خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی «پدرآن دیگری» مطرح شد:

لالی اختیاری در جوامع پدرسالار وجود دارد

یدالله صمدی کارگردان سینما در نشست نقد و بررسی «پدر آن دیگری» بیان کرد این فیلم سینمایی اقتباسی وفادارانه از کتابی با همین نام بود.

به گزارش ایلنا، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» به کارگردانی یدالله صمدی در دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران با نمایش فیلم برای دانشجویان و با حضور یدالله صمدی کارگردان، پرینوش صنیعی نویسنده رمان، سلمان فرخنده بازیگر و محمدرضا مقدسیان منتقد سینما در سالن الغدیر این دانشکده برگزار شد.

در ابتدای نقد و بررسی این فیلم مقدسیان با اشاره به ضرورت حضور ادبیات در سینما گفت: اکثر دوستان حتما پیگیر آثار سینمای ایران هستند و می‌دانند که سینما این روز‌ها در کنار فیلم‌های زیادی که تولید می‌شود، از مشکلات بسیار جدی هم رنج می‌برد. بخشی از این مشکلات این است که مخاطب فیلم‌ها را خودی حس نمی‌کند. مساله دیگر دور شدن سینما از ادبیات است. چیزی تحت عنوان فیلمنامه وجود ندارد و باعث می‌شود مخاطب با آثاری سطحی روبرو شود.

وی بیان کرد: یدالله صمدی به سراغ اقتباس از یک اثر ادبی رفته است که این خود موضوع مهمی است و ادبیات می‌تواند پناهگاه خوبی برای سینما باشد. «پدر آن دیگری» از دل یک دغدغه برخاسته است، دغدغه‌ای که فیلمساز با درک و حس واقعی به سراغ آن رفته است و پس از سال‌ها تلاش موفق شده آن را به یک اثر سینمایی تبدیل کند که این روز‌ها در سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود.

در ادامه پرینوش صنیعی نویسنده رمان «پدر آن دیگری» با اشاره به موضوع کتاب بیان کرد: کتاب در واقع یک مبحث روان‌شناسی – تربیتی را مطرح می‌کند. در روان‌شناسی موضوعی داریم تحت عنوان لالی اختیاری که مربوط به بچه‌هایی می‌شود که به دلایلی قهر می‌کنند و حرف نمی‌زنند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی من روان‌شناسی بوده در گذشته با مواردی از این دست مواجه شده بودم، بچه‌هایی که حرف نمی‌زنند اما توانایی صحبت کردن دارند و معمولا در جامعه‌ای که پدرسالاری وجود داشته این قهر‌ها در برخی جوانان نیز دیده شده است و اکثرا روی این قهر با پدران بوده است. اساسا معضلات باید گفته شود که من نیز آن را در قالب یک رمان نوشتم. کتاب در نوع خودش اطلاع‌رسانی کرده ولی سینما بیان گویاتری دارد.

این نویسنده در ادامه به چگونگی همکاری با این اثر سینمایی اشاره کرده و گفت: سال‌های ابتدایی چاپ کتاب آقای صمدی تصمیم به ساخت این داستان گرفت اما مشکلات باعث تاخیر در ساخت این اثر شد. طبیعی است که یک کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای با تمام جزئیاتش نمی‌تواند در قالب یک فیلم سینمایی گنجانده شود و خیلی از بخش‌های داستان دچار حذف و تغییرات می‌شود. زمانی که موافقت خودم را برای ساخت این فیلم اعلام کردم، فکر نمی‌کردم کتاب با این کیفیت تبدیل به فیلم شود. امیدوارم با فیلمی که ساخته شده پیامی که هدف ما بود هرچه بیشتر به مردم منتقل شود.

یدالله صمدی کارگردان «پدر آن دیگری» نیز در ادامه نشست گفت: این کتاب با توجه به دانش نویسنده خود به خود روان‌شناسی شده بود و من سعی کردم در ساخت فیلم به کتاب وفادار باشم اما سرمایه‌گذار معتقد بود که یک روان‌شناس به گروه اضافه شود که دکتر حاتمی به گروه اضافه شد و او هم متن کتاب و فیلمنامه را تایید کرد.

پرینوش صنیعی بیان کرد: بسیاری از موضوعات روان‌شناختی نشات گرفته از کودکی هر فرد است. بچه‌ها مهم‌ترین چیزی هستند که ما داریم و باید به آن‌ها بپردازیم. من با چند بچه که این مشکل را داشتند روبرو شدم و یک تحقیقی هم دیده بودم.

سلمان فرخنده از بازیگران این فیلم نیز در پایان نشست گفت: یکی از پیام‌های اصلی این فیلم آموزش درک کردن بچه‌ها است و اساسا درک کردن درس بزرگ این فیلم است و به ما می‌آموزد که با شناخت و همراهی همدیگر می‌توانیم به هم نزدیک‌تر شویم و مشکلات را بهتر برطرف کنیم.

در پایان این مراسم دانشجویان سوالات خود را با کارگردان و سایر مهمانان مطرح کردند.

کد خبر : ۳۲۴۶۸۷