خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت ارشاد:

صداوسیما خبرهای حوزه فرهنگ را بدون جهت‌گیری سیاسی منعکس کند

رفتار صداوسیما در هفته‌های اخیر در برنامه‌هایی همچون هفت و پوشش نمایشگاه مطبوعات و هفته کتاب واکنش سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دنبال داشت.

حسین نوش‌آبادی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به نقش صداوسیما در گسترش فرهنگ بخصوص فرهنگ عمومی گفت: صداوسیما در حوزه‌هایی همچون پخش تیزر‌های رایگان برای فیلم‌های سینمایی و همچنین تبلیغ کتاب و تئا‌تر حرکت‌های خوبی انجام داده که قابل تقدیر است اما متاسفانه در انعکاس اخبار و تحلیل‌هایی که پیرامون حوزه فرهنگ صورت می‌گیرد؛ دارای ضعف‌هایی است.

وی ادامه داد: صداوسیما یک سازمان گسترده است که مخاطبان زیادی دارد. وقتی برنامه‌ای از آن پخش می‌شود تاثیرگذاری بسیاری دارد و باید ملاحظات خاصی درباره آن صورت بگیرد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های این رسانه همچون برنامه هفت و رفتاری که این برنامه با حجت‌اله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی) درپیش گرفته است، گفت: هیچ مسئولی در وزارت ارشاد نیست که آماده پاسخگویی نباشد و قطعا اگر از رئیس سازمان سینمایی به صورت رسمی دعوت می‌شد که در این برنامه شرکت کند و صحبت‌های ایشان نیز کامل پخش می‌شد؛ ایشان نیز در این برنامه شرکت می‌کردند. هم اکنون هم این آمادگی در تمام مدیران ارشاد برای حضور در برنامه‌های صداوسیما وجود دارد.

وی ادامه داد: زمانی که یک برنامه تولیدی است امکان دارد افراد آن را نبینند لذا باید اگر دعوتی از مدیری برای حضور در برنامه‌ای می‌شود؛ دعوت خوبی باشد و به صورت کاملا مشخص صورت بگیرد.

نوش‌آبادی افزود: گله‌ای که از صداوسیما وجود دارد این است که باید این سازمان اخبار و رویدادهای حوزه فرهنگ را به صورت شفاف‌تر و مناسب‌تر و به شکل واقعی‌تر پخش کند و از پخش گزینشی مصاحبه‌ها خودداری کرده و سعی کند مطالب را به گونه‌ای منعکس کند که اصل فرهنگی بودن از بین نرود.

سخنگوی وزارت ارشاد افزود: نباید صداوسیما مسائل فرهنگی را سیاسی کند و باید آن را در راستای اهداف آن سازمان که‌‌ همان اعتلای فرهنگی کشور است؛ پخش کند. همچنین وقتی یک اتفاق خبری رخ داده؛ بهتر است که آن خبر فقط به شکل یک خبر پخش شود نه اینکه جنبه تحلیلی به آن داده شود.

وی با اشاره به اینکه بار‌ها شاهد بوده از یک مصاحبه طولانی فقط چند دقیقه به شکل گزینشی پخش شده‌است، گفت: زمانی که یک برنامه‌ای زنده است بهتر می‌توان در آن پاسخگو بود تا اینکه برنامه‌ای در تلوزیون ضبط شده باشد زیرا در برنامه تولیدی ممکن است بخش‌هایی به صورت گزینشی انتخاب شود که ابهامات را بیشتر می‌کند.

نوش‌آبادی با اشاره به اینکه به دنبال دیداری بین مدیران وزارت ارشاد و سرافراز (رئیس سازمان صداوسیما) صورت گرفته، گفت: به دنبال آن هستیم که با برگزاری یک نشست و جلسات مشترک؛ گفتگویی بین مدیران حوزه‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان صداوسیما شکل بگیرد تا به راهکاری برای تهیه خبر و گزارش برسیم و یک هماهنگی و تعاملی در این بخش شکل بگیرد.

وی نقش صداوسیما را در گسترش و ارتقای فرهنگ عمومی بسیار مهم دانست و افزود: در حکمی که برای ریاست صداوسیما از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد؛ بر تقویت فرهنگ عمومی تاکید شد. تقویت فرهنگ عمومی از اهداف وزارت ارشاد و صداوسیماست و این رسانه نقش حساسی در این مسئله دارد و ما به دنبال تعامل و همکاری بیشتر با این سازمان هستیم.

کد خبر : ۳۲۴۳۸۲