خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

رسانه‌ها مانع از تبدیل کتاب به کالای مدفون شده می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۲۲۸۸۷

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب کالایی فرهنگی -اقتصادی است و رسانه‌ها نقش اساسی در این موضوع دارند که کتاب به کالایی مدفون تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدعباس صالحی، عصر امروز در اختتامیه چهاردهمین جشنواره کتاب و رسانه که در فرهنگسرای شفق برگزار شد، ضمن قدردانی از استادان و فعالانی که با دوبال کتاب و رسانه پرواز می‌کنند، گفت: رسانه‌ها می‌توانند در بال و پر کتاب، در پرواز کتاب و در عمق جاگیری کتاب در دل ملتی که می‌خواهد مدنیت را فراموش نکند، نقش ایفا کند.   

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز در حوزه کتاب مباحث چالشی بسیاری داریم و رسانه‌ها می‌توانند کمک کار جدی‌ برای کتاب باشند.  می‌توان کارکردهای رسانه‌ها را در این باره گسترش داد. رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی حوزه کتاب فعالیت می‌کنند، حوزه کتاب از جمله عرصه‌هایی است که در آن تولید خبر بسیار اتفاق می‌افتد اما اطلاع‌رسانی آن به خوبی صورت نمی‌گیرد.  

صالحی افزود: چون اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب به خوبی صورت نگرفته علاوه بر اینکه زحمات مولدان به بار نمی‌نشیند مصرف‌کنندگان هم از دستاوردهای آن محروم می‌مانند.  

وی با اشاره به اینکه تبلیغ در حوزه کتاب یکی از کارکردهای رسانه در این حوزه است بیان کرد: کتاب کالای فرهنگی اقتصادی است و رسانه‌ها نقش اساسی در این موضوع دارند که کتاب به کالایی مدفون تبدیل نشود. رسانه‌ها همچنین در حوزه کتاب و کتابخوانی کارکرد ترویجی دارند چرا که کتاب در کنار تبلیغ نیاز به ترویج دارد و رسانه‌ها در این باره می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.  

 صالحی در ادامه با تاکید بر کارکرد رسانه‌ها درباره نقد کتاب اظهار داشت: اگر کتاب کانون تفکر و تمدن‌سازی است با نقد پالایش می‌یابد، رسانه‌ها ابزار نقد کتاب هستند و می‌توانند با نقادی مسیر تفکری را که کتاب در آن کاشته شده به پیش ببرند.  

 وی همچنین تکریم و تجلیل از مولفان و فعالان عرصه کتاب را یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ها در این حوزه عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها می‌توانند با به یادآوردن پدیدآورندگان کتاب به تجلیل از تمدن، مدنیت و پیشرفت بپردازند. کتاب‌پژوهی نیز یکی دیگر از کارکردهای رسانه‌ در حوزه کتاب است و این حوزه‌ای است که سیدفرید قاسمی باب این ادبیات را گشوده است.  

 معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: می‌توان کتاب را به عنوان پدیده‌ای در نظر گرفت و به قول فلاسفه مطالعات درجه دوم درباره آن داشت چرا که کتاب با توجه به تنوع و حلقه‌های زیادی که دارد نیازمند پژوهش است و رسانه‌ها مکمل جریان پژوهشی در ارتباط با کتاب هستند.رسانه‌های تخصصی نیز می‌توانند به کتاب‌پژوهی در کشور کمک کنند و البته در این باره باید آینده‌پژوهی جهانی و ملی را در نظر داشت.  

 صالحی در ادامه با بیان اینکه رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، افزود: از این منظر رسانه‌ها می‌توانند فعالیت‌های مدیران و مسئولان کتاب در کشور را نقادی کنند و به کمک جریان مدیریتی در کشور بیایند.

   معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنان خود گفت: اگر رسانه‌ها جایگاه کتاب را در جامعه درک کنند شاید بیش از این بتوانیم کارکردهایی را برای ایفای نقش رسانه‌ها در عرصه کتابخوانی قائل شویم و از این منظر مسئولیت رسانه در این حوزه بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز