خبرگزاری کار ایران

«مکتب ویولن یهودی منوهین» بررسی می‌شود

نشست پژوهشی موسیقی کلاسیک با عنوان «بررسی مکتب ویولن یهودی منوهین» پنج شنبه ۲۱ آبان ساعت ۱۸ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ شرح زندگی و تحولات موثر اجتماعی و سیاسی بر زندگی این هنرمند جهانی، مکتب ویولن یهودی منوهین (به لحاظ شیوه آموزش و سونوریته مطلوب)، مقایسه مکاتب دیگر و تاثیر آن بر پیشرفت نوازندگی ویلن در قرن بیستم با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر موسیقی در این نشست بررسی می‌شود.

این نوازنده ویولن آمریکایی روس تبار، سال ۱۹۱۶ در شهر نیوجرسی آمریکا در یک خانواده مهاجر روس متولد شد. وی در سن پنج سالگی نوازندگی ویولن را آغاز و در سن ۱۲ سالگی به آلمان رفت و در یکی شگفت انگیز‌ترین کنسرت‌های تاریخ موسیقی جهان سه کنسرتو ویولن باخ، برامس و بتهوون را با ارکستر فیلارمونیک برلین به رهبری برونو وال‌تر اجرا کرد. تاثیر این کنسرت چنان بود که آلبرت انیشتن که در سالن کنسرت حضور داشت منوهین را در آغوش گرفته و گفت: «اکنون دیگر یقین دارم که خدایی در عرش وجود دارد». منوهین در طول حیات هنری‌اش یکی از فعال‌ترین موزیسین‌های تاریخ قرن بیستم بود.

این نوازنده ویولن علاوه بر همکاری با صد‌ها هنرمند نامی عرصه موسیقی در عرصه‌های بشردوستانه و خیریه نیز بسیار فعال بود و به ده‌ها موسسه خیریه و کشف استعداد در مناطق محروم کمک می‌کرد.

وی در سال۱۹۵۰ درانگلستان موفق به تاسیس مدرسه موسیقی شد و مکتب ویولن خود را تدریس می‌کرد. او موسیقی کلاسیک را به شیوه دوران شکوفایی یعنی دوران قبل از جنگ جهانی دوم آموزش می‌داد.

ده‌ها اجرای صوتی و تصویری ازتمام آثار مهم رپرتوار ویولن از منوهین بر جا مانده که بعد از گذشت چند دهه جزو موثق‌ترین ترجمان‌ها از این آثار به شمار می‌رود. وی برای نخستین بارتعداد زیادی از آثار آهنگسازان را اجرا کرده بود و در رهبری ارکستر و فن تدریس موسیقی صاحب سبک بود. وی سرانجام ۱۲ مارس ۱۹۹۹ پس از یک عمر فعالیت هنری چشم از جهان فرو بست.

علاقه مندان برای حضور دراین نشست می‌توانند به فرهنگ سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالا‌تر از پل سید خندان، خیابان جلفا مراجعه ویا با شماره های۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

کد خبر : ۳۲۰۴۸۴