خبرگزاری کار ایران

کارگردان "چهارشنبه خون به پا می‌شود" در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اکران سینما در ایران شهرفرنگ شده‌است

حماسه پارسا معتقد است؛ مشکل فیلم‌ها در سینمای ایران به دوبخش قبل از دیده شدن و بعد از دیده شدن تقسیم می‌شود.

حماسه پارسا که فیلم چهارشنبه خون به پا می‌شود به کارگردانی وی هم اکنون در حال اکران است؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت اکران گفت: خوشبختانه کسانی فیلم را دیده‌اند از فیلم اعلام رضایت کرده‌اند و ما حتی نظرات مردمی را ضبط و ثبت کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه مشکل فیلم‌ها در زمان اکران به دو بخش تقسیم می‌شود، گفت: زمانی که یک فیلمی به اکران می‌رسد دو مشکل اساسی دارد: مشکل اول این است که بتواند فرصت نمایش بگیرد و اطلاع‌رسانی کند تا عامه مردم با فیلم آشنا شوند و به تماشای فیلم بیاید. مشکل دوم این است که وقتی فیلم دیده شد نوع رضایتمندی تماشاگران جلب شود.

پارسا ادامه داد: متاسفانه فیلم ما در فصل بدی اکران شده است و با این وضعیت اکران ما در یک شهر فرنگ گیر کرده‌ایم. امروز بیش از ۳۰ فیلم در گروه‌های مختلف اکران شده که هیچ فیلمی با سیستم این اکران به خوبی دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: وضعیت پخش در سینمای ایران بسیار بد است به گونه‌ای که بسیاری از دوستان من با من تماس می‌گیرند و می‌گویند فیلمم چه زمانی اکران می‌شود که بروند آن را تماشا کنند.

پارسا، کمبود سالن‌های نمایش را بزرگ‌ترین مشکل سینمای ایران دانست و افزود: این کمبود سالن باعث شده تا همه فیلم‌ها توقع اکران داشته باشند و سالن‌های سینما نیز به دنبال آن باشند که به گونه‌ای به همه فیلم‌ها اکران بدهند چنین وضعیتی باعث سردرگمی مخاطبان در سینما می‌شود.

وی ادامه داد: به طور مثال سینمای آزادی برای فیلم من یک سانس ساعت ۱۳ و یک سانس ساعت ۲۳ اختصاص داده است. این امر یعنی کسانی که بین این دو ساعت وقت آزاد دارند و شاید دوست داشته باشند بروند فیلم را تماشا کنند نمی‌توانند به تماشای فیلم بروند زیرا فیلم به هیچ عنوان در این زمان اکران نشده است.

پارسا در پاسخ به این سوال که آیا خود این زمان اکران را انتخاب کرده است، گفت: اصلا در بحث اکران ما هیچ حق انتخابی نداریم و از ابتدای سال باید تلاش کنیم تا فرصتی برای اکران فیلم‌‌هایمان فراهم شود.

وی ادامه داد: بهترین فصل برای اکران از نیمه آخر اسفند تا ابتدای مهرماه است و فصل پاییز به دلیل سرمای هوا و اینکه شب‌ها زود‌تر هوا تاریک می‌شود؛ فصل خوبی برای اکران نیست.

پارسا ادامه داد: امسال این مساله به دلیل آنکه فیلم‌های زیادی در طول سال اکران نشده‌اند و فشار زیادی بر سیستم اکران وارد شده و صاحبان بیشتر فیلم‌هایی که باقی مانده است دوست دارند تا زمان جشنواره فیلم فجر فیلم‌های خود را اکران کنند، مزید بر علت شده است تا فیلم‌ها کمتر دیده شود.

کارگردان چهارشنبه خون به پا می‌شود؛ ادامه داد: این حرف در سینمای ایران قابل پذیرش نیست که هر فیلم خوبی هر زمانی که اکران شود به خوبی دیده می‌شود زیرا ما سیستم اکران منظم و گسترده نداریم و چنین نگاهی به نوعی آرمان‌گرایانه است.

وی ادامه داد: فیلم و سینما امروز برای مردم یک کالای لوکس است و مانند غذا و یا سایر مایحتاج یک نیاز ضروری نیست که مخاطب انرژی و وقت زیادی برای آن صرف کند. و اگر قصد دیدن یک فیلم بکند اما زمان مورد نظرش وجود نداشته باشد و یا سینمایی که می‌خواهد برود در دسترس نباشد و امکانات خوبی نداشته باشد؛ قطعا از دیدن فیلم منصرف می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که شما فیلمتان را در گروه اکران کرده‌اید بنابراین نباید ناراضی باشید، گفت: ما با سرگروه قرارداد بستم اما امروز فقط یک هفت سالن به من داده‌اند و هر چند در این هفت سالن هرشب سانس‌ها با ظرفیت تکمیل فیلم را اکران می‌کنند اما قطعا اگر سالن بیشتری داشتند مخاطبان بیشتری به سینما می‌آمدند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر قوانین اکران آنقدر پیچیده است که راه برای دور زدن آن‌ها توسط پخش و یا سالن‌دار وجود دارد و خیلی نمی‌توان براساس این قوانین کار را پیش برد همچنین میزان کفِ فروشی که برای بعضی سینما‌ها درنظر گرفته می‌شود خیلی منطقی نیست و بالا‌تر از رقمی است که آن سینما بتواند مخاطبان را به سمت خود جلب کند.

کد خبر : ۳۲۸۴۰۳