خبرگزاری کار ایران

همایش‌ملی کتاب و نشر پایان یافت؛

صالحی: وضعیت تیراژ کتاب غم‌انگیز است/ نباید فرصت پساتحریم را با مظلومیت از دست بدهیم

مشاور وزیر ارشاد معتقد است با وجود اینکه در 7 ماهه اول سال تیراژ کتاب به 1800 نسخه رسیده ولی این اتفاق غم‌انگیزی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه همایش ملی کتاب و نشر گفت: کتاب به عنوان جوهره مدنیت و کانون تمدن‌سازی جایگاه اساسی در عطف توجه دارد وضعیت مشی و کتاب را می‌توان بررسی کرد. یک؛ آنچه در آن قرار داریم و دوم؛ آنچه پیش‌رو داریم.

او ادامه داد: ما در شرایط رنگین‌کمانی هستیم. ضعف‌ها، مشکلات و کاستی‌ها وجود دارد و از سویی در حوزه تولید اتفاقات خوبی افتاده است. ما چندی پیش به عدد یک میلیون کتاب پس از انقلاب‌اسلامی رسیدیم. البته هر چند میان این کتاب‌ها آثاری بودند که محتوای درستی نداشتند اما از طرف دیگر می‌توان آثار درستی نیز میان آنها یافت.

صالحی با بیان اینکه در 7 ماه گذشته 40 هزار عنوان کتاب تولید شده، بیان داشت: خوشبختانه تولید کتاب نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته، البته ما به این واقف هستیم که تمامی این کتاب‌ها غنی نیستند اما حرف‌های تلخ و سخت عرصه کتاب نیز در کنار آنچه گفتم وجود دارد.

مشاور وزیر ارشاد متذکر شد: رهبر انقلاب چندی پیش فرمودند تیراژ 2 هزار نسخه کتاب برای یک ملت خوب نیست اما باید بگویم در 7 ماهه اول سال تیراژ کتاب به 1800 نسخه رسیده و این اتفاق غم‌انگیزی است.

وی افزود: آنچه باعث می‌شود ما به طور میانگین تیراژ 1800 نسخه‌ای داشته باشیم، کتاب‌های درسی و کمک‌آموزشی است. در واقع این کتاب‌ها امسال رشد 70 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون وزیر ارشاد همچنین ادامه داد: نکته دیگری که باید درباره کتاب در نظر بگیریم دهه آینده است. ما می‌توانیم به طور مشخص به دوران پساتحریم اشاره کنیم و باید ببینیم پساتحریم چه تاثیراتی در نظر و کتاب می‌گذارد.

وی یادآور شد: من بیشتر کمتر از تلخی‌های کتاب می‌گفتم اما این روزها عمدا از مشکلات می‌گویم تا اگر قرار است فرصتی در پساتحریم برای اهل نشر و کتاب ایجاد شود آن را با مظلومیت از دست ندهیم.

صالحی ضمن اشاره به اینکه ما باید با برنامه‌ریزی‌های مدون در حوزه بین‌المللی فعالیت داشته باشیم، عنوان کرد: فناوری‌های جدید روز به روز عرصه نشر را در می‌نوردد و صنایع‌نشر به سرعت توسعه می‌یابند. فناوری‌نوین عرصه‌نشر را در دهه آینده جدی‌تر تغییر می‌دهد. بازار کتاب تغییر جدی پیدا می‌کند و مفاهیم کتاب و نمایشگاه نیز به همان نسبت نیز تغییر پیدا خواهد کرد و ما باید خودمان را آماده چنین تغییراتی کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: مساله متصل‌شدن به حقوق مالکیت معنوی و کپی رایت از دیگر مسایلی است که ما باید در دهه آینده مورد توجه قرار دهیم. هرچند بررسی درستی یا نادرستی این اتصال بر عهده حقوقدانان است اما ما باید با دید واقع‌گرایانه برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. در نهایت امیدوارم ما آینده‌پژوهی را جدی بگیریم و برای دهه آینده برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم.

در پایان مراسم اختتامیه همایش ملی کتاب و نشر از مولفان مقاله‌های همایش با اهدای تندیس تقدیر به عمل آمد.

کد خبر : ۳۲۲۸۷۹