خبرگزاری کار ایران

مجید ملانوروزی درغرفه ایلنا مطرح کرد:

در بحث موزه تناولی ورود نکردیم/ وجود مافیا را تکذیب می‌کنم

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی با حضور در غرفه ایلنا در بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات تاکید کرد: نباید به سمتی حرکت کنیم که حراجی‌ها هنر تجسمی را جهت‌دهی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مجید ملانورزی با اشاره به وضعیت بودجه گفت: بودجه ما مانند سایر بخش‌ها در وزارت ارشاد براساس یک بودجه متعارف تصویب شده است و به صورت کلان اگر بخواهیم نگاه کنیم باید بودجه بخش حوزه فرهنگ و هنر بیشتر از این شود. درکل بودجه فرهنگی کشور اصلا مناسب و کافی نیست.

وی ادامه داد: آنچه مهم‌تر از بودجه است سیاست‌های فرهنگی است. این سیاست‌ها باید به گونه‌ای تنظیم شود که به رونق فرهنگ و هنر کمک کند.

ملانوروزی در پاسخ به سوالی پیرامون اعتراض گروهی از هنرمندان به وضعیت برگزاری حراج‌های داخلی و خارجی و اینکه نمایشگاه‌ها در دست گروه خاص است، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در بحث هنر تجسمی تاثیر اقتصادی قوی داشته برگزاری حراج‌هاست. وقتی یک اثری از ایران در این حراج‌ها به فروش می‌رسد سودش را همه هنرمندان می‌برند.

وی ادامه داد: به هر حال در هر حراجی همه آثار هنری نمی‌توانند شرکت کنند و نهایتا 20 الی 30 اثر شرکت می‌کنند و طبیعی‌ست کسانی که آثارشان در این حراج‌ها حضور ندارد، ناراحت باشند. این حراج‌ها بیشتر توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود و کسانی که حراجی‌ها را برگزار می‌کنند به دنبال آن هستند تا آثاری را بیاورند که مخاطبشان علاقه دارند و به این مسئله اصلا ضعف و ایراد وارد نیست.

ملانوروزی افزود: ممکن است انتخاب این آثار برای گروهی از جوانان کمی قابل تحمل نباشد و انتظار داشته باشند که آثار آنها انتخاب شود اما باید قبول کنیم اثری که در یک حراجی عرضه می‌شود ذائقه و سلیقه برگزارکنندگان آن حراجی است.

وی ادامه داد: اینکه یک اثری در حراجی عرضه می‌شود و مورد استقبال قرار می‌گیرد نمی‌تواند دلیل این  باشد که سایر آثاری که در حراجی حضور نداشتند؛ آثار ضعیفی است.

ملانوروزی با اشاره به اینکه به دلیل خصوصی بودن این حراج‌ها؛ دولت نمی‌تواند در اجرای آن دخالت کند، گفت: ما فقط می‌توانیم در نمایشگاه‌ها و بینال‌هایی که برگزار می‌کنیم آثاری را به نمایش بگذاریم که همه پتانسیل و ظرفیت هنرهای تجسمی بدون نگاه به مارکت و فروش را شامل شود. البته دوست نداریم که سلیقه و ذائقه هنرهای تجسمی توسط حراجی‌ها هدایت شود.

وی درباره فعالیت گالری‌دارها و اینکه گروهی‌معتقدند این فعالیت‌ها به شکل مافیایی انجام می‌شود، گفت: ما به گالری‌ها مجوز فعالیت می‌دهیم و از هر نوع نگاهی حمایت می‌کنیم اما اگر چند گالری فعالیت بیشتری دارند و اقبال با آنها بیشتر است نشان از مدیریت درست آن گالری‌دار است و این معنا که مافیا در این بخش وجود دارد یا از یک رانت یا فرصت استفاده شده را قبول نداریم.

وی ادامه داد: ما هیچ امکان خاصی برای هیچ گالری‌داری فراهم نکرده‌ایم واگر امکانی بوده برای همه فراهم شده است زیرا کار ما فراهم آوردن زیرساخت‌ها، حمایت و پشتیبانی است.

ملانوروزی درباره فروش آثار تقلبی در بعضی گالری‌ها گفت: ما مورد خاصی مشاهده نکردیم که اثری تقلبی باشد البته امروز به دلیل بالا بودن قیمت آثار تجسمی کسانی که در بیرون از گالری‌ها آثاری خریداری می‌کنند قطعا از کارشناسان خبره استفاده می‌کنند.

وی درباره آخرین وضعیت آثاری که به تازگی به یک بانک واگذار شده بود، گفت: در این بخش سرقتی صورت نگرفته بلکه خیانت در امانت بود و امین اموال که این آثار در اختیارش بوده آنها را خارج کرده و آنها را فروخته. البته ما آنها را بازگرداندیم و حتی نمایشگاهی نیز برگزار کردیم که نشان دهیم این آثار به وزارت ارشاد و معاونت هنری بازگردانده شده است.

وی درباره آخرین وضعیت موزه تناولی گفت: در بخش حقوقی این موضوع نه از ما خواسته شد و نه ما دخالتی کردیم. فقط در دوره‌ای هر دو طرف ما را به عنوان امین انتخاب کرده و آثار تناولی را به ما دادند. البته تناولی یکی از مهمترین هنرمندان کشور است و ما به ایشان مجوز گالری داده‌ایم تا آثارشان را در قالب یک موزه در منزلشان به نمایش دربیاورند.

کد خبر : ۳۲۱۰۵۵