خبرگزاری کار ایران

حبیب ایل بیگی در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

حذف شورای پروانه ساخت قابل بررسی است

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی معتقد است که شکل فیلمسازی با گذشته تغییر کرده است و باید برای این شرایط جدید قوانین تازه‌ای نوشت.

حبیب ایل بیگی (معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به وضعیت و عملکرد شورای پروانه ساخت گفت: اگر پرونده شورای پروانه ساخت را در سالهای گذشته بررسی کنیم؛ می‌بینیم که این شورا از تعداد زیاد فیلمنامه‌های که در طول سال درخواست مجوز دارند به همه آن‌ها پروانه نداده است زیرا شورا مسئولیت قانونی دارد و باید پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: شورای پروانه ساخت فقط یک شورا که مجوز صادر کند؛ نیست بلکه درباره فیلم‌ها، کیفیت و فروش آن‌ها و حتی نازل شدن سطح فیلم‌ها دارای مسئولیت است و وقتی کیفیت فیلم‌ها نازل می‌شود یکی از جاهایی که مورد سوال قرار می‌گیرد شورای پروانه ساخت و نمایش است.

ایل بیگی ادامه داد: درباره عملکرد شورای پروانه ساخت همیشه یک عده‌ای فشار می‌آوردند که باید این نظارت‌ها و کنترل‌ها خیلی سخت‌گیرانه شود و یک عده‌ای می‌گویند باید سهل شود.

وی ادامه داد: افرادی که در شورا هستند کسانی هستند که تجربه کافی را در این زمینه دارند و نسبت به سینما اشراف کاملی دارند، دورهای مختلف سینما را دیدند و فیلمسازان و فیلم‌ها را می‌شناسند و شرایط زمانه را می‌دانند که چه ویژگی‌های دارد.

 معاون نظارت و ارزشیابی ادامه داد: این دوره از شورای پروانه ساخت یک شورای مقبول است که توانسته اتفاقا یک نگاه جامع و کاملی داشته باشد آنهم بدون جهت‌گیری جناحی و حزبی و دولتی با حضور سلایق مختلف. تلاش شده شرایط ساخت فیلم را برای بسیاری از فیلمسازان خوب کشورمان فراهم شود البته تلاش هم شده از ساخت فیلم‌های نازل جلوگیری شود.

وی درباره اعتراضاتی که گروهی از فیلمسازان این روز‌ها به عملکرد شورای پروانه ساخت دارند، گفت: در شورای پروانه ساخت فیلمنامه‌ها خوانده می‌شود بحث و گفتگو می‌شود و تلاش می‌شود به جای رای گیری درباره فیلمنامه‌ها درباره آن‌ها و در یک فضای اقناعی و تعاملی بین طرفداران و مخالفان آن فیلمنامه بحث و گفتگو شود تا شورا به یک نتیجه واحد برسد.

ایل بیگی با اشاره به اینکه شورای پروانه ساخت در این دروه تلاش زیادی کرده است که با کارگردان‌ها گفتگو کند، افزود: اینگونه نبوده است که فیلمنامه‌ای که می‌تواند با اصلاحاتی تصویب شود، توسط شورا رد شود.

وی ادامه داد: متاسفانه حرف‌هایی که در هفته‌های اخیر درباره شورای پروانه ساخت گفته شده؛ درست نیست و به نوعی در حق این شورا بی‌انصافی شده است. توهین‌هایی به اعضای شورا شد که پسندیده حوزه سینما و فرهنگ و سینماگران نیست. زیرا شورای پروانه ساخت مشروع و قانونی است البته همه مصون از خطا و اشتباه نیستند ولی درصد صحت شورای بسیار بالاست و بررسی عملکرد سالهای گذشته این امر را ثابت می‌کند.

ایل بیگی با اشاره به اینکه این شورای پروانه ساخت و سازمان سینمایی به اعتراض و انتقاد افراد توجه می‌کند، گفت: بسیاری از جلسات و گفتگوهایی که با فیلمسازان برگزار می‌شود رسانه‌ای نمی‌شود زیرا لزومی نمی‌بینیم هر روز کارهایمان را رسانه‌ای کنیم و صبح تا شب هر کاری که انجام می‌دهیم بگوییم.

وی ادامه داد: ما روزانه حداقل با ۱۰ نفر از تهیه‌کنندگان، کارگردانان، فیلم اولی، سینمادار و پخش‌کننده، در حوزه سینمای حرفه‌ای و نمایش خانگی جلسه داریم و گفتگو می‌کنیم و با آن‌ها درباره کارهای بعدی و کاری که می‌خواهند شروع کنند حرف می‌زنیم.

 ایل بیگی افزود: یکی از کارگردان‌هایی که این اواخر معترض شده بود سه ماه پیش فیلمنامه‌ای ارائه کرده بود و حتی پروانه ساخت هم گرفته بود اما پول ساخت فیلم فراهم نشده بود و به خود من هم گفت اما ما اعلام رسانه‌ای نکردیم که مجوز صادر شده و بعد ایشان گفت که می‌خواهد کاری جدیدی شروع کند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کسانی که فیلمنامه ارائه کرده بود حتی دوستانش به او گفته بودند شما امروز وجاهتی در فیلمسازی پیدا کرده‌ای و این فیلمنامه برای تو مشکل ایجاد می‌کند. از آنجا که خودت هم می‌خواهی تهیه‌کننده باشی به صلاحت نیست. آن وقت قرار شد ایشان یک فیلمنامه دیگر بیاورد.

ایل بیگی ادامه داد: مسئله ما اختلاف با آدم‌ها نیست؛ فقط موافق نبودن یا مخالف بودن شورا با فیلمنامه است اینکه گفته می‌شود فلان کارگردان به محض اعتراض کردن پروانه ساخت می‌گیرد؛ درست نیست.

 وی با تشکر از سعه صدر شورای پروانه ساخت گفت: خوشبختانه همدلی بین سینماگران بوجود آمده و خانه سینما باز شده و تهیه‌کنندگان سینما دور هم جمع شدند. اینها دستاوردهایی است که باید قدر بدانیم.

 وی در پاسخ به این سوال که امروزه فیلمساری راحت شده است و از طرفی همواره گروهی به عملکرد شورای پروانه ساخت اعتراض دارند؛ آیا نمی‌توان این شورا را حذف کرد و فیلم‌ها بعد از ساخت فقط پروانه نمایش بگیرند، گفت: این موضوع قابل بررسی است اما به راحتی نمی‌شود نظر داد زیرا شورای پروانه ساخت جزو قانون است و جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و فقط یک آیین نامه داخلی نیست. البته طرح این موضوع می‌تواند خوب باشد. صحبت‌هایی هم درباره این موضوع شده و قرار است نشست‌هایی درباره این موضوع با حضور کار‌شناسان برگزار شود و نظر اهالی سینماگران و موافقان و مخالفان مطرح شود.

وی ادامه داد: در نظر اول بسیاری از تهیه‌کنندگان حاضر نیستند چنین تصمیمی را قبول کنند زیرا ریسک است. اینکه یک فیلمی با هزینه زیاد ساخته شود بعد به شورای پروانه نمایش ارائه شود و اگر قبول شد؛ پروانه بگیرد اما اگر شورا قبول نکند سرمایه سازنده فیلم از بین می‌رود. پس چنین کاری ریسک سرمایه را بالا می‌برد هرچند شاید برای مدیران خوب باشد زیرا بررسی فیلم‌ها یک مرحله‌ای می‌شود و نیازی به بررسی چند باره فیلمنامه و اثر وجود ندارد.

ایل بیگی ادامه داد: شرایط فیلمسازی امروزه تغییر کرده و باید برای شرایط جدید فکر جدید هم کرد.

کد خبر : ۳۲۲۵۵۹