خبرگزاری کار ایران

جای خالی پیر برنارد در بزرگداشت مرتضی ممیز؛

خداحافظ رفیق شورشی

دهمین سالروز درگذشت مرتضی ممیز امسال با حضور میشل بووه(طراح و گرافیست فرانسوی) به عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عصر دیروز (6 آذرماه) مراسم بزرگداشت مرتضی ممیز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم انوشیروان ممیز، مجید رجبی معمار، اوبر شو، سیف‌اله صمدیان و مجید عباسی به سخنرانی پرداختند.

مهمان ویژه این مراسم میشل بووه(طراح و گرافیست فرانسوی) بود که به ارائه و نمایش پوسترهایش پرداخت.

انوشیروان ممیز (پسر مرتضی ممیز) ضمن ارایه گزارش کوتاهی از تلاش‌های بنیاد ممیز افزود: گویی دیروز بود که اولین نمایشگاه و سالگرد ممیز را برگزار کردیم. امسال بهروز متین‌صفت، صائب مشکی و امرالله حقیقی، سعید فروتن و رضا قاضی‌زاده ما را در برگزاری سالگرد ممیز پشتیبانی کردند و طراحی پوستر برعهده مجید کاشانی بود.

وی افزود: نمایشگاه امسال گزیده‌ تصویرسازی‌های کتاب هفته و کیهان هفته در 40 سال گذشته توسط مرتضی ممیز انجام شد. این آثار به کمک ساعد مشکی گردآوری شده است. مهمان ویژه امسال به دلیل دهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز بسیار ویژه است. میشل بووه یکی از مهمترین گرافیست‌ها در فرانسه  واروپاست. نمایشگاه‌های وی از هند و لهستان گرفته تا آلمان و کامبوج برگزار می‌شود.

مجید رجبی معمار (مدیرعامل خانه هنرمندان) به مناسبت دهمین سال فقدان مرتضی ممیز گفت: ممیز در شکل‌گیری خانه هنرمندان نقش بسزایی داشت. امیدواریم برای پاسداشت و گرامی‌داشت بزرگان هنر این گونه مراسم بیشتر برگزار شود.

وی افزود: بزرگان اسباب زینت و افتخار خانه هنرمندان هستند و ما خود را کلید‌دار این خانه می‌پنداریم؛ امیدواریم فرصت‌های بهتر و بیشتر را در اختیار هنرمندان قرار دهیم. مرتضی ممیز نقش ویژه‌ای در بنیان‌گذاری هنر ایران دارد و انجمن تلاش می‌کند تا یاد و خاطره ایشان را پاس بدارد.

مدیرعامل خانه هنرمندان با تاکید بر فعالیت‌های مرتضی ممیز گفت: وی در ترویج هنر ایرانی و بومی‌سازی گرافیک همواره تلاش‌ می‌کرد.

رجبی معمار با اشاره به اتفاقات اخیر کشورهای خاورمیانه و فرانسه افزود: یاد همه کسانی که در سوریه، لبنان، عراق، فرانسه و اروپا قربانی تروریست شدند گرامی‌ می‌داریم و به آنها ادای احترام می‌کنیم.

اوبر شو (رایزن فرهنگی فرانسه) با اشاره به زیبایی خانه هنرمندان افزود: من با کمال میل وبه طور مداوم به خانه هنرمندان می‌آیم و این مراسم فرصت مناسبی است تا به پدر گرافیک ایران ادای دین کنیم.

وی افزود: خیل جمعیت که برای حضور در مراسم گردهم جمع شدند وفاداری ایرانیان به هنرمندان را نشان می‌دهند و ادای دین به کسانی که از میان ما رفته‌اند و هنرمندانی که هم اکنون در جمع ما حضور دارند. بسیار زیباست که هنرمندی از فرانسه اینجاست و ادای دین می‌کنیم به پیر برنارد که از میان ما رفت و تشکر خود و سفیر فرانسه را به بنیاد ممیز و کسانی که مراسم را تدارک دیده‌اند؛ ابراز می‌کنم.

در ادامه مراسم فیلمی از سیف‌اله صمدیان به مناسبت دهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز پخش شد و پس از آن صمدیان افزود: عظمت حضور بدرقه‌کنندگان ممیز بسیار زیاد بود و فیلمی از آن روز آماده کرده بودم اما به دلیل اینکه ما ایرانیان بسیار احساساتی هستیم و به یاد سفرهایی که با ممیز داشتم فیلم دیگری را پخش کردیم.

صمدیان با اشاره به جمله نیما (یاد بعضی نفرات روشنم می‌دارد) گفت: ممیز از تنها افرادی بود که به خاطر شخصیت ویژه‌ و چندجانبه‌ای که داشت می‌‌توانستیم به او بگوییم نفرات.

صمدیان افزود: فعالیت‌هایی که در حوزه گرافیک انجام داد ما در هر دوره 12 ممیز در شورا احتیاج داریم. زمانی که از او پرسیدم چگونه با سفارش دهنده کنار می آید گفت من در ابتدای کار درخواست سفارش‌دهنده را با سبک مورد نظر او طراحی می‌کنم پس از مدتی که به من اعتماد پیدا کرد کار خودم را انجام می‌دهم با این روش چیزی از من کاسته نمی‌شود اما سلیقه سفارش‌دهنده ارتقا پیدا می‌کند اما این نکته در میان گرافیست‌های جوان وجود ندارد. اگر طراحی سلیقه خاصی داشت و درک می‌کرد که به عنوان مثال به گل و بلبل علاقه داشت ممیز گل و بلبلی را به تصویر می‌کشید که معرف خود ممیز بود.

در ادامه مراسم فیلمی از مجید عباسی درباره پیر برنارد گرافیست مشهور  فرانسوی پخش شد.

مجید عباسی (از اعضای هیات مدیره انجمن گرافیک ایران) با اشاره به درگذشت پیر برنارد (گرافیست فرانسوی) در دو روز قبل در پاریس خطاب به وی گفت: خداحافظ رفیق شورشی، پیر برنارد در جریان شورش‌های سال 68 میلادی به صورت تصادفی با رهبران جنبش دانشجویی آشنا شد و در یک آتلیه مشترک آثاری را همراه با آنان خلق کرد که بخش جدایی ناپذیر گرافیک در نیمه دوم قرن بیستم بود.

میشل بووه(طراح و گرافیست فرانسوی و مهمان امسال سالگرد مرتضی ممیز) ضمن تشکر از سخنان زیبا درباره پیربرنارد گفت: من به همه همکاران د رفرانسه و سراسر دنیا پیغام همدردی ایرانیان در مورد درگذشت پیربرنارد خواهم رساند.

وی افزود: ممیز در رشته خود مانند ماتیس و پیکاسو یک استاد تمام عیار است ایران در اروپا و جهان به عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه گرافیک شناخته شده است.

میشل بووه با اشاره به پوستر سالگرد در گذشت مرتضی ممیز گفت: طراح پوستر من را شبیه جان لنون تصویر کرده است.

وی افزود: مدیریت استودیوی من در فرانسه برعهده آزاده یوسفی است که در ایران با مرتضی ممیز و مجید عباسی همکاری کرده ما هر روز درباره ایران و تهران صحبت می‌کنیم و ایران جزئی از دفتر کار من شده است.

در ادامه مراسم میشل بووه پوسترها و اتودهایی از طراحی‌هایی آن ها را که برای تئاتر و اپرا در فرانسه و آمریکای جنوبی طراحی کرده بود همراه با توضیحاتی به نمایش گذاشت.

نمایشگاهی از مجموعه ای آثار ممیز در لاهیجان، اصفهان و کرمان برگزار خواهد شد.

پس از پایان مراسم دهمین سالگرد درگذشت مرتضی ممیز نمایشگاهی از آثار وی و پوسترهای "میشل بووه " در نگارخانه های زمستان، پاییز و ممیز خانه هنرمندان افتتاح شد.

این نمایشگاه تا 12 آذر ماه از ساعت 13 تا 20  میزبان علاقه‌مندان است. «میشل بووه» در روز یکشنبه 8 آذر نیز کارگاه طراحی پوستر را در محل آموزشگاه ویژه برگزار می‌کند.

کد خبر : ۳۲۵۶۶۵