خبرگزاری کار ایران

نشست رسانه‌ای دو بخش از جشنواره تئاتر فجر برگزار شد؛

اسمی: توجه به هویت بصری گروه‌ها در مرحله آموزش/ صدیقی: کیفیت نمایش‌نامه‌ها پیشرفتی نداشته است

دبیران بخش‌های «نمایش‌نامه نویسی» و «پوستر و هویت بصری» جشنواره تئاتر فجر بر تغییر رویکرد ارزیابی آثار در این دوره تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر اسمی و بهزاد صدیقی، دبیران بخش‌های پوستر و هویت بصری و نمایش‌نامه‌نویسی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در نشست رسانه‌ای که صبح امروز، شنبه، ۲۳ آبان ماه به میزبانی خبرگزاری کار ایران برگزار شد، به تشریح برنامه‌های پیش‌روی این بخش‌ها پرداختند.

امیر اسمی: حتی طراحی لوگو بر خروجی گروه‌ موثر است

امیر اسمی، دبیر بخش پوستر سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر در ابتدای این نشست به تشریح برنامه‌های این بخش پرداخت و گفت: بخش پوستر جشنواره تئا‌تر فجر امسال به بخش «پوستر و هویت بصری» تغییر نام داد که در سه بخش برگزار می‌شود. نخست؛ ارزیابی پوسترهای یک سال اخیر که پس از انتشار فراخوان توسط دبیرخانه دریافت شد. دوم؛ بررسی پوسترهای تئا‌تر و پوسترهای مرتبط با هنرهای نمایشی (جشنواره‌ها) که توسط داوران ارزیابی می‌شود و جوایزی به آثار برگزیده اهدا خواهد شد.

او ادامه داد: امسال بخش دیگری نیز اضافه شد که به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود و در این قسمت هویت بصری در گروه‌های تئاتری (لوگو، اوراق اداری و...) بررسی می‌شود که با توجه به سیاست کلی جشنواره مبنی بر تشکیل گروه‌های تئاتری طراحی شده است. نگاه این است که تئا‌تر یک کار گروهی است و تمام مولفه‌های آن از جمله لوگوی طراحی شده برای گروه بر اجرا تاثیر می‌گذارد.

اسمی همچنین از احتمال تغییر مولفه‌های داوری در دوره جدید خبر داد و گفت: در حال بررسی نقاط ضعف و قوت داوری در دور‌ه‌های گذشته هستیم و احتمال دارد تغییراتی در فرآیند داوری شاهد باشیم. به این ترتیب در مولفه جدید با توجه به امکانات ارتباطی موجود انتخاب آثار برگزیده مثلا توسط ۱۵ کار‌شناس و با نمره‌هایی که آن‌ها به آثار می‌دهند صورت می‌گیرد.

این هنرمند خاطرنشان کرد: در گفت‌وگویی که با دبیر جشنواره تئا‌تر فجر انجام دادیم قرار شد در این دوره شورایی هنری تشکیل شود که به صورت متمرکز بر هویت بصری این رویداد نظارت کند تا مانند دوره‌های قبل با چندگانگی بصری مواجه نباشیم.

اسمی تصریح کرد: توجه به اهمیت هویت بصری به‌ویژه برای گروه‌های نمایشی فعلا در مرحله آموزش و اطلاع‌رسانی قرار دارد که طی آن تلاش می‌شود بر اهمیت برندسازی برای گروه‌ها تاکید کنیم.

2

صدیقی: نمایش‌نامه‌نویسی پیشرفت کیفی نداشته است

بهزاد صدیقی، دبیر بخش مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی و نمایش‌نامه‌خوانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر در بخش بعدی این نشست به تشریح برنامه‌های پیش‌رو پرداخت.

صدیقی با بیان اینکه بخش نمایش‌نامه‌نویسی جشنواره با نمایش‌نامه خوانی ۱۰ متن منتخب امسال آغاز می‌شود، اظهار کرد: این بخش از ۲۵ تا ۲۹ آبان ماه برگزار می‌شود و طی آن آثاری که چندی قبل به عنوان کاندیدای دریافت جایزه معرفی شدند، توسط نویسندگان متن‌ها خوانش می‌شوند که این اتفاق به پیشنهاد دبیرخانه صورت می‌گیرد.

او هدف از برگزاری این بخش را صرفا خوانش متن ندانست و ادامه داد: این بخش به نوعی بازار نمایش‌نامه تلقی می‌شود که طی آن ۱۰ اثر منتخب در برابر دید مخاطبان حرفه‌ای خوانده خواهد شد و سپس توسط پژوهشگران، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و مدیران تولید به همراه منتقدان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا برای تولید حرفه‌ای در سال جدید انتخاب شوند.

این نمایش‌نامه‌نویس با تاکید بر اینکه بخش نمایش‌نامه‌خوانی به صورت باری به هر جهت برگزار نمی‌شود، افزود: رفیق نصرتی و روزبه حسینی دو منتقدی هستند که در جلسه‌های نمایش‌نامه خوانی همراهی می‌کنند تا پیشنهادهایی برای تغییرات نهایی به نویسندگان ارائه شود.

دبیر بخش نمایشنامه‌نویسی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر سپس به ارائه آماری از متقاضیان رقابت در این دوره پرداخت و اظهار کرد: در مرحله نخست ۳۰۴ نمایش‌نامه به دبیرخانه رسید که از میان آن‌ها ۴۴ متن متعلق به نمایش‌نامه‌نویسان خانم و ۱۳۳ متن به نویسندگان آقا تعلق داشت. از این میان ۴۱ نفر با دو نمایش‌نامه و ۳۷ نفر با ۳ متن متقاضی رقابت در جشنواره بودند که در نوع خود رقمی قابل توجه به نظر می‌رسد؛ چون در دوره‌های گذشته این تعداد شرکت‌کننده با بیشتر از دو متن سابقه نداشته است.

او ادامه داد: تهران با ۱۱۹ نمایش‌نامه در رتبه نخست قرار گرفت و استان‌های اصفهان، همدان، شیراز و مشهد به ترتیب بیشترین متقاضی حضور در بخش نمایش‌نامه‌نویسی را به دست آوردند.

صدیقی خاطرنشان کرد: به واسطه توسعه فضاهای آموزشی و دانشگاهی در سراسر کشور امسال با افزایش تعداد نمایش‌نامه‌نویسان تحصیل‌کرده مواجه بودیم که طبق ‌آمار ۴۳ کار‌شناس ادبیات نمایشی در این بخش شرکت کردند و شاهد حضور تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان کار‌شناسی کارگردانی بودیم. همچنین از دانش‌آموختگان علوم کامپیو‌تر، پزشکی، دامپزشکی و حقوق نیز افرادی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. یک شرکت‌کننده دانش‌آموز نیز در میان متقاضیان حضور داشت که علاقه او به حضور در جشنواره تئاتر فجر برای من به عنوان دبیر قابل توجه بود.

او تصریح کرد: اما با وجود ارتقای سطح ‌آموزش، طبق گفته داوران تغییر چندانی از نظر کیفی در نمایش‌نامه‌های ارائه شده شاهد نبودیم که جای تامل دارد.

این نمایشنامه‌نویس ادامه داد: علاقه داشتیم از تعداد داوران بیشتری دعوت کنیم اما کاستی‌های مالی این امکان را از ما گرفت. همچنین پیشنهادی به دبیر جشنواره دادم که امیدوارم برای سال‌های آینده محقق شود. اینکه آثار برگزیده این بخش برای سال بعد به صورت حرفه‌ای تولید شود.

صدیقی در پایان گفت: در ‌‌نهایت ۵ متن به پیشنهاد هیات داوران در مراسم اختتامیه جشنواره برای انتشار معرفی می‌شوند و ۳ نفر نیز به عنوان منتخب در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

بخش نمایش‌نامه‌خوانی سی‌وچهارمین جشنواره تئا‌تر فجر روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ساعت  ۳۰ : ۱۵ در تالار مشاهیر مجموعه تئا‌تر شهر آغاز می‌شود.

کد خبر : ۳۲۱۶۴۷