خبرگزاری کار ایران

در مراسم تشییع پیکر هادی مشکات مطرح شد؛

مسئولان با هنرمندان فقط عکس می‌گیرند

مراسم تشییع هادی مشکات تهیه‌کننده قدیمی سینما درحالی برگزار شد که حاضران بر لزوم توجه بیشتر مسئولان و مدیران به وضعیت معیشتی سینماگران و اهالی فرهنگ و هنر تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا موسوی (رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان سینما) با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی مشکات گفت: وی آدم بسیار سلیم‌النفس و محترمی بود که همه زندگی خود را برای سینما گذاشت و سرمایه‌گذاری کرد تا فیلم‌های خوبی بسازد.

موسوی افزود: مشکات بسیار آدم منضبطی بود اما در عین حال دست کمک داشت و تا آنجا که می‌توانست به دیگران کمک می‌کرد.

خسرو امیرصادقی (تهیه‌کننده سینما) نیز با اشاره به اینکه مشکات انسان بسیار خوبی بود، گفت: جای تاسف است که امروز در مراسم تشییع کسی که تمام زندگی خود را برای ساخت فیلم‌های انقلابی و دینی گذاشت، حتی یک مدیر فرهنگی و دولتی حضور ندارد و فقط دوستان وفادار وی حضور دارند. هیچ مسئولی به این مراسم نیامده است.

وی خطاب به مسئولان گفت: آیا تاکنون شده است که یک دسته گل به وی هدیه بدهید؟ آیا تاکنون فکر کرده‌اید که چه راهکاری ارائه کنید تا هنرمندان در مشکل نباشند؟ یا اینکه فقط به فکر تبلیغات هستید و در کنار هنرمندان عکس می‌گیرد؟

امیرصادقی ادامه داد: باید ازاین بازی‌های سیاسی احمقانه در سینما دست بکشیم و حرمت نگه داریم زیرا به زودی نوبت من و شما هم می‌رسد و عزرائیل با کسی شوخی ندارد.

محمد بانکی از دوستان مشکات نیز گفت: من ۵۰ سال با وی آشنا بودم و هیچ فردی به اندازه ایشان سرمایه به سینما نیاورد و با ساخت فیلم‌هایی همچون میرزاکوچک‌خان و ترن به سینما خدمت نکرد اما در این مدت ندیدم که هیچ کسی از ایشان شکایت کند. مشکات تمام سرمایه خود را به سینما آورد اما هیچ سودی از آن نبرد.

جمشید حیدری (کارگردان سینما) که با مرحوم مشکات در ساخت فیلم مرز همکار بود، گفت: مشکات دینش را به سینما ادا کرد و این سینماست که به وی مدیون است. وی فردی دلسوز و متشرع بود.

حیدری با اشاره به اینکه امروز برای بار دوم پدر خود را از دست داده، گفت: مشکات در اوایل انقلاب زمانی وارد سینما شد و سینما را زنده نگه داشت که نگاتیو حکم هروئین را داشت و یافتن آن بسیار سخت بود اما ما آن زمان فیلم مرز را ساختیم که حتی در مساجد به نمایش درآمد ولی نمایش این فیلم هیچ سودی مادی برای وی نداشت.

مهدی مسعودشاهی (مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی) در حالی که بغض کرده بود نیز گفت: من سال‌های سال در کنار مشکات بودم. او یک فرد دلسوز برای سینمای ایران بود. من از سال ۵۲ ایشان را می‌شناسم. مشکات نام نیکی در سینمای ایران داشت.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط تولید فیلم بسیار سخت بود مشکات همه مال و عمر خود را برای سینما هزینه کرد. امیدوارم سینمایی که ایشان برایش تلاش کرد زنده و جاوید بماند.

مجید قاری‌زاده (کارگردان سینما) گفت: مشکات از عکاسی در سینما شروع کرد و تا سن ۹۰ سالگی و پایان عمر به سینما عشق می‌ورزید و حتی در این روزهای اخیر و با حالت بیماری نیز می‌خواست فیلم بسازد.

حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما) با تاکید براینکه مشکات با سرمایه شخصی وارد سینما شد، گفت: مشکات آدمی نبود که بخواهد نمایش اجرا کند و فخر بفروشد. همه هستی خود را در سینما گذاشت و از کمک‌های دولتی استفاده نکرد.

وی با اشاره به وضعیت امروز سینما افزود: متاسفانه امروز کمک‌های دولتی به فیلم‌ساز‌هایی داده می‌شود که رابطه دارند و آن‌ها نیز با پول دولت فخر فیلمسازی می‌فروشند.

اسماعیلی وضعیت سینماگران را خوب ندانست و افزود: امروز بیشتر سینماگران از بازیگران تا عوامل فنی وضعیت اسفناکی دارند و مشکل معیشتی دارند و دولت باید به آن‌ها کمک کند و به‌طور جدی در سیاست‌گذاری‌ها به فکر معیشت سینماگران باشد.

لاله مشکات (دختر فرزند مرحوم مشکات) نیز با تشکر از دوستان و کسانی که در این مراسم حاضر شدند، گفت: ما همیشه به پدرمان افتخار می‌کنیم او از ۸ سالگی دوربین به دست گرفت و در مجموع فعالیت‌هایی که در سینما داشت اعم از عکاسی و تهیه‌کنندگی در بیش از ۳۲۳ فیلم حضور داشت و همه زندگی‌اش سینما بود.

در پایان این مراسم پیکر مرحوم مشکات به قطعه هنرمندان تشییع شد. در این مراسم افرادی همچون غلامرضا موسوی، امیرحسین شریفی، محمد و رضا بانکی، حبیب اسماعیلی، فرشته طاهرپور، منوچهر شاهسواری، مرتضی شایسته، مجید قادری، رضا خادم و مهدی مسعودشاهی حضور داشتند.

مراسم یادبود وی سه‌شنبه ساعت ۱۵: ۳۰ الی ۱۷ در مسجد الجواد میدان هفت‌تیر برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۱۹۱۶