خبرگزاری کار ایران

طراح و کارگردان نمایش «متاستاز» در ایلنا

اصغر دشتی در نشستی به دعوت گروه اجتماعی و فرهنگی خبرگزاری کار ایران شرکت کرد و به تشریح دیدگاه‌های خود درباره مسئولیت اجتماعی کمپین‌تئاتر متاستاز پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اصغر دشتی که در جریان برگزاری یک کارگاه آموزشی با ایده اولیه اجرای این نمایش مواجه شده است؛ اظهار کرد: به شیوه‌ای کار می‌کنیم که از قبل متنی وجود ندارد و همه چیز در جریان تمرین شکل می‌گیرد. من همواره می‌‌گویم اجراها از تمرین جدا نیست و فازی از تمرین با حضور تماشاگر محسوب می‌شود. عواطف بازیگران و دیگر اعضای گروه در این پروژه بر کیفیت اجرا اثر می‌گذارد و به همین دلیل ما هر شب تغییراتی در کار اعمال می‌کنیم.

او با بیان اینکه ایده‌های جدیدتری در راه است، افزود: در ادامه اجراها اخبار شگفت‌انگیزتری منتشر خواهد شد، اما فعلا منتظر هستیم تا به سمت و سویی که انتظار داریم حرکت کنیم تا این فعالیت‌ها اطلاع‌رسانی شوند.

این هنرمند با بیان اینکه «مسئله در این پروژه از هر چیز مهم‌تر و جدی‌تر است» اظهار کرد: من برای جزء به جزء اجرا فکر کرده‌ام و صحبت دارم، ولی ممکن است این زیبایی‌شناسی گاهی برای کسی مختل به نظر برسد یا برعکس. اما بین همه ما در یک چیز اشتراک نظر وجود دارد و آن "طرح مسئله" است. این تئاتر؛ تئاتر مسئله است که سعی دارد در این مسیر و در پرداخت و زیبایی‌شناسی از هنر استفاده کند.

او افزود: این نمایش با تمام تجربه‌های گذشته‌ من متفاوت است و من مسئولیت دیگری برای کار فرض می‌کنم و آن مسئولیت را دنبال خواهم کرد. به این ترتیب کار زمانی برایم به پایان می‌رسد و آسوده می‌شوم که احساس کنم مسئولیتش را انجام می‌دهد. قرار هم نیست این مسئولیت با تمام جزئیات به‌صورت ایده‌آل اتفاق بیفتد؛ چون بعضی مسئولیت‌ها باید در زمان رخ دهد که کار بسیار دشواری است.

دشتی با تاکید براینکه «احساس می‌کند این کار را در زمان‌ و به‌موقع انجام داده‌ است» خاطرنشان کرد: از وقتی به این ایده فکر کردم آن را اجرایی کردم و با وجود تمام مشکلاتی که وجود داشت پای ایده ایستادم. امروز تصور می‌کنم هشت بار تئاتر اجرا کرده‌ام؛ چون هشت بار مشقت مذاکره برای دریافت سالن، مسائل فنی، اطلاع‌رسانی به مخاطب و دیگر جزئیات را تحمل کرده‌ام. اما این کار را انجام دادم تا برای گسترش موضوع و متاستاز کردن مسئله مشارکت بگیرم.

دشتی در این نشست درباره مباحثی از جمله ایده اولیه شکل‌گیری نمایش و شرح جزئیاتی درباره اجرا، معضلات مبتلایان به سرطان و خانواده‌های آنها، بازیگرانی که به گفته او هر شب همچون فرشته روی صحنه حاضر می‌شوند، دشواری‌های فراموش شده همپایان بیماران و خطر هولناکی که کشور را تهدید می‌کند به گفتگو پرداخته است.

مشروح این گفتگوی مفصل به زودی منتشر می‌شود.

خبرگزاری کار ایران در گام بعد، برگزاری نشستی با حضور بازیگران و تهیه‌کننده نمایش «متاستاز» را در برنامه دارد.

اجرای نمایش «متاستاز» با تهیه‌کنندگی آرش وفاداری این روزها به تالار شمس موسسه اکو رسیده و طبق برنامه امروز، یکشنبه ساعت 19:30 در این سالن روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۲۴۰۷۸