خبرگزاری کار ایران

هادی خانیکی در نشست مطبوعات و انتخابات:

رسالت مطبوعات چگونگی حساس کردن جامعه نسبت به انتخابات است

در مرحله اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی از جمله مطبوعات بسیار تاثیرگذارند اما در بحث ترغیب این ارتباطات میان فردی یعنی آنچه در خانواده‌ها،‌ گروه‌های مدنی، احزاب و تشکل‌های مردم نهاد می‌گذرد اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هادی خانیکی در نشست مطبوعات و انتخابات که در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد؛ با اشاره به نقش مطبوعات در جلب مشارکت سیاسی اظهار داشت: مشروع‌ترین رویکرد در این زمینه این است که مطبوعات یا رسانه‌ها از سازندگان افکار عمومی هستند و به جای خطاب قرار دادن مخاطبان عام در برخی مواقع سازندگان افکار عمومی را مخاطب قرار می‌دهند.

وی افزود: به همین دلیل لازم است هنگامی که از مسئله مطبوعات و انتخابات سخن می‌گویید دایره و حد تاثیرگذاری مطبوعات را طبیعی قلمداد کنیم و اگر طبیعی به مسائل نگاه نکنیم به نوعی اضافه‌بار بر دوش مطبوعات سوار می‌شود.

این استاد رسانه و علوم ارتباطات اضافه کرد: اگر به گذشته برگردید، می‌بینیم در یک مقطعی مطبوعات به طور عام و روزنامه‌ها به‌طور خاص آنچنان تاثیرگذار بود که نامزد تعیین کرده و این نامزد‌ها در انتخابات رای می‌آوردند و نقش مهمی ایفا می‌کردند.

خانیکی اضافه کرد: حال سوال اینجاست که آیا در وضعیت کنونی با توجه به پیدایش رسانه‌های مجازی و گروه‌های اجتماعی آیا همچنان مطبوعات از همان نقش پیشین برخوردارند و آیا آن بخش‌های پنهان مطبوعات که کمتر دیده می‌شوند را نباید در جریان مطبوعات مهم دانست؟ کما اینکه مطبوعات محلی در بحث انتخابات نقش مهمتری برعهده دارند.

وی افزود: در جریان ارتباطات دو مسئله اهمیت دارد که یکی؛ انتقال پیام در عین همه فشردگی‌ها و تنوعی که دارد به صورت یک مرحله‌ای انجام نمی‌گیرد و به صورت دو یا چند مرحله‌ای منتقل می‌گردد.

خانیکی اضافه کرد: نکته دوم این است که با تحولات نظام اطلاع‌رسانی در جامعه ما نقش مطبوعات به عنوان اطلاع‌رسان با نقش آن به مثابه فردی دیگر متفاوت است. در مرحله اطلاع‌رسانی در مسئله‌ای مانند انتخابات که نیاز به حساس کردن جامعه نسبت به امر انتخابات است چه رسانه‌ای تاثیرگذار است و در مرحله ترغیب کدام رسانه‌ها موثر هستند؟

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در مرحله اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی از جمله مطبوعات بسیار تاثیرگذارند اما در بحث ترغیب این ارتباطات میان فردی یعنی آنچه در خانواده‌ها،‌ گروه‌های مدنی، احزاب و تشکل‌های مردم نهاد می‌گذرد اهمیت بیشتری دارد.

خانیکی تصریح کرد: نهایتا صحبت من بر سر این است که مسئولان و رسالتی که هم اکنون برعهده مطبوعات است این است که چگونه جامعه را نسبت به مسئله انتخابات و اهمیت آن حساس کنند و جامعه را از حالت نظاره‌گری به کنش‌گری تبدیل کرده و در مجموع در افزایش مشارکت سیاسی یاری برساند.

کد خبر : ۳۲۰۵۷۲