خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران اندکی تامل کند؛

فعالیت 71 گروه تئاتری در لهستان زیرنظر شهرداری

نشست «ساماندهی، مدیریت و سیستم آموزش در تئاتر لهستان» عصر دوشنبه 23 آذر در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در نشست «ساماندهی، مدیریت و سیستم آموزش در تئاتر لهستان»؛ دوروتا بوخوالت (مدیر موسسه تئاتر ورشو) نخست چشم‌اندازی از ساختار تشکیلاتی و نظام مالی تئاتر در لهستان ارائه داد و سپس به نظام آموزشی تئاتر در لهستان پرداخت.

وی سال 2015 را سالی غیرمعمولی برای تئاتر کشور لهستان دانست و افزود: تا جایی که به یاد دارم تاکنون این اتفاق رخ نداده بود که کل سال به مسایل تئاتر اختصاص پیدا کند و به طور رسمی از طریق دولت‌مردان کشور، رسانه‌های عمومی و غیره به هنر تئاتر پرداخته شود. این جلب مشارکت مخاطب تئاتر از طریق فعالیت‌های گوناگون و همچنین موسسه تئاتر ورشو هماهنگ شد که مدیر آن هستم.

بوخوالت ادامه داد: در تمام طول سال این شانس را داشتیم که پرسش‌های متنوعی را درباره هنر نمایش لهستان مطرح کنیم که برخی جواب‌های چالش برانگیز داشته است. همچنین مباحثی درباره اهمیت و جایگاه برجسته تئاتر در زندگی اجتماعی معاصر و وظایف و ماموریت‌های که تئاتر به عهده داشته سخن گفته شد. به ویژه قرن 18 بیشتر مورد توجه قرار گرفت چون سال تثبیت و پایداری تئاتر در کشور لهستان در نظر گرفته شده است.

وی با این توضیح که سال 2015 سال تئاتر همگانی در لهستان است، تصریح کرد: مطالبی درباره تئاتر همگانی مورد توجه و اهمیت قرار گرفت چون راجع به چرایی صحبت می‌کند.

بوخوالت همچنین با نشان دادن کتابی به حاضران توضیح داد: این کتاب سال تئاتر در لهستان است که بیش از هزار صفحه دارد. حاوی مطالبی جذاب با جزییات، مشخصات و اسنادی از تئاتر لهستان از سال 2013 تا 2014 است. تلاش شد مستنداتی از تئاتر لهستان بایگانی شود و توانستیم نظام کارآمدی بنا کنیم که به مواد اولیه پژوهش دسترسی وجود داشته باشد. از سویی عده‌ای متقاعد شدند جمع‌آوری این اطلاعات به صورت منظم کاری ضروری است. همچنین به صورت آنالوگ و دیجیتال ابزار یکپارچه‌سازی این اطلاعت گسترش داده شد و گروه‌های تئاتری به صورت آنلاین به آن دستری دارند. مواردی که تلاش شد جزییات آن را به روز نگهداریم درباره گروه‌های خلاق، نمایش‌های که اجرا شده، تولیدکنندگان، جوایز دریافتی و غیره است.

وی در ادامه با این توضیح که فصل‌های تئاتری در لهستان از اول سپتامبر آغاز و تا 31 آگوست سال بعد ادامه دارد، گفت: 431 فستیوال تئاتری در لهستان برگزار می‌شود. کنفرانس‌های متعددی با محوریت تئاتر برپا می‌گردد و منتشر می‌شود.

مدیر موسسه تئاتر ورشو با بیان اینکه براساس یکسری تصمیم گیری‌ها در گذشته تئاتر اکنون در سه ساختار تئاتر ملی ورشو، اپرای ورشو و تئاتر قدیمی ملی دنبال می‌شود، تصریح کرد: همچنین 43 نوع تئاتر تحت حمایت و نظارت استان‌داری و 71 تئاتر وابسته به شهرداری هستند. علاوه بر آن نمایش‌هایی مبتنی بر متن موزیکال و رقص و حرکتی تقسیم بندی می‌شوند. 118 موسسه‌ای که در لهستان در حوزه تئاتر مشغول فعالیت هستنند علی‌رغم تفاوت‌ها وجه مشترک آن‌ها شبکه همگانی تئاتر است. بنیان حقوقی فعالیت این موسسات تحت یک قانون و مقررات خاص و مبتنی بر ساختار و هدایت فعالیت‌های فرهنگی است. بنیان عملکرد موسسات همگانی برمبنای یارانه اقتصادی از طریق سازمان‌ها است.  

وی با این توضیح که 118 تئاتر همگانی مورد اشاره تئاترهای رپرتوار هستند که مکان و گروه‌های هنری خود را دارند، ادامه داد: 260 میلیون دلار هزینه تئاتر لهستان می‌شود. همچنین 600 تا 700 نمایش به طور متوسط در سال به صحنه می‌رود. آمار نشان می‌دهد 4/15 درصد جمعیت همگانی تئاتر می‌بینند. سالیانه در پوستر تئاتر 118 موسسه بیش از 2هزار و پنجاه متن و نویسنده مختلف کلاسیک و ملی به چشم می‌خورد. همچنین نمایش‌های نو و خلاق 25درصد یک فصل نمایشی را به خود اختصاص می‌دهند.

بوخوالت توضیح داد: در تئاتر سال 2013 تا 2014 گروه‌های مختلف در 118 موسسه تئاتر همگانی 4470 نفر مشغول بودند. در بین آن‌ها 1594 بازیگر، 520 رقصنده، 355 خواننده اپرا و 370 عروسک‌گردان نمایش وجود دارد. موسسات تئاتر همگانی 39 شهر لهستان مشغول فعالیت هستند. 19 شهر بیشتر از یک تئاتر دارد که یا دراماتیک است یا عروسکی. اما جدای 118 موسسه تئاتری بالغ بر 600 تئاتر غیرهمگانی با ساختار تشکیلات متفاوت نیز مشغول فعالیت هستند.

مدیر موسسه تئاتر ورشو ادامه داد: در آخرین نسخه کتاب سال و مستندات فعالیت 660 تئاتر غیرهمگانی با ویژگی متنوع گردآوری شده است. طبق ویژگی فعالیت این تئاترها 26 تئاتر مبتنی بر درام، 44 تئاتر عروسکی، تعدادی موزیکال و رقص و حرکت است. علاوه بر این دسته‌بندی وجود دارد که «تئاترهای دیگر» نام‌گذاری شده و شامل 487 تئاتر می‌شود ویژگی فعالیت آن‌ها را نمی‌توان در دسته‌بندی خاصی قرار داد.

وی افزود: در تئاتر سال 2013 تا 2014 لهستان هزار و 591 نمایش برای نخستین بار افتتاح شده، 5هزار و 455 عنوان نمایش داشتیم، 1801 نویسنده و هجده هزار و 969 هنرمند فعال بودند و 431 جشنواره برگزار شده است. 

بوخوالت همچنین از برگزاری تورهای نمایشی و حمایت از آن و پروژه تئاتر آموزشی برای بچه‌های کودک ونوجوان سخن گفت.

وی یادآور شد: سال 2015 سالی است که 250 سال تئاتر همگانی در لهستان را جشن می‌گیریم که سرشار از مباحث هیجان‌انگیر است و سعی می‌کنیم چشم‌اندازی از تئاتر را نشان دهیم. در طول تمام سال 2015 بحث این بود که وظیفه همگانی چیست؟ و تلاش شد مشخص کنیم وظایف یک تئاتر و عملکرد آن نه برای منفعت که برای ساخت جامعه، فضای برای بحث، فضایی برای واکنش‌ها نسبت به شرایط و شهروند معاصر است.

مدیر موسسه تئاتر ورشو در بخش دوم نشست از نظام آموزشی در لهستان گفت و افزود: نظام آموزشی در لهستان از پیشینه قدیمی برخوردار است و شکل معاصر آن از دو رویداد تاریخی شکل گرفته است.

وی توضیح داد: امروزه سه مدرسه تئاتر ملی در لهستان وجود دارد که شرایط آکادمیک دارند. تحصیلات عالیه در لهستان طی 4 سال انجام می‌شد. با آغاز قرن 21 این مدت به 4 و نیم رسیده است.

بوخوالت به عنوان نمونه گفت: دانشگاه بازیگری، بازیگران را تربیت می‌کند و مجموعه مهارت‌ها را در سطح بسیار تخصصی، حرفه‌ای و جنبه‌های خلاقانه آموزش می‌دهد. در دانشکده بازیگری به مباحثی چون مبنای بازیگری، دیالوگ، تفسیر شعر و نثر، موسیقی، تکنیک بیان، ریتم، شمشیربازی، حرکت در صحنه پرداخته می‌شود. واحدهای تئوری نیز شامل تاریخ تئاتر لهستان، هنر موسیقی، فلسفه انسان‌شناسی و فرهنگی و یک زبان خارجی است. علاوه بر دانشکده بازیگری و کارگردانی دانشکده مطالعات تئاتر نیز وجود دارد که منتقدان و مدیران آینده را تربیت می‌کند.

کد خبر : ۳۲۹۹۵۷