خبرگزاری کار ایران

واکشن محمد آفریده به برخی حواشی:

پرونده یک خانواده محترم مختومه شده/ امام فرمودند نگذاریم انقلاب به دست نامحرمان بیفتد

دیبر جشنوراه فیلم روح‌الله معتقد است؛ مدیران فرهنگی باید ضمن فعالیت در سنگر نظام خودشان را نیز نقد کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد آفریده (دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم‌های 60 ثانیه‌ای روح‌الله) درباره حواشی فیلم «یک خانواده محترم» که تهیه‌کنندگی آن را به عهده داشته و در سال‌های اخیر اخبار متفاوتی از آن به گوش رسیده است، گفت: در پی اتفاق‌های شکل گرفته در حول و حوش این فیلم در سال ۱۳۹۱، در‌‌ همان زمان شکایتی از سوی سازمان سینمایی پیشین و دیگران با عنوان «ساخت بدون مجوز فیلم» علیه بنده صورت گرفت که این پرونده در مرحله بازپرسی و پس از بررسی‌های کار‌شناسانه، مختومه شد و برای اینجانب نیز قرار منع تعقیب صادر شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «این روز‌ها افراد زیادی داعیه پیروی از خط و اندیشه‌های امام را دارند. برای شما که در سال‌های جوانی محضر ایشان را درک کرده‌اید، خط و راه امام چه مشخصه‌هایی دارد؟» گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند بهترین راه مبارزه با دشمن، خدمت به مردم است. به نظر من هم برای شناساندن و گسترش اندیشه امام و انقلاب در جامعه و گسترش فرهنگ تعهد، باید کار و خدمت کنیم و از اشتباه هم نترسیم چراکه بسیاری از مسئولان و مدیران به خاطر ترس از اشتباه و به خطر افتادن جایگاه‌شان، فعالیت و کار سازمان خود را تعطیل کرده‌اند. ما ضمن فعالیت در سنگر نظام، باید خودمان را هم نقد کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره ضرورت برگزاری جشنواره‌ای با موضوع امام خمینی (ره) در شرایط امروز گفت: انقلاب اسلامی پنجره‌ای تازه و بدیع به روی مردم گشود و موج خودباوری و سرزندگی را به جامعه اهدا نمود. امام خمینی(ره) در جایی فرمودند «انقلاب ما انقلابی فرهنگی است» و ما هر لحظه و هر روز بیشتر نیازمند کار مستمر فرهنگی در جامعه هستیم، مخصوصا در اوضاع و احوال متنوع و متکثر دوران حاضر که باید با درایت، آگاهی و شناخت، فرصت‌ها را غنیمت بشماریم تا بتوانیم دیدگاه و خمیر مایه معرفتی ایشان را در جامعه تسری بدهیم. به همین دلیل باید ابعاد معرفتی حضرت امام را در جامعه و بخصوص میان نسل جوان با قالب‌های نوین مطرح کنیم.

آفریده در ادامه افزود: امام یعنی حرکت، تلاش، امید و نشاط فرهنگی و همه باید برای یک ایران آباد تلاش کنیم. ما نیازمند فعالیت‌های متنوع برای آشنایی و درک هرچه بیشتر نسل سوم و چهارم با امام و انقلاب اسلامی هستیم. بر همین اساس سینما کلید این حرکت است. زمانی که در انجمن سینمای جوانان بودم، طی همکاری با موسسه تنظیم و نشر، حدود ۲۰ فیلم کوتاه با موضوع امام خمینی (ره) به کارگردانی چهره‌های جوان ساختم که بار‌ها از شبکه‌های مختلف سیما پخش شد، و البته فعالیت‌های فراوانی هم در این حوزه صورت پذیرفته است اما نیاز جامعه مخصوصا جوانان و گستره ابعاد شخصیتی امام (ره) تلاشی جهادی را می‌طلبد.

 محمد آفریده سابقه همکاری با فیلمسازانی همچون  سعید حاجی میری، کمال تبریزی، ابراهیم حاتمی کیا، عزیز الله حمید‌نژاد، امیر سماواتی، رضا مقصودی، حمید خیرالدین و محمود ارجمند را دارد.

وی  که در دوران دفاع مقدس در عملیاتهایی همچون فتح المبین و مرصاد حضور داشته است در ساخت آثاری همچون «کودتای نوژه»  به کارگردانی جهانگیر جهانگیری، «بازگشت قهرمان» ساخته شاپور قریب، «یک شب یک غریبه» ساخته حسین قاسمی جامی و «عاشقانه» ساخت علیرضا داوود‌نژاد، نگارش فیلم نامه سریال «سیمرغ» با موضوع زندگی شهیدان کشوری و شیرودی، ساخت فیلمی تلویزیونی با نام «بادیه‌های شیر» ویژه ضربت خوردن حضرت علی(ع) که برای ۱۵ سال به صورت پیوسته در شب‌های شهادت حضرت علی (ع) از شبکه دو سیما نمایش داده می‌شد، همکاری داشته است.

کد خبر : ۳۲۴۴۴۱