خبرگزاری کار ایران

بهرام جمالی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها 800 میلیون از پنج ونیم میلیارد بودجه مصوب دولت واریز شد/ بودجه انقباضی برنامه‌های ارکستر سمفونیک را متوقف کرد

asdasd
کد خبر : ۳۲۰۶۸۰

بهرام جمالی درباره وضعیت بودجه ارکستر سمفونیک تهران گفت: بودجه مصوب سال 93 ؛ چهار میلیارد تومان بود و نیمی از آن هنوز واریز نشده است. امسال نیز 5 میلیارد و نیم بودجه مصوب شد که فعلا فقط 800 میلیون تومان از آن واریز شده و تا پایان سال هم نهایتا 56 درصد از بودجه دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بهرام جمالی (مدیر بنیاد رودکی) صبح امروز (19 آبان) با حضور در غرفه ایلنا در نمایشگاه مطبوعات؛ درباره حواشی ارکستر سمفونیک و مشکلاتی که بین بنیاد رودکی و علی رهبری (مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران) به وجود آمده، گفت: آقای رهبری یک هنرمند مستقل است و همواره گفته که هیچوقت سخنگوی دولت و بنیاد رودکی نیست. وقتی مسئله‌ای مطرح می‌شود ممکن است برخی تعبیر مدیریتی از آن داشته باشند.

او ادامه داد: من براساس توافق و صحبت‌های پیشینی که با آقای رهبری داشتیم؛ اعلام کردم ایشان سخنگوی بنیاد رودکی نیستند. اما اینکه آقای رهبری بعد از این صحبت‌ها مطرح می‌کنند بنیاد رودکی به قول‌های خود عمل نکرده، مسئله دیگریست.

جمالی؛ علت دلخوری رهبری را کمبود بودجه ارکستر دانست و عنوان کرد: ما 5 میلیارد و پانصد میلیون تومان در سال نود و چهار برای ارکستر سمفونیک تهران بودجه در نظر گرفتیم و این بودجه مصوب شد. از این مبلغ تاکنون فقط 800 میلیون تومان به حساب بنیاد رودکی واریز شده است. پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال هم بتوانیم 56 درصد از بودجه اولیه را دریافت کنیم. بدیهی‌ست که این اتفاق تمام برنامه‌های ما را بهم می‌ریزد.

مدیرعامل بنیاد رودکی همچنین افزود:‌ معاونت هنری به عنوان متولی ارکسترها بودجه و اعتبارات را مصوب کرد و مکاتبات را با ارشاد انجام داد. اما حاصل آن مکاتبات فقط 800 میلیون تومان بوده است. ما مجبوری که با واقعیت مالی کارمان را انجام دهیم و همین آقای رهبری ر‌ا ناراحت کرده است. به نظر من برنامه‌های آقای رهبری فوق‌العاده است اما با اتفاقی که الان افتاده؛ ما چاره‌ای جز انقباضی کردن بودجه نداریم.

جمالی درباره شرایط فعلی ارکستر سمفونیک توضیح داد: ما با همین بودجه‌ای که اعلام شده هم می‌توانیم ارکستر را سر پانگه داریم اما وقتی 56 درصد ازبودجه مصوب واریز شده؛ بدیهی‌ست که کاری برای توسعه ارکستر نمی‌توان انجام داد. یعنی مجبوری برنامه‌ها را کمتر کنیم یا سفر به خارج نداشته باشیم. در سال 93 نیز بودجه ارکستر 4 میلیون تومان مصوب شد که دو میلیارد آن برای خرید ساز و تجهیزات بود. از آن بودجه هم دو میلیارد واریز شد و هنوز دو میلیارد برای خرید ساز واریز نشده است. ما تا شهریور امسال با همان دو میلیارد کارهای ارکستر را پیش بردیم.

وی افزود: آقای رهبری خواسته‌های درست و به جایی دارند اما وقتی کار مدیریتی می‌شود باید منطقی پیش رفت. زمانی که ما با آقای رهبری برنامه مهر تا مهر را تنظیم می‌کردیم؛ خیلی بدبینانه روی 4 میلیارد و 400 میلیون تومان بودجه حساب می‌کردیم و می‌گفتیم حتی اگر بیست درصد از بودجه هم واریز نشود؛ می‌توانیم کار کنیم اما باز همین پول به  دو میلیارد و صد میلیون کاهش پیدا کرده است. این به علت اعتبارات دولت است و فقط در ارشاد و بنیاد رودکی دیده نمی‌شود. بودجه تمام دستگاه ها کاهش پیدا کرده است. اعتبارات مصوب هیچ نهادی صد درصدی حرکت نمی‌کند.

جمالی با بیان اینکه ارکسترها با حمایت مردمی باید سرپا بمانند؛ ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی دولت؛ ما باید از حمایت مردمی استفاده کنیم. اگر مردم حمایت کنند و ارکستر بتواند تمام بلیت‌هایش را بفروشد و کنسرت‌هایش را تمدید کند؛ می‌تواند به استقلال برسد. این استقلال با شکل‌گیری کمپین حمایت از ارکسترها بدست می‌آید.

مدیرعامل بنیاد رودکی درباره همکاری ارکستر سمفونیک با شهرداری نیز توضیح داد: همه‌ی شهرهای بزرگ دنیا یک ارکستر مخصوص شهر خود دارند. تهران نیز ارکستری با 80 سال قدمت دارد. طرح آقای رهبری بسیار مناسب است اما ما باید با شهرداری صحبت کنیم. شهرداری نهاد بزرگی‌ست اما باید دید که آیا بودجه آنها برای چه چیزی قرار گرفته و تا چه حد می‌توانند کمک کنند. من امیدوارم به زودی بتوانیم با آقای مختاباد جلسه‌ای بذاریم و پیرامون این مسئله صحبت کنیم تا با منابع مالی شهرداری؛ ارکستر سمفونیک تهران را با مشارکت شهرداری و ارشاد تشکیل دهیم. در این بین بنیاد رودکی نیز می‌تواند نقش اجرایی داشته باشد.

او در پایان درباره دستمزد علی رهبری اظهار کرد: آقای رهبری برای مدیریت هنری ارکستر هر ماه 1500 یورو دریافت می‌کنند و برای رهبری هر اجرا 3000 یورو دیگر می‌گیرند. در نتیجه حقوق ایشان در هر ماه وابسته به تعداد اجراهایشان هم هست. البته آقای رهبری؛ رهبر بسیار گرانی هستند و ما می‌دانیم که این مبلغ در مقابل زحمت و تخصص ایشان بسیار کم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز