحی ایران تقدیر کنند.

محمدرضا علیزاده (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان) در پایان این نشست عنوان کرد: طی تفاهمنامه استانداری کرمان و ارشاد نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان برگزار می‌شود. استان کرمان، استان بسیار پهناور و وسیعی است که از نظر اجتماعی و اقلیمی خصوصاً در موسیقی نواحی تنوع‌های زیادی دارد و امیدواریم که برگزاری جشنواره در این استان کمکی به موسیقی نواحی ایران باشد.

جشنواره موسیقی نواحی از 4 تا 7 دی ماه همزمان با هفته وحدت در کرمان برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۰۴۶۴