خبرگزاری کار ایران

نقاشی قهوه‌خانه‌ای جایگاهش را در حراجی‌ها پیدا نکرده است

حراج‌ها به صورت انحصاری و مافیایی برگزار می‌شود و با اینکه چند اثر قهوه‌خانه‌ای در حراج ملی حضور داشت و آثاری نیز به فروش رسید اما هنوز نقاشی قهوه‌خانه‌ای جایگاه واقعی و مهم خود را در حراجی‌ها پیدا نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نقاشی قهوه‌خانه نوعی نقاشی روایی رنگ روغنی با مضمون‌های رزمی، مذهبی و بزمی است که در دوران جنبش مشروطیت براساس سنت‌های هنر مردمی و دینی و با اثرپذیری از نقاشی طبیعت‌گرایانه مرسوم آن زمان، به دست هنرمندانی مکتب ندیده پدیدار شد. خاستگاه و زمینه‌ساز این هنر نقاشی، سنت کهن قصه‌خوانی و مرثیه‌سرایی و تعزیه‌خوانی در ایران بوده است و پیشینه‌اش به قرن‌ها پبش از پدید آمدن قهوه‌خانه می‌رسد.

جواد عقیلی (مجموعه‌دار و نگارخانه‌دار و نقاش قهوه‌خانه‌ای) با اعلام اینکه آخرین نسل از نقاشان قهوه‌خانه‌ای‌ست، تاکید کرد: نقاشی قهوه خانه‌ای صد در صد بومی و ایرانی است تقریبا تمام اساتید آن فوت کرده‌اند و به تازگی هنرمندی به نام محمدرضا حسینی در این زمینه آثار خوبی را ارائه می‌دهد و امیدواریم به مرحله پختگی استادان بزرگ نقاشی قهوه‌خانه‌ای برسد. معمولا نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای چون موضوع مذهبی و ملی دارند در ایام ماه محرم و رمضان به نمایش می‌گذاریم.

وی وضعیت آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای را تاسف‌بار توصیف کرد و افزود: حراج‌ها به صورت انحصاری و مافیایی برگزار می‌شود و با اینکه چند اثر قهوه‌خانه‌ای در حراج ملی حضور داشت و آثاری نیز به فروش رسید اما هنوز نقاشی قهوه‌خانه‌ای جایگاه واقعی و مهم خود را در حراجی‌ها پیدا نکرده است و امیدواریم از آثار نقاشی قهوه‌خانه‌ای در حراجی‌های بعدی استقبال شود. کار استادانی همچون «محمد مدبر»، «عباس بلوکی‌فرد»، «حسن اسماعیل‌زاده» دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با ابراز ناراحتی از نحوه آموزش نقاشی قهوه‌خانه‌ای گفت: متاسفانه در گذشته مرکز هنرهای تجسمی دوره‌های آموزشی نقاشی قهوه خانه‌ای برگزار کرد که استاد نقاش قهوه‌خانه‌ای نبود و در زمینه این نوع نقاشی آموزش نیز ندیده بود و تنها براساس روابط در آن مرکز تدریس می‌کرد.

عقیلی افزود: متاسفانه من به دلیل بیماری آسم نمی‌توانم نقاشی قهوه‌خانه‌ای را آموزش دهم. اما امیدوارم افرادی همچون محمدرضا حسینی این نقاشی را ادامه دهند.

وی که کار‌شناس بازنشسته دادگستری و دارای مدرک کار‌شناسی ارشد از دانشگاه تهران است؛ افزود: در گذشته استقبال از نقاشان قهوه‌خانه‌ای به قدری زیاد بود که نقاشان از این طریق ارتزاق می‌کردند من از کودکی به این هنر علاقمند بودم اما پس از بازنشستگی با اساتید بزرگ این رشته کار کردم و هم به تدریج مجموعه‌ای از آثار بزرگان این سبک را به دلیل علاقه شخصی جمع آوری کردم.

کد خبر : ۳۲۲۳۶۴