خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جایزه داستان تهران مطرح شد؛

دلبستگی به شهر تهران در داستان‌ها افزایش پیدا کرده‌است

نشست خبری دومین جایزه داستان تهران امروز؛ هشتم آذر ماه در سالن کنفرانس روزنامه همشهری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست خبری جایزه داستان تهران؛ مینا فرشیدنیک (دبیر جایزه داستان تهران) با اشاره به هدف برگزاری این جایزه گفت: جایزه داستان تهران با این هدف پایه‌گذاری شده که تصویری از شهر تهران را در داستا‌ن‌های کوتاه معاصر ثبت کند. امروز تصویری که از شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد آن است که در هنر، ادبیات و سینما ثبت شده است. به همین دلیل جایزه داستان تهران برای ثبت تصویر جهانی تهران راه‌اندازی شد.

او ادامه داد: دومین دوره جایزه داستان تهران فراخوان خود را از ابتدای تیر ماه امسال اعلام کرده بود. ماهنامه داستان همشهری برگزارکننده این داستان است. البته امسال نهادهای دیگری نیز با ما همکاری کردند از جمله این نهاد‌ها می‌توان به دانشگاه تهران، سازمان زیبایی‌سازی تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، سازمان حمل و نقل و ترافیک، رادیو تهران و برج میلاد اشاره کرد.

 دبیر جایزه دومین داستان تهران با اشاره به جوایز تعیین شده برای برندگان این دوره جایزه اعلام کرد: در بخش جوایز دو بخش اصلی و جنبی داریم. در بخش اصلی جایزه از نفر اول با ۷ میلیون، نفر دوم ۵ میلیون، نفر سوم ۳ میلیون و از پنج اثر بر‌تر نیز تقدیر به عمل خواهد آمد و به هر کدام جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به بخش‌های جنبی جایزه افزود: هرکدام از نهادهایی که با جایزه داستان تهران همکاری داشتند؛ جایزه‌ ویژه‌ای را از طرف خود برگزیدند. جایزه ویژه دانشگاه تهران برای اثر برگزیده ۵۰ میلیون ریال؛ جایزه ویژه بازار تهران برای دو نفر برگزیده ۵۰ میلیون ریال؛ جایزه ویژه خط سفید برای یک اثر برگزیده به مبلغ ۵۰ میلیون ریال؛ جایزه ویژه تهران شهر همدلی برای دو نفر برگزیده هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون ریال؛ همچنین جایزه ویژه رادیو تهران برای اثر برگزیده ۲۰ میلیون ریال و اثر دوم ۱۰ میلیون ریال؛ جایزه ویژه حقوق و تکالیف شهروندی برای سه اثر برگزیده هر یک به مبلغ ۵۰ میلیون ریال و در ‌‌نهایت جایزه ویژه برج میلاد برای یک اثر برگزیده به مبلغ ۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

فرشیدنیک ادامه داد: امسال ۱۳۶۲ اثر به دبیرخانه ارسال شد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش تعداد داشتیم. همچنین داستان‌ها از نظر کیفی پیشرفت خوبی داشتند. داستان‌های ما امسال تنها از ذکر نام چند خیابان تهران گذشته‌اند و نویسندگان در داستان‌های خود سبک زندگی در تهران را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: آثار رسیده در طی آبان ماه بررسی شدند که از این تعداد ۷۵ اثر به مرحله دوم داوری راه پیدا کرد. داوران مرحله دوم علی موذنی، ‌علی خدایی، محمدحسن شهسواری، بلقیس سلیمانی و فرخنده آقایی هستند.

دبیر دومین جایزه داستان تهران ادامه داد: برندگان اصلی در مراسم اختتامیه که در دی ماه برگزار می‌شود؛ اعلام خواهند شد و جوایز خود را دریافت خواهند کرد. خوشبختانه داستان‌هایی که انتخاب شدند اصول داستان‌نویسی در آن‌ها به خوبی رعایت شده است.

فرشیدنیک با بیان اینکه برندگان جایزه داستان سال گذشته آثارشان در ماهنامه داستان همشهری منتشر شد؛ گفت: آثار برندگان سال گذشته به ترتیب در ماهنامه همشهری منتشر شد که مجموعه آن‌ها در یک کتاب در اختتامیه امسال به مخاطبان علاقه‌مند داده می‌شود. ما همچنین به روال سال گذشته چند تن از برندگان را دعوت می‌کنیم تا در تحریریه ماهنامه داستان همشهری با ما همکاری کنند.

وی با اشاره به بحث همدلی اظهار داشت: امسال داستان‌هایی را از نویسندگان داریم که سعی می‌کنند روی فرهنگ همدلی اصرار بورزند. داستان تهران امسال خیلی موفق‌تر از سال گذشته عمل کرده و دلبستگی به شهر تهران در این داستان‌ها افزایش پیدا کرده است. هنرمندان موظفند با تصویر همدلانه‌ای که از شهر تهران ارائه می‌دهند مردم را به پیشرفت در سبک زندگی خود ترغیب کنند.

دبیر دومین جایزه داستان تهران با اشاره به بخش‌های جانبی این جایزه بیان کرد: ما یک بخش مستندنگاری هم داریم که امسال قرار است اشخاص روایت‌های داستانی خود را از دانشگاه تهران ثبت کنند. این کتاب با نام مستندنگاری روایت‌های دانشگاه تهران منتشر می‌شود. ماهنامه داستان همشهری از قدیم روی مستندنگاری تاکید داشته که امسال این بخش اضافه خواهد شد.

او در پایان افزود: این روال مستندنگاری همانگونه که امسال با دانشگاه تهران صورت گرفته در سال‌های بعد با نهادهای مختلف ادامه پیدا می‌کند. همچنین بخش دوم که برای برگزاری آن در حال رایزنی هستیم بخش رمان تهران است که امیدواریم این بخش را در دوره بعدی جایزه داستان تهران اضافه کنیم.

کد خبر : ۳۲۶۰۵۴