خبرگزاری کار ایران

در نشست کارگروه ساماندهی مد و لباس مطرح شد:

کارخانه تولید چادر مشکی امسال تاسیس می‌شود

اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نشستی عملکرد خود در این حوزه را شرح دادند. این کارگروه برای الگوسازی پوشاک ایرانی تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری گزارش عملکرد اعضای کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور پیش از ظهر امروز (17 آذرماه) با حضور حمید قبادی (دبیر کارگروه)، گلناز نصراللهی (مدیر کل نساجی و پوشاک وزارت صنعت معدن و تجارت)، طاهری(معاون مرکز امور اصناف)، سرهنگ نیکخواه (نماینده پلیس امنیت)، علی اکبرزاده ( مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش) و لاله افتخاری (نماینده مجلس) در تالار وحدت برگزار شد.

حمید قبادی با بیان این مطلب که مد و لباس سهم جدی در سبک زندگی دارد؛ افزود: قانون ساماندهی مد و لباس کشور در سال 1385 تصویب شد و دستگاه‌های مربوطه ماموریت پیدا کردند که این مورد را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به این مطلب که لباس در ایران از عقب‌ماندگی 150 برخوردار است؛ ادامه داد: مد و لباس به دلیل عدم اولویت‌ مورد توجه قرار نگرفته و ما در این کارگروه سعی داشتیم الگوسازی در این موضوع را جزو اولویت‌های کارمان قرار دهیم و نمونه‌هایی ارائه دهیم که در آنها هم از توانمندی‌های داخلی استفاده شده باشد  و هم کالاها را بتوانیم در کشور عرضه کنیم.

قبادی افزود: در طول 4 سال گذشته مجموعا 71 نمایشگاه برگزار شده که 23 نمایشگاه مرتبط با عفاف و حجاب،‌ 27 نمایشگاه استانی و ‌19 نمایشگاه عمومی بودند. دو نمایشگاه نیز در دست اجراست که به زودی درباره آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور  با اشاره به همکاری‌های نهادهای مختلف با این کارگروه گفت: در طول این مدت جلسات مختلفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ وزارت آموزش و پرورش و نیروی انتظامی صورت گرفته است. اتحادیه سراسری پوشاک به عنوان محوری‌ترین نهاد از ابتدای امسال با ما همکاری خود را آغاز کرده و اتحادیه صادرکنندگان پوشاک و صنایع نساجی نیز همکاری خود را با ما شروع کرده‌اند.

قبادی درباره راه‌اندازی کمیسیون‌های مختلف گفت: کمیسیون ماده 4 برای بررسی آثار و کمیسیون ماده 7 برای بررسی طرح‌های اجرایی، کمیسیون صدور مجوزها با همکاری نیروی انتظامی و کمیسیون رسانه و تبلیغ با مسئولیت صداوسیما در این مدت تشکیل شده‌اند. همچنین کمیسیون تولید و توزیع که کمتر مورد توجه بوده از امسال مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تا امروز 200 مرکز تولیدی مد و لباس با ما همکاری داشته‌اند، افزود: طبق آمار وارقامی که بررسی کرده‌ایم از نیمه دوم سال 92 تا نیمه اول سال 94 این مراکز 4 هزار مدل لباس را طراحی و تولید کرده‌اند که تیراژ تولید شده 7 میلیون و 217 هزار و 440 نسخه است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ مصرف سالیانه لباس زنانه را در کشور 30 میلیون تن اعلام کرد و گفت: ما با تولیداتی که طی این مدت داشته‌ایم؛ موفق به برآورده کردن تولید لباس برای 15 تا 20 درصد این میزان شده‌ایم.

قبادی با اشاره به اینکه این میزان تیراژ نیاز 15 تا 20 درصد جامعه را دربرمی‌گیرد، ادامه داد: در کل کشور 35 تا 40 هزار واحد عرضه لباس وجود دارد که تاکنون 914  مرکز را جذب کرده‌ایم و قصد داریم این تعداد را به 2 هزار عدد برسانیم. مجموعا 914 مرکز نیز شناسایی شده و در دو روز آینده 60 مرکز به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی؛ رویدادهای نمایشگاهی و غیرنمایشگاهی را از کارهای بخش بین‌الملل کارگروه دانست و گفت: در نمایشگاهی که در تاتارستان روسیه برگزار شد ۱۰ طراح ایرانی موفق به کسب رتبه نخست شدند و در دی ماه نیز نمایشگاهی در ترکیه با حضور طراحان سراسر جهان برگزار خواهد شد که طراحان ایرانی در صورت تایید شدن مدل‌هایشان در این کارگروه می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

نصراللهی (مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت) نیز که دیگر سخنران این نشست بود، درباره اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در این بخش؛ صنعت نساجی و پوشاک از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند و ما سعی کردیم از پتانسیل‌های قانون؛ از مد و لباس را برای گسترش صنعت نساجی به خصوص در بخش پوشاک استفاده کنیم.

 وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در دو حوزه تولید و بازرگانی این وظیفه را عهده‌دار شده است، افزود: در حوزه توزیع این وزارتخانه خود را موظف کرده تا تولید را به سمت کالاهای دارای ارزش افزوده و تولید پوشاک با الیاف طبیعی سوق دهد.

مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از سال 91-92 یعنی زمان اجرای قانون ساماندهی مد و لباس 50 هزار تن به ظرفیت تولید پارچه‌های الیاف طبیعی کشور اضافه شده و در بخش پوشاک با هماهنگی بخش خصوصی کارگروهی با دستور مستقیم وزیر تشکیل شده که در این ارتباط سند راهبردی صنعت پوشاک را به دانشگاه امیرکبیر سفارش داده‌ایم و نهایی شده است.

نصراللهی در ارتباط با تاسیس کارخانه چادر مشکی در کشور نیز گفت: ماشین‌آلات موردنیاز یک واحد ترخیص شده و در حال نصب است که امیدواریم امسال راه‌اندازی شود. طرح سرمایه‌گذاری یک واحد تولیدی دیگر در یکی از بانک‌های کشور در حال بررسی است.

نصراللهی؛ نیاز انواع پوشاک کشور را 450 هزار تن اعلام کرد و ادامه داد: ما در داخل توانایی تولید ۳۰۰ هزار تن را داریم که مابقی باید از طریق واردات تامین شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان ورادات پوشان از کشورهای امارات و چین است، درباره میزان واردات پوشاک به کشور گفت: تولید ۳۸. ۵ درصدی تولیدات دنیا متعلق به کشور چین است. براساس آمار جهانی حدود سالانه یک میلیارد دلار پوشاک به ایران وارد می‌شود و این آمار براساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران ۹ تا ۱۰ میلیون دلار است و مابقی واردات از طریق آمار غیررسمی است که از نظر ما بیشتر از طریق مناطق آزاد محلی این کار صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است که واردات کالاهای مصرفی از طریق مناطق آزاد محدود شود.

در ادامه اکبرزاده ( مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش) درباره اقدامات وزارت آموزش و پرورش گفت: وزارت آموزش وپرورش متناسب با سند تحول بنیادی فعالیت‌هایش را در ارتباط با مقوله مد و لباس تنظیم کرده است که مهمترین بخش این سند اشاره به حیات طیبه دارد.

وی با بیان این مطلب که این وزارتخانه در سه حیطه وارد شده، ادامه داد: در حوزه تربیتی پوشش و چگونگی استفاده از آن در اجتماع و محیط؛ خانواده را مورد تاکید قرار داده و سعی در آگاه‌سازی دانش‌آموزان داشته‌ایم. این کار با شرکت دانش‌آموزان در جشنواره‌ها، همایش‌ها و انواع نمایش‌ها انجام شده است.

 مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش، فعالیت‌های آموزشی و درسی را از دیگر محورهای کاری در این حوزه عنوان کرد و ادامه داد: در کتاب‌های درسی و فرایند تدریس به این موضوع تاکید می‌شود. به عنوان مثال در کتاب مطالعات اجتماعی پایه ششم 9 صفحه از این کتاب به مقوله لباس اختصاص پیدا کرده است.

اکبرزاده ادامه داد: در زمینه آموزش نیز در هنرستان‌ها رشته طراحی و دوخت تدریس می‌شود و در کار و دانش‌های سراسر کشور 13 رشته مرتبط با مقوله مد و لباس وجود دارد که درحال حاضر 21 هنرجو در حال تحصیل در این رشته‌ها هستند.

وی ادامه داد: هر ساله از تولیدات دانشجویان و هنرجویان؛ نمایشگاهی تحت عنوان مد و لباس توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

لاله افتخاری نیز با اشاره به این مطلب که ما در مجلس هفتم برای مقوله مد و لباس برنامه‌ریزی کرده بودیم، گفت: این قانون در سال ۸۵ تصویب شد که سیر اولیه آرامی داشت اما با گذشت زمان توانسته جایگاه خود را پیدا کند و به یک انسجام برسد.

وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی فرهنگی رسالتی را برعهده مجلس گذاشته که قوانینی را در حوزه فرهنگ وضع کند که این مساله عفاف و حجاب جزیی از آن محسوب می‌شود.

افتخاری با بیان این مطلب که باید بودجه‌ای به حوزه مد و لباس اختصاص پیدا کند، گفت: با توجه به اینکه این قانون در آستانه ده سالگی است باید بازنگری داشته باشد تا پتانسیل‌ها و سدهای موجود شناسایی شود و برای تقویت یا از میان برداشتن آن‌ها کارهای لازم صورت گیرد.

این نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که نیاز به تقویت بعد نظارتی است، گفت: باید گزارش‌های دوره‌ای و مستمر از طریق این کارگروه به مجلس و شورای فرهنگی ارائه شود و پایش مستمری در این مقوله صورت گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در حال تدوین برنامه ششم هستیم باید احکامی در این ارتباط گنجانده شود و در قانون بودجه نیز برای این حوزه بودجه‌ای لحاظ شود.

کد خبر : ۳۲۸۲۷۲