خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایش ترور مطرح شد؛

آقای رئیس‌جمهور بدون محافظ به تئاترشهر بیایید/ تحریم برداشته شده اما وضعیت‌‌ همان است

نشست خبری نمایش ترور صبح امروز (24 آبان) با حضور حمیدرضا نعیمی، بهزاد فراهانی، کاظم هژیرآزاد، محمد ساربان، آیدین الفن، سعید ذهنی، رضا حیدری و فرید قبادی در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا نعیمی در ابتدای نشست گفت: خوشحالم که هنوز جان و انگیزه‌ای برای کار تئا‌تر است و هنوز عاشقان نمرده‌اند و دلشان برای فرهنگ ایران می‌تپد. کسی که در ایران تئا‌تر کار نمی‌کند یک درد دارد و یک کسی که تئا‌تر کار می‌کند هزار درد.

او ادامه داد: نمایش ترور سرانجام پنجشنبه ۲۸ آبان با تمام رنج‌ها و سختی‌هایش به همراه تیمی بزرگ و نام‌آور به روی صحنه می‌رود. سه ماه تمرین در دخمه‌ای به نام پلاتو یک و روزی هشت ساعت کار مداوم سرانجام ترور را آماده نمایش کرد. در این پلاتو بازیگران با ماسک ۱۰ روز تمرین بدن و بیان کردند، چراکه ریزگردهایی در حد ریزگردهای آبادان تالار رافرا می‌گرفت. ۹۰ روز زیر چهار لامپ ۲۰۰ در شرایط بسیار نامناسب تمرین کردیم؛ به صورتی که کار‌شناسان آن را غیرممکن می‌دانست.

تئاتر شهر را از این وضعیت فاجعه‌بار نجات دهید

کارگردان نمایش ترور با انتقاد از سیستم اداری تئا‌تر شهر بیان کرد: سیستم اداری تئا‌تر شهر بسیار پیچیده و قدیمی است و در واقع هنرمندان تئا‌تر را از تئا‌تر شهر فراری می‌دهد اما من ماندم. مدیران و وزیر ارشاد باید به سرعت جلسه‌ای بگذارند و تئا‌تر شهر را از این فاجعه نجات دهند. سیستم صوتی فاجعه‌بار تئا‌تر شهر باعث شد تا من نزدیک چند ده میلیون هزینه کنم. فقط برای اینکه تماشاگران صدای خوبی بشنوند. اینجا تئا‌تر شهر است و آن را فخر پایتخت حساب می‌کنیم اما در واقع اینجا بیغوله‌ای بیش نیست. فاجعه‌ای است که همه می‌خواهند کار کنند اما کسی کاری از دستش برنمی‌آید.

وی افزود: شرایط فاجعه‌بار نور در تئا‌تر شهر باعث شد تا من سه روز فرصت تمرین را از دست دهم و در ‌‌نهایت با ورود مدیر مرکز هنرهای نمایشی توانستیم کار را ادامه دهیم. در این میان مدیر این مجموعه حتی حاضر نشد که به ما سربزند تا ببیند مشکل ما چیست.

فرهنگ و هنر اولویت مسئولان ما نخواهد بود

این کارگردان درباره بودجه نمایش ترور نیز توضیح داد: تا امروز ۱۵۰ میلیون تومان برای نمایش ترور هزینه کرده‌ام و همه کسانی که فکر می‌کنند من بودجه‌ای از نهاد یا سازمانی گرفته‌ام می‌توانند به مرکز هنرهای نمایشی مراجعه کنند. من واقعاً نمی‌دانم تا چه زمانی می‌توان با این وضع تئا‌تر کار کرد آیا مسئولان از جان‌های فرسوده‌ای که در حال مرگ است، حمایت می‌کنند؟

او ادامه داد: تا زمانی که تحریم بود می‌گفتند تحریم برداشته شود همه چیز درست خواهد شد حالا تحریم برداشته شده و وضعیت‌‌ همان است. مطمئن باشید تا ۱۰ سال دیگر نیز اگر تحریم نباشد؛ فرهنگ و هنر اولویت مسئولان ما نخواهد بود. تا زمانی که ۸۰ میلیون نفر جمعیت ایران تیراژ کتابش بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تا است باید افسوس خورد. کشور صادق هدایت، صادق چوبک، احمد محمود و دولت‌آبادی به کجا رسیده است.

نعیمی: ترور؛ اتفاقی برای اولین بار در تئاتر ایران

نعیمی با بیان اینکه ترور اتفاقی برای اولین بار در تئاتر ایران است؛ گفت: در نمایش ترور برای اولین بار در تئا‌تر ایران طراحی صحنه و موسیقی می‌بینیم که هیچگاه ندیده‌اید. سال‌های سال تئا‌تر ما صاحب ستاره نبود اما حالا با حضور فرید قبادی (بازیگر عبدالرحمان ابن ملجم) می‌توانم بگویم که تئا‌تر ما دوباره صاحب ستاره شده است. او بازیگری با قامتی استوار، صدایی رسا و با طراوت و انرژی است که اهورایی بازی می‌کند و من امیدوارم از این به بعد نام او را در صدر بازیگران ببینم.

سینما و تلویزیون بازیگر را خراب می‌کند

حمیدرضا نعیمی درباره خروج میترا حجار از نمایش و جایگزینی یکتا ناصر نیز توضیح داد: متاسفانه سینما و تلویزیون ما فقط بازیگر را خراب می‌کنند. خانم حجار در حوزه بدن و بیان دچار مشکلات فراوانی بود که خودشان هم به این مسئله واقف بودند من یک پلاتو اجاره کردم و ایشان روزی سه ساعت زیر نظر استادی به تمرین بیان پرداختند و در عرض ۴۵ روز با تلاش فوق‌العاده‌شان به صدای مطلوبی رسیدیم اما اینکه علت رفتن ایشان از نمایش ترور چه بود را به واقع نمی‌دانم.

وی افزود: ایشان روزی نزد من آمدند و گفتند اینجا خطرناک است و به زودی فرو می‌ریزد. جانتان را بردارید و از تئا‌تر شهر بروید. من بعد از اتفاقی که برای پیشانی تئا‌تر شهر افتاد با کار‌شناسان متعددی صحبت کردم و آن‌ها به من اطمینان صددرصدی دادند که تئا‌تر شهر امن است هرچند می‌توان درباره اینکه تئا‌تر شهر امکان تبدیل شدن به تالار عروسی ویا فروشگاه را دارد و به هیچ وجه شایسته پایتخت تئا‌تر ایران بودن نیست صحبت کرد اما امنیت تئا‌تر شهر تضمین شده است. به هرحال در ‌‌نهایت خانم حجار تصمیم گرفتند که از کار بروند و من هم یک کلمه به ایشان نگفتم که بماند چرا که بازیگری که دلش با کار نیست را نباید نگه داشت اما برایمان بسیار عجیب بود که ایشان ۶۰ روز تمرین ۸ ساعته را برای رسیدن به کاراکتر اینگونه‌‌ رها کردند. در ‌‌نهایت خوشبختانه خانم یکتا ناصر با‌‌ همان انرژی و توانایی که ازشان سراغ داشتم جایگزین خانم حجار شدند.

مانند علی (ع) فکر و عمل کردن؛ تاوان دارد

کارگردان ترور درباره موضوع و هدف این نمایش اظهار کرد: این روز‌ها نیز مانند هزار و چهارصد سال است. مانند علی (ع) فکر کردن و عمل کردن تاوان دارد. متاسفانه ایمان ما به بزرگان دینمان فقط احساسی است و هیچ چیز درباره آن‌ها نمی‌دانیم حتی برای من حیرت‌انگیز است که تصویر شمر هنوز در مملکت ما آدم احمقی با لک و پیس‌هایی روی صورت است. در حالی که او قرآن تفسیر می‌کرده، برای دفاع از امیرالمومنین شمشیر زده و ۱۶ بار مسیر کربلا تا مکه را طی کرده است. اما در فاصله چند سال او تبدیل به قاتل فرزند علی ابن ابی طالب شده است. متاسفانه ما نمی‌توانیم درست دشمن‌شناسی کنیم.

آقای رئیس جمهور؛ تئاتر ببینید!

نعیمی در پایان صحبت‌های خود خطاب به وزیر ارشاد و رئیس‌جمهور گفت: امسال سال تئا‌تر است اما جناب وزیر فرهنگ و ارشاد کجاست حمایت از تئا‌تر؟ در سالی که به نام تئا‌تر نامگذاری شده حتی ۲۰ درصد از بودجه فرهنگ و هنر نیز به تئا‌تر اختصاص داده نشده است. آقای رئیس جمهور به نمایش ترور بیایید بدون محافظ هم به تئا‌ترشهر بیایید هیچ کس در تئا‌تر شهر به شما صدمه‌ای نمی‌رساند. تئا‌تر اتفاق خوبی است مملکتی که تئا‌تر، موسیقی و سینما ندارد دچار سراشیبی سقوط می‌شود. مسئولان محترم شما در خیابان‌ها نیستید من چشم و گوش شما هستم. جامعه ما هتاک و خشن شده. وقتی مردم به همدیگر بی‌احترامی می‌کنند شرمسار می‌شویم. وقتی می‌بینیم دو انسان یکدیگر را کتک می‌زنند، شرمسار می‌شویم. وقتی مجبوریم برای اینکه کار‌هایمان در تئاترشهر انجام شود فریاد بزنیم. مملکت خشن شده چون تئا‌تر، موسیقی، سینما و کتاب ندارد. چون مسئولان ما هم اهل فرهنگ و هنر نیستند. همگی خشن شده‌اند. آقای رئیس جمهور دوران حرف زدن تمام شده است به ترور بیایید و رنج‌ها و عرق‌های هنرمندان را احساس کنید. وقت عمل رسیده است.

بهزاد فراهانی: به زودی ایران را ترک می‌کنم

بهزاد فراهانی (بازیگر نمایش ترور) گفت: تا به حال در هیچ گروه تئاتری آنقدر به من احترام گذاشته نشده بود. در بخش بخش این نمایش من تعهد را می‌دیدم و می‌بینم. متاسفانه بزرگان سیاست کلان مملکت توپ را در زمین ما انداختند و در واقع با این کار ما به جان هم افتادیم. من به زودی ایران را ترک می‌کنم. دیگر نمی‌شود تئا‌تر کار کرد و اگر من تئا‌تر را ترک کنم، ایران را ترک خواهم کرد.

وی افزود: ۱۰ سال است که مسئولان و نمایندگان مجلس را دعوت می‌کنیم تا مجانی تئا‌تر ببینند. ما نمی‌گوییم پشت صحنه و رنج‌هایمان را ببینند شما مثل همه چیزهایی که آماده می‌خواهید تئا‌تر ما را نیز حاضر و آماده ببینید. مطمئن باشید برای شما نیز کلاه ازسر برمی‌داریم و تعظیم می‌کنیم.

کاظم هژیرآزاد (بازیگر نمایش ترور) در ابتدای صحبت خود با بیان اینکه نمایش فاوست او را تحت تاثیر قرار داد، گفت: بعد از دیدن فاوست آرزو می‌کردم تا با این کارگردان کار کنم و الان به همکاری با گروه او افتخار می‌کنم. ترور یک نمایش تاریخی است. ۱۴۰۰ سال پیش خوارج با ایدئولوژی سیاسی قصد خرابکاری داشتند و ما می‌بینیم که تاریخ تکرار می‌شود. چرا تروریست‌ها با سیاست و کشورداری حضرت علی(ع) مخالفند؟ این آدم‌ها مرا یاد داعش می‌اندازند. ترور تلاش کرده به ما بگوید شخصیت حضرت علی(ع) چه بود و چرا پیروان او اینگونه از او دفاع می‌کردند. این نمایش هشدار می‌دهد تا ما نیز مثل علی(ع) باشیم.

وی همچنین افزود: سال‌هاست که از انقلاب می‌گذرد و سیاست هنری مملکت تدوین نشده است. استعداد‌ها تلف می‌شوند و هنوز هیچ چیز مشخص نیست. تکلیف هنر باید مشخص شود.

سعید ذهنی(آهنگساز نمایش ترور) درباره غیبت خود در فضاهای تئا‌تر گفت: مدت‌ها بود که منتظر فرصتی بودم تا با یک گروه شریف کار کنم. در طول این سال‌ها چرخش‌هایی از انسان‌ها دیدم که مرا متحیر کرد. هرچند در طول مدت غیبتم پیشنهادهایی به من شده بود اما خوشحالم که فرصت شد در نمایش ترور کار کنم.

او ادامه داد: در مملکتی که دائماً از ارزش‌ها صحبت می‌شود کمتر از هر جایی از نمایش ترور حمایت شد. من با چهار وزیر صحبت کردم و فقط لبخند‌هایشان یادم ماند. من هیچ‌گاه متوجه نشدم که ارزش از منظر مسئولان چیست و هیچگاه هیچ حمایتی در تئا‌تر ندیده‌ام.

آیدین الفت (طراح و مهندس صدا) درباره همکاری با حمیدرضا نعیمی گفت: کمتر کارگردانی دیده‌ام که اینگونه به مخاطب خود احترام بگذارد. آقای نعیمی با هزینه شخصی خود صدای خوبی را برای مخاطبان فراهم کردند درباره تئا‌تر شهر می‌توانم بگویم که اصلاً سیستم صوتی وجود ندارد و وضعیت موجود به هیچ وجه در خور و شایسته مخاطبان نیست. من فکر می‌کنم که جای خالی طراحی و مهندسی صدا در ایران حس می‌شود.

او همچنین با بیان اینکه دراین نمایش طراحی صدا برای اولین بار در جهان با سیستم ساراند عمودی برای مخاطبان ارائه می‌شود، توضیح داد: سیستم ساراند عمودی ابداع خود من است و باعث می‌شود تا ما صدایی را متمایز با هرآنچه تاکنون شنیده‌اید در نمایش بشنوید. سیستمی که دراین نمایش به کار گرفته شده برای اولین بار در جهان اتفاق می‌افتد و تمام این‌ها برای احترام به مخاطب است. متاسفانه در ایران طراحی و مهندسی صدا به هیچ وجه جدی گرفته نمی‌شود و در جشنواره فجر نیز بخشی با این عنوان نداریم. من امیدوارم که دبیر کنونی جشنواره فجر این بخش را به مسابقه اضافه کند.

کد خبر : ۳۲۲۰۵۸