خبرگزاری کار ایران

طنز، خشونت و تراژدی در رمان جدید براتیگان

فرید قدمی می‌گوید: رمان «ویلارد و جایزه‌های بولینگش» از ریچارد براتیگان رمان متفاوتی است و نگاه تند و تیزی به خشونت دارد.

‌فرید قدمی (نویسنده، مترجم و منتقد ادبی) درباره‌ی آثار جدید خود به خبرنگار ایلنا گفت: چاپ سوم کتاب «ولگردهای دارما» نوشته‌ی جک کروآک از سوی انتشارات روزنه، آماده‌ی انتشار است. همچنین رمان «بارش کلاه مکزیکی» از ریچارد براتیگان نیز به چاپ دوم رسیده است که به‌زودی منتشر خواهد شد.

او ادامه داد: همزمان با این دو اثر، کار «کریسمس گردی» از ویلیام باروز نیز مراحل نهایی انتشار را طی می‌کند و دست‌کم تا 10 روز آینده منتشر می‌شود. این اولین اثر از این نویسنده‌ی امریکایی نسل بیت است که در ایران ترجمه می‌شود. همچنین کتابی با نام «ویلارد و جایزه‌های بولینگش» از ریچارد براتیگان هم برای دریافت مجوز توسط نشر نیماژ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فرستاده شده است.

این نویسنده و مترجم درباره‌ی این رمان افزود: عنوان دوم این رمان «یک رمان زیادی جنایی» است. براتیگان در این کتاب، رمان‌های جنایی و گانگستری را هجو کرده و کاری متفاوت و فوق‌العاده‌ ارائه داده.

او با اشاره به اینکه این رمان سه داستان دارد، بیان کرد: بخشی از داستان این رمان در آپارتمانی در سن‌فرانسیسکو می‌گذرد که دو زوج در آن ساکن هستند. یکی از داستان‌ها مربوط به یکی از زوج‌ها و داستان دیگر درباره‌ی زوج دیگر است، این دو داستان به گونه‌ای با داستان سوم گره می‌خورند.

قدمی افزد:‌ داستان سوم درباره‌ی سه برادر است که بولینگ‌بازهای قهاری هستند و جایزه‌های بولینگ زیادی برده‌اند. یک شب به سینما می‌روند و وقتی برمی‌گردند می‌بینند که جایزه‌های بولینگ دزدیده شده. این سه برادر شروع می‌کنند به تعقیب و گریز برای پیدا کردن جایزه‌های بولینگ و سه سال آزگار امریکا را زیر پا می‌گذارند و در نهایت بدل به جانیانی خطرناک می‌شوند.

او در پایان سخنان خود گفت: این رمان خیلی جذاب است و با کارهای دیگر براتیگان متفاوت است. او در این کتاب نگاه تند و تیزی به خشونت دارد و در این کار نشان داده که خشونت‌های جزئی چطور می‌توانند دنیا را خشن کنند. طنز، خشونت و تراژدی این رمان را به یکی از متفاوت‌ترین رمان‌های براتیگان و ادبیات امریکا بدل کرده است.

کد خبر : ۳۲۵۸۶۰