خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده فیلم «این سیب هم برای تو»:

با وضع فعلی اکران؛ تهیه‌کنندگان بخش خصوصی نابود می‌شوند

فیلم سینمایی «این سیب هم برای تو» به کارگردانی سیروس الوند در حالی از روز چهارشنبه ۲۷ آبان ماه اکران شده که تهیه‌کننده آن می‌گوید: مجبور به اکران بوده و باید بین بد و بد‌تر؛ تصمیم بد را انتخاب می‌کرده است.

محمد نشاط در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه امروز باید رسانه‌ها به صورت جدی به سینما کمک کنند، گفت: متاسفانه ما مجبور به اکران فیلم «این سیب هم برای تو» شدیم زیرا به ما اعلام شد یا این شرایط اکران را می‌پذیرید یا دیگر هیچ اکرانی ندارید. یعنی اگر من فیلم را در وضعیت فعلی اکران نمی‌کردم فرصت اکران در سال 94 را کاملا از دست می‌دادم. مجبور شدم بین تصمیم بد و بد‌تر؛ تصمیم بد را انتخاب کنم.

تهیه‌کننده «این سیب هم برای تو» ادامه داد: با شرایط موجود و وضعیت اکران تهیه‌کنندگان بخش خصوصی کاملا نابود می‌شوند زیرا علاوه بر تعداد زیاد فیلم‌ها در زمان اکران؛ هزینه‌های تبلیغات فیلم‌ها نیز بسیار بالا رفته است.

وی با اشاره به اینکه فیلم‌سازان بخش خصوصی در کنار فیلمسازان بخش دولتی آثارشان به نمایش درمی‌آید، گفت: بخش خصوصی به هیچ عنوان توانایی رقابت و مقابله با بخش دولتی را ندارد و این مساله از سال‌ها پیش وجود داشته است و همیشه فیلم‌هایی که توسط تهیه‌کنندگان بخش خصوصی ساخته شده زمانی که در کنار فیلم‌های دولتی به نمایش درآمده؛ دچار آسیب جدی شده است.

تهیه‌کننده پرتقال خونی ادامه داد: به طور مثال ۵ سال پیش من فیلم پرتقال خونی را اکران کردم در کنار فیلم من چند فیلم دولتی نیز اکران شده بود. در آن زمان تلویزیون برای فیلم‌های دولتی آنونس‌های سه دقیقه‌ای پخش می‌کرد اما آنونسی که برای ما پخش می‌کرد در حد ۱۵ ثانیه بود.

نشاط؛ بالا بودن هزینه تبلیغات را برای تهیه‌کنندگان بخش خصوصی بسیار خطرناک دانست و افزود: اولین اصل در زمان اکران این فیلم معرفی آن است زیرا مردم باید ابتدا با نام و داستان فیلم آشنا شوند تا بعد اگر تشخیص دادند به تماشای فیلم بنشینند. این کار نیازمند هزینه‌های بسیار زیاد برای تبلیغات است که از توان ما خارج است.

وی ادامه داد: امروز هزینه اجازه یک بیلبورد برای یک فیلم در طی ۱۰ روز ۱۰۰ میلیون تومان یعنی روزی یک میلیون تومان است. در حالی که ۵ سال پیش در زمان اکران فیلم پرتقال خونی من این ۱۰۰ میلیون تومان را برای اجاره ۷ بیلبورد اختصاص داده بودم.

نشاط ادامه داد: هزینه اجاره یک بیلبورد در تقاطع پارک وی روزی سه میلیون تومان است یا هزینه اجاره ۴ بیلبورد در خیابان‌های تهران رقمی نزدیک به ۵۰ میلیون تومان است.

وی؛ تبلیغات فیلم‌ها در صداوسیما را بسیار مهم دانست و افزود: هرچند صداوسیما در دادن تیزر‌ها، آنونس‌ها و زیرنویس‌ها به صورت رایگان همکاری خوبی دارد اما تعداد نوبت‌هایی که برای پخش تبلیغات به ما داده می‌شود کافی نیست و به دیده شدن فیلم چندان کمک نمی‌کند.

تهیه‌کننده «این سیب هم برای تو» ادامه داد: صداوسیما شورایی دارد که تصمیم می‌گیرد برای هر فیلم چه میزان تیزر به صورت رایگان پخش شود و بیشتر از این تعداد باید هزینه آن به صورت جداگانه پرداخت شود.

وی ادامه داد: صداوسیما به فیلم «این سیب هم برای تو» پخش ۶۰ تیزر رایگان و ۲۵ زیرنویس در شبکه‌های مختلف را داده است که جای تشکر دارد و اعلام کرده تیزرهایی مازاد بر این را می‌توانیم با ۹۵ درصد تخفیف پخش کنیم اما این رقم نیز بسیار بالاست.به طور مثال اگر من بخواهیم یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ای در بین یک برنامه پربیننده مانند ۹۰ برای یک بار پخش کنم باید ۴ میلیون تومان به صداوسیما پرداخت کنم.

تهیه‌کننده فیلم قرنطینه؛ اکران تعداد زیاد فیلم‌ها به صورت همزمان را مشکل دیگر سینما ایران در بخش اکران دانست و افزود: اینکه بیش از ۱۰ فیلم در مدت محدود و به صورت همزمان اکران می‌شود اصلا کار مناسبی نیست زیرا ظرفیت سینمای ایران و سالن‌های سینما پاسخگوی این تعداد فیلم نیست.

وی ادامه داد: ما به صورت آماری و اسمی ۵۰ سالن سینما در تهران داریم اما واقعیت این است که فقط ۵ سالن در تهران فعال است و مردم برای تماشای فیلم به آن‌ها می‌رود. یعنی به جز پردیس‌های سینمایی آزادی، فرهنگ، اریکه، کوروش و ملت و چند سینمای دیگر سایر سینما‌ها با استقبال تماشاگران همراه نیست. حال نمی‌دانم چرا در چنین وضعیتی نزدیک به ۱۴ فیلم همزمان اکران شده است.

نشاط؛ اشکال در برنامه‌ریزی اکران را دلیل اصلی چنین وضعیتی دانست و افزود: به دلیل سیاست‌های غلط در شش ماهه اول سال حدود ۲۰ فیلم به مدت طولانی اکران شده و ناگهان در فصل پاییز مسئولان با انبوهی از فیلم‌های اکران نشده مواجه شده‌اند و حال می‌خواهند در طی ۴ ماه بیش از ۵۰ فیلم را اکران کنند که این کار به نوعی فیلم‌سوزی است.

وی افزود: در چنین شرایطی اگر فیلمی بتواند از گیشه سرمایه خود را بازگرداند سازندگان آن فیلم باید خدای خود را شاکر باشند. زیرا ۵۰ درصد از فروش به سینمادار ۱۰ درصد به هزینه تبلیغات ۱۰ درصد به پخش کننده می‌رسد و باقی‌مانده فروش به تهیه‌کننده تعلق می‌گیرد.

تهیه‌کننده پرتقال خونی شرایط امروز اکران در سینما را بسیار بد‌تر از ۵ سال گذشته دانست و افزود: در ۵ سال گذشته سازمان‌ها و نهادهای دولتی در بخش‌هایی همچون تبلیغات کمک‌های زیادی می‌کردند و هزینه تبلیغات مانند امروز گران و سرسام‌آور نبود. اما امروز به نظر می‌رسد این سازمان‌ها فقط به فکر درآمدزایی هستند.

وی ادامه داد: از یکی از پیمانکارانی که بیلبوردهای شهری در دست وی است سوال کردم که چرا هزینه‌های اجاره این تابلو‌ها ناگهان افزایش پیدا کرده، وی گفت که ما این تابلو‌ها را به صورت مزایده‌ای از شهرداری تهران می‌گیریم و مجبوریم برای آنکه در مزایده برنده شویم رقم بالایی بگوییم به همین دلیل به مشتریان خود نیز رقم بالایی ارائه می‌کنیم.

نشاط با اشاره به اینکه پیش از این سازمانی مانند شهرداری تهران در زمان اکران فیلم‌ها؛ بیلبورد‌ها را با ۷۰ درصد تخفیف ارائه می‌کرد، گفت: من در طی ۱۰ سال اخیر به ترتیب فیلم‌های قرنطینه، پرتقال خونی و «این سیب هم برای تو» را اکران کرده‌ام اما تقریبا هزینه‌ای تبلیغاتی که برای فیلم قرنطینه دادم امروز با آن فقط می‌توانم یک سوم تبلیغات را برای فیلم «این سیب هم برای تو» انجام بدهم.

وی ادامه داد: من امروز برای تبلیغات محیطی فیلم «این سیب هم برای تو» فقط توانستم ۳ بیلبورد اجاره کنم در حالی که با همین هزینه برای فیلم پرتقال خونی ۲۰ بیلبورد و برای فیلم قرنطینه ۱۰۰ بیلبورد اجاره کرده بودم.

تهیه‌کننده «این سیب هم برای تو» وضعیت اکران در شهرستان‌ها را نیز بسیار ناگوار دانست و افزود: در شهرستان‌ها به جز چند شهر امیدی به اکران خوب نمی‌توان داشت. در آن شهر‌ها نیز بیشتر سینما‌ها در دست حوزه هنری است و برای آنکه بتوانیم فیلم‌مان را اکران کنیم باید با حوزه هنری مذاکره کنیم و امیدوارم حوزه هنری فیلم «این سیب هم برای تو» را قبول کند و این فیلم در شهرهای اصلی همچون مشهد و چند شهر دیگر اکران شود.

کد خبر : ۳۲۳۱۸۹