خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

شورای صنفی نمایش از دولت خارج می‌شود/تهیه‌کنندگان از جشنواره حمایت می‌کنند

در روزهای اخیر بحث‌هایی پیرامون خارج شدن جلسات شورای صنفی نمایش از وزارت ارشاد و برگزاری آن در صنوف مطرح شده‌است. مهرداد فرید می‌گوید با خارج شدن جلسات از دولت در سال ۹۵ موافقت شده‌است.

مهرداد فرید (سخنگوی شورای عالی تهیه‌کنندگان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به آخرین جلسه جمعی از تهیه‌کنندگان با ایوبی گفت: در این جلسه بر این مسئله که شورای صنفی نمایش باید از دولت جدا و به صنوف مرتبط منتقل شود؛ تاکید شد و رئیس سازمان سینمایی نیز بر این اصل اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد ما این بود که جلسات شورای صنفی نمایش یا در صنف تهیه‌کنندگان یا سینماداران برگزار شود زیرا این دو صنف به عنوان صنوف کارفرما؛ متولیان اصلی تولید و اکران فیلم‌های سینمایی هستند. حجت‌اله ایوبی با این پیشنهاد موافقت کرد و قرار شد از سال ۹۵ در راستای کم کردن تصدی‌گری دولت؛ جلسات شورای صنفی نمایش خارج از وزارت ارشاد برگزار شود. 

فرید افزود: پیش از این به دلیل آنکه بین تهیه‌کنندگان اختلاف وجود داشت دولت برای کم‌کردن اختلافات و اعتراضات برگزاری جلسات خود را برعهده گرفته بود اما امروز با حل شدن اختلافات می‌توان این جلسات را خارج از وزارت ارشاد برگزار کرد. 

وی با اشاره به اینکه برگزاری این جلسات در یکی از صنوف تهیه‌کنندگان یا سینماداران منافاتی با برگزاری آن در خانه‌سینما ندارد؛ گفت: صنوف عضو خانه‌سینما هستند و قطعا اگر این جلسات در خانه سینما قرار بود برگزار شود با حضور اعضایی که عضو صنف و عضو شورای صنفی نمایش هستند؛ برگزار می‌شد. 

فرید با اشاره به اینکه پیشنهاد ما تشکیل جلسات در شورای عالی اتحادیه تهیه‌کنندگان است؛ گفت: دوست داریم میزبان نمایندگان سایر صنوف همچون سینماداران، پخش‌کنندگان، کارگردانان و افراد دیگری که عضو شورای صنفی نمایش هستند؛ باشیم. 

وی ادامه داد: همچنین مشغول تنظیم پیش‌نویس آیین‌نامه شورای صنفی نمایش برای سال ۹۵ هستیم و قصد داریم با همفکری سایر دوستان در شورا ایرادات آیین‌نامه را رفع کنیم. 

فرید ادامه داد: در گفتگو با ایوبی متوجه شدیم برای سال ۹۵ برنامه‌های خوبی برای سینمای ایران تدارک دیده شده و حتی بودجه‌هایی برای سینما در نظر گرفته شده که قابل‌قبول است. 

فرید با اشاره به حمایت همه تهیه‌کنندگان سینما از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر گفت: با محمد حیدری (دبیر جشنواره) جلسه‌ای برگزار کردیم و قول همکاری و مشارکت در برگزاری جشنواره را به ایشان دادیم و اعلام کردیم از آنجا که صنف تهیه‌کنندگان به یک صنف یکپارچه تبدیل شده؛ می‌تواند به عنوان حامی جشنواره حضور داشته باشد. 

وی به جلسه‌ شورای عالی تهیه‌کنندگان با مصطفی ابطحی (مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری) اشاره کرد و افزود: در جلسه با ایشان بر فناوری VOD تاکید کردیم زیرا معتقدیم با گسترش این پدیده و استفاده مردم از آن دیگر مسئله قاچاق و کپی غیرمجاز برای کسانی که این کار را انجام می‌دهند؛ مقرون به صرفه نیست. 

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳۵ درصد تماشاگران محصولات شبکه نمایش خانگی در آمریکا از سیستم VOD استفاده می‌کنند، گفت: در این سیستم با هماهنگی شرکت‌های پخش‌کننده و شرکت‌ مخابرات بستر اینترانت به عنوان یک شبکه داخلی راه‌اندازی می‌شود و مخاطبان به صورت آنلاین از طریق تلویزیون‌های هوشمند، دستگاه‌های کامپیو‌تر و یا هر دستگاهی که قابلیت اتصال داشته باشد؛ فیلم‌ها را تماشا می‌کنند و در‌‌ همان لحظه هزینه تماشای فیلم را واریز می‌کنند و این پول مستقیم به حساب صاحب فیلم می‌رود.

کد خبر : ۳۲۶۴۲۳