خبرگزاری کار ایران

نخستین کارگاه آموزشی جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

نخستین کارگاه آموزشی سی‌و‌چهارمین جشنواره تئاتر فجر با عنوان «نقاشی و ایده‌هایی برای اجرای تئا‌تر»، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، دکتر علی محمدی مدیر سابق گروه نقاشی دانشگاه علم و فرهنگ، که در این کارگاه چهار ساعته به عنوان سخنران حضور داشت با تاکید بر ضرورت تعـــامل گسترده‌تر میان دو هنر تئا‌تر و نقاشی به تبیین چگونگی جست‌و‌جوی ظرفیت‌های موجود برای تولید ایده‌های اجرایی از دریچه زیبایی‌شناسی و خصوصیات فنی و تکنینی هنر نقاشی پرداخت.

وی با تقدیر از حرکت نوآورانه جشنواره تئا‌تر فجر در برگزاری چنین کارگاه‌های اظهار امیدواری کرد برپایی این کارگاه بتواند زمینه‌های مساعد و مناسبی برای برگزاری کارگاههای آموزشی مشابه در زمینه رابطه تعاملی هنر تئا‌تر با هنرهای تجسمی و گرافیک فراهم سازد.

 وی با تاکید بر وجود زمینه‌های مناسبی که در دانشکده‌های مختلف سینما و تئا‌تر برای خلق دستاوردهای هنری توسط دانشجویان وجود دارد و متاسفانه جای خالی چنین کارگاههایی در این فضا‌ها بیش از هر زمان دیگری محسوس است خاطر نشان ساخت: معتقدم چنانچه رابطه تعاملی هنر تئا‌تر با سایر هنر‌ها از جمله نقاشی تجسمی، گرافیک و هنرهای مشابه به شکل مطلوب صورت گرفته و جنبه اجرایی پیدا کند آنگاه ضرورت وجود کارگردانی اجزای اجرایی صحنه همچون کارگردانی نور، طراحی صحنه و موارد مشابه بسیار به چشم خواهد آمد. این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد در تئا‌تر امروز لازم است تا علاوه بر کارگردانان نمایش‌ها، طراحان صحنه، نور، لباس، چهره‌پردازی وحتی موسیقی نیز خود خواستار برپایی کارگاههای آموزشی تعاملی رابطه هنر تئا‌تر با سایر هنر‌ها برای تاثیر گذاری هرچه بیشتر آثار خود نزد مخاطب شوند.

گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر می‌افزاید: دکتر علیمحمدی در ادامه این کارگاه ضمن به نمایش گذاشتن آثار نقاشی از بزرگان این رشته هنری از سده سیزده و چهارده میلادی تا کنون، عناصر و اجزای موجود در این نقاشی که به صورت نماد‌ها و نشانه‌های مختلف استعاره‌ای از طریق ترکیب نوری، رنگ و سایر بخش‌های موجود در یک اثر نقاشی بروز و ظهور می‌پردازند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نمایش آثاری از جوتو دی بوندونه نقاش، دیوارنگار و معمار سده چهاردهم ایتالیا که سبک نقاشی گوتیک و بیزانسی وی نقطه آغازین توسعه هنر غرب به شمار می‌رود، دیه‌گو ولاسکز نقاش اسپانیایی که به خاطر نقاشی‌هایی که از صحنه‌های مهم تاریخی اروپای قرن شانزدهم میلادی تصویر کرده است شهرت فراوانی دارد، نیکولا پوسن، نقاش فرانسوی سبک کلاسیک که وضوح، منطق و خطوط کشیده شده در اطراف رنگ‌ها در نقاشی‌های وی، تاثیرات بسیاری بر آثار نقاش‌های بعد از خود گذاشت و کارهای او به عنوان آثار تاثیرگذار بر سبک باروک درقرن ۱۷ شناخته می‌شوند و تشریح چهار عنصر: مهم موضوع، مفهوم، ساختار و سبک تشخیص فرد از دیدگاه پوسن، از جمله بخش‌های تصویری این کارگاه آموزشی بود.

این گزارش می‌افزاید: اشاره، تعریف و تحلیل نقاشی باروک که از غنی‌ترین و کامل‌ترین پدیده‌های قرن هفدهم است دیگر بخش سخنان دکتر جواد علیمحمدی اردکانی در کارگاه اموزشی نقاشی و ایده‌هایی برای اجرای تئا‌تر بود. این پزوهشگر و مدرس دانشگاه در تشریح این سبک با ارائه تصاویری از نقاشی‌ها و نقاشان پیرو سبک باروک گفت: در نقاشی باروک خطوط پیرامون اشیا حذف می‌شود و از خطوط محو به جای آن استفاده می‌شود. آرایش و ترکیب بندی عناصر درونی نقاشی‌های این دوره از تنوع برخوردار است. نقاشی اوج باروک به جای پرداختن به جزئیات اثر به کلیات می‌پردازد. یکی از عناصر اساسی در همه نقاشی‌های باروک نور است و جای پای نقاشان باروک را می‌توان در کشورهای ایتالیا، اسپانیا، هلند و فرانسه دید.

علیمحمدی همچنین به تاثیر گذاری این سبک در ارکان جامعه به ویژه در حوزه کلیسا اشاره کرد و گفت: سبک باروک در واقع به سبب نیازهای کلیسا که کیفیت‌های هیجان‌انگیز و نمایشی هنر را برای جذاب‌تر ساختن آداب نیایش به کار می‌گرفت، متولد شد ضمن اینکه طبقهٔ متوسط نیز بر رشد و گسترش سبک باروک تأثیر گذاشت.

گزارش ستاد خبری روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر حاکیست: دکتر علیمحمدی اردکانی در بخش پایانی کارگاه تصریح کرد: سبک‌ها و نقاشی‌های یاد شده بر آثار نمایشی در کشورهای اروپای تاثیر بسیار مثبت و شگرفی را بر جای گذاشتند وبسیاری از این آثار دستمایه خلق نمایشنامه‌ها و تئاترهای متعدد و متنوعی در سراسر اروپا شد. وی تاکید کرد: وجود عناصر و نماد‌ها و نشانه‌های مشترک میان هنر نقاشی و هنر تئا‌تر سبب می‌شود تا این دو هنر هر یک منبع الهام آفرینش یک اثر هنری برای دیگری باشد. نکته‌ای که متاسفانه در تئا‌تر امروز ایران مورد غفلت قرار گرفته است. وی اظهار داشت: امیدوارم برپایی اینگونه کارگاه‌ها در آینده به صورت گسترده و مستمر بتواند گام مهمی و تاثیر گذاری برای پیشبرد تئا‌تر کشورمان باشد.

اضافه می‌شود: در خاتمه این کارگاه دکتر سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در سخنان کوتاهی با قدردانی از حضور دکتر علیمحمدی اردکانی در اولین کارگاه آموزشی جشنواره و همچنین اظهار دلگرمی از مشارکت فعالانه دانشجویان و علاقه مندان شرکت کننده در این کارگاه گفت: اینک در دورانی قرار گرفته‌ایم که می‌بایست با بهره گیری از تجارب هنرمندان تئا‌تر و برپایی کارگاههای اینچنینی که بر نقش مثبت و تعاملی هنر تئا‌تر با سایر هنر‌ها تاکید می‌کنند آثاری را برای جلب و جذب بهتر و گسترده‌تر انبوه تماشاچیان و مخاطبان تئا‌تر از هر قشر و گروهی با هدف تاثیر گذاری افزون‌تر هنر والای تئا‌تر خلق کنیم.

سایر کارگاه‌های آموزشی سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر در هفته‌های آینده برگزار و جزییات آن به زودی اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر : ۳۲۲۶۹۳