خبرگزاری کار ایران

بانوی کارآفرین برتر جهان اسلام، مشاور جشنواره خورشید شد

سیده فاطمه مقیمی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران، بانوی کارآفرین برتر کشور و بانوی کارآفرین برتر جهان اسلام در سال 2012، مشاور کارآفرینی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره خورشید شد.

به گزارش ایلنا، در دیدار مدیران و جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره باسیده فاطمه مقیمی در اتاق بازرگانی تهران، از وی به عنوان مشاور کارآفرینی و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره خورشید، با توجه به لزوم همراهی و حمایت از جشنواره خورشید، دعوت به همراهی و همکاری شد.

در این دیدار مهدی یارمحمدی، محمدرضا اصلانی، مهدی مسعودشاهی، فرید فرخنده کیش، شهرزاد اسفرجانی و خاتون شهبازی، بعنوان نمایندگان جشنواره خورشید حضور داشتند، که هر کدام به بیان دیدگاه‌های خود درباره ابعاد مختلف این جشنواره پرداختند.

درابتدای جلسه مهدی یارمحمدی (دبیر و موسس جشنواره)، توضیحاتی درباره روند برگزاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید داد و افزود: یکی از اتفاقات بسیار خوب پنجمین دوره جشنواره حضور محمدرضا اصلانی به عنوان مدیر هنری جشنواره است که ایشان از استادان و فرزانگان سینمای مستقل تجربی در کشور است و سال‌ها فعالیت هنری وی در سینما الگوی مناسبی برای فیلمسازان جوان و خلاق سینمای مستقل و تجربی و نیز فیلمسازی او تبیین شاخصه‌های سینمای تجربی آینده است.

وی خطاب به خانم مقیمی گفت: جای بسی خوشحالی است که شما به عنوان مشاور کارآفرینی و عضو شورای سیاستگذاری این جشنواره، با حضور و همراهی خود علاوه بر توسعه صحیح تعاملات ملی و بین المللی جشنواره در مسیر کارآفرینی برای فیلمسازان، از این جریان موثر فرهنگی و هنری حمایت نمایید.

یارمحمدی در ادامه با معرفی حاضران در جلسه، با ارائه توضیحاتی به برنامه‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های جشنواره پرداخت و ضمن یاد از محمد آفریده که نتوانسته بود در این جلسه حاضر شود گفت: این گروه هسته اصلی برگزاری جشنواره خورشید است و تک تک این بزرگواران در مرحله به مرحله شکل گیری، رشد و پیشرفت جشنواره مشاور، تکیه‌گاه و همراه بوده‌اند. برای جشنواره خورشید خوشحالم که امروز حامیان معنوی ارزشمند و مشاوران قدرتمند و گرانمایه‌ای دارد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تاکید کرد: امسال برای جشنواره خورشید سال سرنوشت سازی است، میهمانان و اساتید برجسته‌ای را از دانشگاه‌های تراز اول جهان از سوربن فرانسه و بلژیک برای داوری آثار و برگزاری کارگاه‌های تخصصی آموزشی جشنواره به ایران دعوت کرده‌ایم و باید توجه به این جریان جدی باشد تا کاری که سال‌ها زحمت کشیدیم به نتیجه برسد.

یارمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: تصورم درباره شما این است که شما می‌توانید حامی، مشاور و راهنمای خوبی برای جشنواره خورشید و توسعه تعاملات آن در سطح ملی و بین المللی باشید. ما در این جشنواره بخشی با عنوان «زیبا‌ترین رویا‌هایت را بساز» داریم که هدف آن این است که در دنیای پریشان امروز ما فیلمسازان بعنوان سفیران فرهنگی و الگو سازان اندیشه مسئولیم تا برای آینده‌ای آرام و بهتر درباره زیبا‌ترین رویا‌هایمان فیلم بسازیم تا جهان امید و عشق و آینده و رویا‌هایش را در فیلمهای ما جستجو و دوباره بازیابی کند. خوشبختانه این پیام مورد استقبال قرار گرفته و فیلم برگزیده جشنواره خورشید با این موضوع در سال گذشته موفق به دریافت جایزه خلاقیت و توانمندسازی جوانان از جشنواره‌ای در آمریکا شده است. امسال در این بخش موضوع اصلی ما «احترام به انسان» است که به بهترین فیلم این بخش جایزه خرقانی اهدا می‌شود، به همین دلیل شاید فرصت خوبی باشد که جشنواره خورشید در جهت فردایی بهتر، فضایی برای مسئولیت اجتماعی سازمانهای حامی ایجاد نماید.

در ادامه جلسه مهدی مسعودشاهی گفت: ابتدا به آقای یارمحمدی برای اینکه فرصتی را برای بخش مهمی از فیلم کوتاه و فرهنگسازی برای سینمای مستقل تجربی فراهم کرد تبریک می‌گویم. فعالیتی که ایشان انجام داده یکی از آرزوهای من بوده است. برهه قبل و بعد از انقلاب نقطه عطفی در فرهنگ بود که کسی به آن توجه نمی‌کرد. ضمن اینکه اساتیدی مانند محمدرضا اصلانی که از قبل از انقلاب تلاش کرده و هدفش جذب و تربیت نیروی انسانی هنرمند بوده حضورش برای این جشنواره بسیار مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه یارمحمدی در استعدادیابی فیلمسازان خلاق فیلم کوتاه مستقل تجربی به اعتقاد من جزو بهترین کارآفرین‌های کشور است، گفت: دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تا کنون یک تنه این بار را تحمل کرده و باید به او تبریک گفت. من چون اولین جشنواره فجر را راه اندازی کردم با سختی‌های برگزاری یک جشنواره به خوبی آشنا هستم. شباهت نگاه جشنواره خورشید و شما خانم دکتر مقیمی بعنوان کارآفرین بر‌تر و نمونه، به هم که برای پرورش نسل آینده تلاش می‌کنند بسیار است، لذا اگر این سرمایه گذاری که بار اصلی بر دوش دبیر جشنواره بوده لطمه بخورد نشان می‌دهد که ما جهان سومی هستیم و این در حالی است که ما ظرفیت استعداد یابی داریم.

مسعودشاهی در ادامه افزود: در طول سال‌های گذشته به دلیل بی‌ثباتی در مدیریت و انگیزه‌ها نتوانستیم کاری انجام دهیم ضمن اینکه بسیاری از افراد منتظر هستند بینند دولت چقدر پول می‌دهد تا دست به کاری بزنند. شما با این نیتی که دارید بسیار شبیه به ما در جشنواره خورشید فکر می‌کنید. باید بگویم به باور من در برگزاری چنین جشنواره‌ای و تاثیرگذاری آن در جامعه فعلی تردیدی نیست.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم خورشید ظرفیت خوبی است برای کسانیکه در این مورد دغدغه دارند، گفت: یادم می‌آید روزی که نزد مرحوم باهنر رفتم و گفتم دارند سینما را تعطیل می‌کنند به من گفت گردن من را بزنند نمی‌گذارم این اتفاق بیفتد و حرف ایشان سبب شد تا ما با قدرت تا به امروز ادامه دادیم. به نظرم باید بسترسازی کنیم و اگر می‌خواهیم آینده خوبی داشته باشیم و در لحظات خاموشی چیزی برای گفتن داشته باشیم باید به این موارد و چنین جشنواره‌هایی پرقدرت بپردازیم.

در ادامه این جلسه فرید فرخنده کیش، مدیرعامل انجمن سینمای جوان، گفت: من خودم به عنوان یک مدیر دولتی همیشه به دنبال نگاه کارآفرینی بودم تا بار دولتی را کم کنیم. به جرأت می‌توان گفت که در کشور ما جوانانی هستند که زندگی خود را به خطر می‌اندازند تا در کشورشان اتفاقات خوبی بیفتد.

فرخنده کیش ادامه داد: یادم می‌آید ۵ سال پیش به آقای یارمحمدی، دبیر جشنواره فیلم خورشید، گفتم با این تحصیلات و بورس تحصیلی که داری، می‌توانستی استادی بسیار موفق در دانشگاه باشی، اما خیلی زود متوجه شدم که او عشق زیادی به فعالیت فرهنگی دارد ضمن اینکه او کارش را با یک اتاق و با شرایطی بسیار ابتدایی شروع کرد و بسیار تلاش کرد و امروز او جشنواره‌ای برگزار می‌کند که باید گفت جشنواره‌ای قابل اتکا است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران همچنین افزود: همانطور که می‌دانید دعوت از یک می‌ه‌مان خارجی مشکلات زیادی دارد و من بعنوان یک مدیر دولتی برای دعوت میهمانان خارجی برای حضور در جشنواره فیلم کوتاه تهران با مشکلاتی روبرو بودم اما آقای یارمحمدی به تنهایی اینکار را برای دعوت از ۸ می‌ه‌مان خارجی از دانشگاه‌های تراز اولی چون سوربن فرانسه و بلژیک انجام داده است.

وی در ادامه گفت: من معتقدم باید اجازه بدهند تا سینماگر ما تجربه گرایی را وارد دنیای خودش کند زیرا این امر در رشد سینما و معرفی سینمای کشور می‌تواند موثر باشد. با توجه به اینکه شما مساله کارآفرینی را دنبال می‌کنید من تقاضا دارم از این جریان فرهنگی حمایت کنید ضمن اینکه خود من هم تا آنجا که بتوانم کنار این دوستان هستم.

فرخنده کیش همچنین خاطر نشان کرد: امسال اولین سالی است که فیلمهای کوتاه ایرانی به اسکار معرفی شده‌اند و به نظرم این فیلم‌ها هسته‌های تفکر هستند ضمن اینکه حضور این دوستان که به صورت خصوصی و با سرمایه شخصی خود فعالیت فرهنگی می‌کنند، درواقع بار دولت را کم می‌کند و می‌تواند پویایی داشته باشد و موجب رونق سینمای کوتاه شود.

در ادامه جلسه محمدرضا اصلانی مدیر هنری جشنواره و پیشکسوت سینما گفت: با توجه به مهمانانی که این جشنواره از خارج از کشور دارد به نظرم جشنواره باید به گونه‌ای باشد تا نتیجه دار باشد، زیرا کسانیکه به ایران می‌آیند تنها داور نیستند بلکه کارگاه‌هایی هم برگزار می‌کنند بنابراین باید طوری باشد که در کشور خودشان تصویر صحیح ایران را معرفی کنند. ضمن اینکه ما نگرانی آبروی سینمای کشور را بیشتر از آبروی خودمان و جشنواره خورشید داریم.

در ادامه، شهرزاد اسفرجانی مشاور ارتباطات و تبلیغات جشنواره که در این جلسه حضور داشت گفت: شاید تعجب کنید که چطور همه ما از همه ابعاد پشتیبان جشنواره خورشید شدیم. در سال‌های اخیر همواره شاهد بودیم که جوان‌ها به شکل تعجب آوری تلاش می‌کنند تا خود را برای کمک به کشورشان به جایی برسانند به همین دلیل هم من شروع به همفکری برای بازاریابی فیلمهای این جشنواره کردم و سعی کردم متوجه شوم که فیلم کوتاه مستقل چیست.

اسفرجانی افزود: بر همین اساس متوجه شدم این‌ها جوان‌هایی از قشر متوسط به بالای جامعه هستند که این‌ها با کمترین هزینه و با یک دوربین فیلم کوتاه ساخته‌اند. باید توجه داشت که کوتاه نوشتن در کار ارتباطات بسیار سخت است اما این جوان‌ها بلد هستند کوتاه بگویند و با کمترین هزینه خوب بگویند به همین دلیل من هم به این فکر افتادم که اگر این گروه درست معرفی شود می‌تواند با ارزان‌ترین و مناسب‌ترین هزینه برای بخش خصوصی فیلم‌هایی ارزشمند بسازد.

اسفرجانی با بیان اینکه جوان‌ها اگر دستور کار داشته باشند یکی از بهترین منابع بخش خصوصی هستند، ادامه داد: موضوعات اجتماعی خاص زیادی داریم که می‌توان درباره آن‌ها فیلم ساخت و جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید کارگردان‌های آن‌ها را جمع کرده و به آن‌ها امید داده است. ما امید داریم که این حمایت برای سینمای مستقل تجربی ایران موج بین المللی به همراه آورد.

وی گفت: سینمای ایران از تجربه‌های کوتاه آغاز می‌شود و نتیجه‌های آینده از همین فیلم‌های کوتاه بیرون می‌آید. نکته بسیار مهم دیگر این است که بچه‌های فیلم کوتاه وابسته به فرهنگ ایران هستند و این پتانسیل مهمی است.

اسفرجانی با بیان اینکه به نظرم وقتی با یک مقام بازرگانی صحبت می‌کنیم باید زبانمان هم بازرگانی باشد، یادآور شد: سینمای کوتاه مستقل ایران یکی از باحرمت‌ترین اعتبار‌ها را در سطح جهانی ایجاد کرده است و جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید معرف همین سینما است.

اسفرجانی در پایان از خانم دکتر مقیمی خواست: پیشنهاد ما مصاحبه شما درباره این جشنواره با رویکرد کارآفرینی فرهنگیتان است واینکه چرا اتاق بازرگانی به این موضوع نگاه می‌کند.

در ادامه، خانم دکتر سیده فاطمه مقیمی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، گفت: با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی در کشور و در تمام دنیا فرصتی برای کارآفرینی جوانان ایجاد می‌کند شاید یکی از مهم‌ترین دلایل برای حضور من در جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید همین است.

وی گفت: من به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه اقتصادی فعالیت داشتم حضورم در عرصه هنر باید همراه با دلیل موجهی باشد. من معتقدم نگاه اصلی کارآفرینی است و به واسطه آن می‌توان کسب و کار و دلگرمی‌های دیگری برای جوانان ایجاد نمود که برای خود آینده کاری متصور شوند.

رئیس هیات مدیره کانون بانوان بازرگان ایران در ادامه افزود: باید برای اینکار به دنبال آدم‌هایی برویم که دغدغه شخصی دارند و انجام دهنده هستند و نه کسانی که تنها شعار می‌دهند. من در کنار مسئولیت‌ها و کارهایی که دارم و بنا به دغدغه‌های شخصی که دارم گاهی به دروازه غار و شوش می‌روم تا درد جامعه را از نزدیک ببینم و متوجه شوم تا با این مشکلات چگونه باید برخورد کرد زیرا معتقدم که نمی‌توان تنها شنید، بلکه باید نگاه متفاوت نسبت به این موضوعات ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ارگان‌هایی وجود دارد که به دنبال این هستند تا تغییراتی ایجاد کنند که می‌توانند در این زمینه حمایتهای زیادی کنند، ادامه داد: من معتقدم باید بر روی این موضوعات کار کرد و از جامعه برای این تغییر کمک گرفت. مشکلاتی در جامعه وجود دارد که نمی‌توانیم همه آن‌ها را به تصویر بکشیم اما اگر آدم‌ها را نسبت به تغییر نگاه حساس کنیم قطعا اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه اینکه جوان‌ها را نباید از نظر احساسات آزرده کنیم گفت: ما باید جوانان را سوق دهیم تا کارهایی را انجام دهند که موجب تغییر شود. من با این نگاه در اتاق فکر‌ها شرکت می‌کنم تا جوان‌ها را متقاعد کنیم که با نگاه خوب و تغییر می‌توانند شاهد اتفاقات خوبی باشند.

کارآفرین بر‌تر کشور با بیان اینکه فلسفه کارآفرینی این است که می‌تواند تحول ایجاد کند، خاطرنشان کرد: دولتی کار کردن خوب است اما مدیر دولتی باید در یک چارچوب کار کند زیرا مجبور است در یک بوروکراسی خاص کار کند. باید حمایت‌ها قانونی باشد و بدین طریق تفکرهای منفی را از بین ببرد. حال در حوزه سینما به شکل متفاوت تری می‌تواند باشد. من به عنوان یک کارآفرین هر کاری از دستم برآید انجام می‌دهم با این نگاه که فکرم به دنبال یک تغییر است.

خاتون شهبازی مشاور ارتباطات و تبلیغات و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره نیز در پایان گفت: همه ما با این هدف به جشنواره خورشید آمده‌ایم که معتقدیم این جشنواره یک جریان موثر و جدی برای سینمای کوتاه مستقل و تجربی ایران و آینده آن است و این جشنواره برای ارائه تصویر صحیح از این سینمای موثر به جامعه بین المللی نیاز به مشاوره، همراهی و حمایت دارد و این یک مسئولیت اجتماعی است برای کسانی که دغدغه فرهنگسازی دارند. بی‌تردید چراغی که شما روشن می‌کنید و راهکاری که ارائه می‌دهید می‌تواند کمک زیادی به جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید کند. اینکه شرکت‌ها، سازمان‌ها و حامیانی به چنین جشنواره‌ای در راستای مسئولیت اجتماعی خود و فرهنگسازی اعتماد کرده و کمک کنند شاید کمی سخت است، اما در این زمینه اینکه شما راهنما باشید برای جشنواره خورشید بسیار مهم، ضروری و راهگشا است.

در پایان این جلسه؛ فاطمه مقیمی (بانوی کارآفرین بر‌تر کشور) در چند سال، بانوی کارآفرین برترجهان اسلام بین ۵۶ کشور در سال ۲۰۱۲، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه، رئیس اتاق مشترک ایران و گرجستان، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران و رئیس هیات مدیره کانون بانوان بازرگان ایران، بعنوان مشاور کارآفرینی پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید به جمع اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره پیوست.

 «پنجمین جشنواره فیلم مستقل خورشید» بعنوان رویداد ویژه سینمای مستقل تجربی در کشور به همت پایگاه حمایت از فیلم کوتاه مستقل و دبیری مهدی یارمحمدی، ۲۲ الی ۲۵ دی ماه سال جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۷۱۱۱