خبرگزاری کار ایران

مراسم بزرگداشت هوشنگ کاظمی برگزار شد

پنجاه و یکمین نشست از سلسله‌ نشست‌های پ‍ژوهشی هنر به هوشنگ کاظمی اختصاص دارد

به گزارش ایلنا، بزرگداشت هوشنگ کاظمی با حضور و سخنرانی قباد شیوا، محسن وزیری‌مقدم، محمدرضا اصلانی، عباس مشهدی‌زاده، آرش تنهایی و جمعی از دوستداران هوشنگ کاظمی شامگاه دیروز(دوشنبه ۱۶ آبان) در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

محسن وزیری مقدم، نقاش و مجسمه‌ساز با توصیف خصوصیات کاظمی گفت: هوشنگ مرد بزرگورای، شاعر، ظریف و حساسی بود و نقاشی‌های زیبایی داشت. او نه تنها انسان، حتی پرندگان و حیوانات و گیاهان را نیز بسیار دوست می‌داشت. در اداره فرهنگ و هنر تغییراتی ایجاد کردند و آنقدر او را ناراحت و اذیت کردند تا اینکه آنقدر او را آزار دادند تا آن که مجبور به کناره گیری از ریاست دانشکده هنرهای تزیینی شد.

وزیری مقدم در پایان سخنانش از حاضران خواست تا به قطعه‌ای موسیقی از باخ که مورد علاقه او و هوشنگ کاظمی بوده است، گوش بسپارند. در حالی که به صدای این موسیقی گوش می‌سپرد و می گریست، گفت: این قطعه موسیقی درباره سن ماتیو است که به خدا می‌گوید او را بیامرزد، من هم از خداوند می‌خواهم که هوشنگ را بیامرزد.

قباد شیوا  طراح و گرافیست ایرانی من اگر کاری به لحاظ گرافیک در این مملکت کرده‌ام و به فرهنگ کشور خودمان توجه نشان داده‌ام، از استاد هوشنگ کاظمی آموخته‌ام..

این طراح و گرافیست ایرانی با اشاره به  تنها کتاب ثبت‌شده از هوشنگ کاظمی گفت: نسل فعلی ما باید این کتاب را بخواند و بداند که چه کسانی گرافیک این مملکت را شکل داده‌اند. کاظمی نخستین دانش‌آموخته گرافیک ایران است. ولی هیچ‌گاه اهل مصاحبه نبود و جز در مراسم‌های علمی سخنرانی نمی‌کرد. و این‌ها همه به دلیل افتادگی و تواضع این مرد بود.

 قباد شیوا با بیان اینکه هوشنگ کاظمی نخستین ایرانی دانش آموخته رشته گرافیک در فرانسه است، گفت: کاظمی گرافیک نو را به ایران آورد. او در این سال‌های اخیر خیلی دلش می‌خواست که به ایران بازگردد ولی دکتر‌ها اجازه این پرواز طولانی را به او نمی‌دادند. هوشنگ کاظمی اگر به ایران می‌آمد و مشاهده می کرد که چه بر سر گرافیک ایران آمده است و از آن گرافیک شاعرانه‌ای که در ذهنش داشت، خبری نیست، زودتر از اینها دق می‌کرد چرا که ما دیش هایمان را به سمت غرب تنظیم کردیم و به راه‌هایی که او برایمان باز کرده بود، توجهی نشان ندادیم.

محمدرضا اصلانی، مستندساز سخنران دیگر مراسم بود، ضمن تشکر از پخش موسیقی باخ گفت: این قطعه موسیقی برای همه نسل ما خاطره انگیز است و در واقع قطعه موسیقی زندگی همه ما بود.

وی اظهار کرد: من هوشنگ کاظمی را پدر گرافیک ایران می‌دانم. او خیلی گمنام مانده بود. کاظمی فقط مشغول کارهای گرافیکی نبود. بلکه اندیشه گرافیک را راه‌اندازی کرد. اندیشه‌ای فلسفی پشت این گرافیک شکل گرفته بود. مرتضی ممیز به عنوان پدر گرافیک ایران مطرح می‌شود که به واقع هم همین طور است اما بهتر است او را پدر ایلوستراسیون و طراحی روایت در ایران بدانیم و شأن او در این زمینه یک شأن جهانی است. می توان پدر ایلوستراسیون شرقی هم به او اطلاق کرد که در کنار هشترودی اعتباری بلامنازع در این زمینه یافت و لایقش هم بود. اما کار فرهنگسازی و ساماندهی گرافیک در سطح جهانی و معتبر کار مهندس هوشنگ کاظمی بود. با احترام به دوستی دیرینه ام با زنده یاد ممیز که جایش را هنوز خالی می دانم، مهندس کاظمی را می توانم پدر گرافیک ایران بنامم.

اصلانی با اشاره به راه اندازی دانشکده هنرهای تزیینی توسط هوشنگ کاظمی گفت: این دانشکده تأثیر کلی برجریان هنر و ادبیات داشت به طوری که اولین شعر موج نو در این دانشکده چاپ شد و بیرون آمد و به این ترتیب شعر و ادبیات هم از آن زمان تصویری شد که متأثر از همین دانشکده بود. کاظمی شاید بیش از یک سال یا دو سال در این دانشکده نماند اما کاری کرد که با وجود نبودنش این دانشکده سرپای خود ماند و این جریان تداوم عمیقی تا سال‌های هفتاد پیدا کرد. این افراد تداوم دهنده ایران و فرهنگ ایرانی هستند، اگر ایران هست به همت این تک مردان و تک زنان است. اصلانی با بیان اینکه امروز سالروز درگذشت مهدی سحابی یکی از شاگردان این مدرسه است، از حاضران خواست تا به احترام او از جای خود برخیزند..

آرش تنهایی، پژوهشگر طراح و گرافیست ایرانی هوشنگ کاظمی را فرزند دوران گذار دانست و گفت: دورانی که حکومت از قاجار به پهلوی می‌رسد. کاظمی نقطه عطفی در تاریخ هنر ایران است زیرا دانش گرافیک را وارد ایران کرد. ولی هیچ نامی از او در کتاب‌های درسی نیامده است. من از خانواده گرافیک ایران هستم و به همه سلسله جبال گرافیک ایران ادای احترام می کنم از صنیع الملک غفاری عموی کمال الملک گرفته تا علی قلی خویی، تجویدی، بیوک احمری، محمد بهرامی و ... اما هوشنگ کاظمی اولین کسی است که دانش گرافیک را وارد ایران کرد و نقطه عطفی در هنر گرافیک ماست اما متأسفانه در کتابهای ما هیچ اسمی او او برده نشده است.

عباس مشهدی‌زاده، مجسمه‌ساز و مدرس دانشگاه،نیز گفت: من از قدیمی‌ترین شاگردان نزدیک به هوشنگ کاظمی بودم. او رسالت احیای فرهنگ این کشور را بر عهده داشت. من معتقدم که مادرها گرامی‌ترند چرا که زاینده بزرگان هر مملکتی هستند بنابراین من از هوشنگ کاظمی به عنوان مادر هنر فرهنگی ایران یاد می کنم.

در پایان فیلمی از زندگی و آثار هوشنگ کاظمی به نمایش درآمد و پس از آن نیز حاضران از نمایشگاه آثار زنده یاد هوشنگ کاظمی بازدید کردند.

نمایشگاهی از آثار و عکس‌های استاد کاظمی به همراه پوسترهایی از طراحان برجسته کشور از جمله ابراهیم حقیقی، کیانوش غریب‌پور و قباد شیوا با موضوع چهره این هنرمند در فرهنگسرای ارسباران برپا شده است که علاقه‌مندان می‌توانند تا روز ۲۰ آبان از ساعت ۱۲ تا ۱۸ از آن بازدید کنند.

کد خبر : ۳۲۰۷۹۳