خبرگزاری کار ایران

مهدی شفیعی با حضور در غرفه ایلنا مطرح کرد:

تنها ۱۵ درصد از بودجه تئا‌تر کشور تاکنون تخصیص داده شده‌است

مدیرکل هنرهای نمایشی با حضور در غرفه ایلنا در بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد امسال فقط ۱۵ درصد از بودجه تئاتر کشور تخصیص یافته است.

مهدی شفیعی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت بودجه تئاتر گفت: وضعیت کمبود اعتبار در حوزه تئاتر از بحث‌های قدیمی است و همین بودجه‌ای که مصوب شده پاسخگوی همه اهالی تئاتر نیست و جمعیت تئاتری وفعالان تئاتر به بودجه بیشتری نیاز دارند وبودجه بسیار اندک است.

مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: امسال به دنبال مسائلی که ناشی از بعضی پدیده‌ها همچون تحریم بود باعث شد بودجه تئاتر به اندازه کافی تامین نشود همانگونه که مسائل مالی کلان دولت مورد اشکال قرار گرفت و مطلوب نیست.

او ادامه داد: تئاتر نسبت به هنرهای دیگر وابسته‌تر به دولت است و اصلا قابل قیاس با حوزه‌های دیگر نیست. در تئاتر آثار به صورت مستمر تولید می‌شود و باید هر شب چراغ تماشاخانه‌ها روشن باشد و من به عنوان مدیر تئاتر باید حتی حداقلی از همه تولیدات حمایت کنم.

وی گفت: اگر این حمایت باید انجام شود باید تخصیص‌ها نیز به موقع و درست باشد زیرا اگر در زمان معین و به صورت منظم انجام نشود بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه این کمبود بودجه به همه بخشهای تئاتر فشار وارد می‌کند، گفت: ما سعی کردیم تمامی هزینه‌هایی که وجود دارد را کاهش دهیم و به نوعی بیشتر اعتبارات را به تولید تزریق کنیم و بیشترین پرداخت به گروه‌های تولیدی باشد.

این مدیر بیان کرد: در شش ماه گذشته برای تمامی تولیداتی که نیاز بود کمک هزینه‌ای پرداخت شود خود را مقید کردیم حتی با این اعتبارات اندک این کمک هزینه را دهیم و حتی برای آنهایی که تاکنون نتوانستیم پرداخت کنیم؛ قراردادهایی منعقد و سعی کرده‌ایم فشار را از گروه‌های نمایشی کم کنیم.

او خاطرنشان کرد: بودجه‌ای که تاکنون به تئاتر تخصیص داده شده کمتر از ۱۵ درصد است و امیدواریم بعد از انجام گشایش‌ها بخش عمده‌ای از بودجه تامین شود.

شفیعی گفت: هر چند ما اعتقاد داریم که روی اقتصاد تئاتر باید کار شود و زیرساخت‌ها نیز باید تامین شود ولی حوزه تئاتر اصلا حوزه‌ای نیست که بتوان آن را براساس درٱمدزایی از طریق گیشه اداره کرد و گروه‌های تئاتری قطعا نیاز به حمایت دارند و در هیچ کجای دنیا تئاتر بدون حمایت دولتی نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

کد خبر : ۳۲۰۷۳۰