خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه عکس‌های تئاتر لهستان افتتاح شد؛

ایران و لهستان در آستانه یک همکاری درازمدت/سفر هنرمندان تئاتر آغاز می‌شود

عصر دیروز 26 آذرماه نمایشگاه عکس‌های ماگدا هوکل در مجموعه تئاتر شهر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمایشگاه عکس‌های ماگدا هوکل با حضور علی مرادخانی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) و ژولیوس گویلو (سفیر لهستان در ایران) برگزار شد.

در این نمایشگاه با عنوان «تماشای ارواح، عکاسی بدن‌های انسان. تئاتر لهستان از طریق لنز ماگدا هوکل» ۳۴ تصویر از بهترین نمایش‌های تئاتر لهستان که در داخل و خارج از این کشور و در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اجرا داشته‌اند؛ به نمایش درآمده است.

این نمایشگاه عکس برای نشان دادن آثار کارگردانان لهستانی (کریشتوفوار لیکووسکی، مایا کلوسکی، یان کلاتا و کریستین لوپا) به تماشاگران ایرانی در هفته تئاتر لهستان برنامه‌ریزی شده است.

مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در این مراسم؛ با اشاره به اینکه کشور لهستان از کشورهای صاحب تئاتر در جهان است؛ تاکید کرد: پیشنهاد برپایی این هفته از سوی سفارت لهستان مطرح شد و ما هم از آن استقبال کردیم. البته قسمت عمده هزینه‌ها نیز توسط سفارت لهستان تقبل شده است و ما نقش میزبانی این رویداد فرهنگی را برعهده گرفتیم. هفته تئاتر لهستان مجموعه کاملی برای شناخت بهتر هنرمندان تئاتر لهستان است. امیدواریم این اقدام شروعی برای هفته‌های دیگر تئاتر و تبادل نظر هنرمندان باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین اعلام کرد: چندین گروه تئاتر از کشورهای خارجی در جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند یافت که امیدواریم در سال آینده اجرای عمومی نیز داشته باشند.

ژولیوس گویلو (سفیر لهستان در ایران) نیز با اشاره به هفته تئاتر لهستان در ایران گفت: این هفته اجراهایی از نمایش « دیون 1961»، نمایش «فاوست»، نمایش «آن هلی» براساس اشعار یولیو سوواسکی برگزار می‌شود. نمایش «وضعیت صفر» به نویسندگی محمد چرم شیر و کارگردانی آتیلا پسیانی نیز اجرا می‌شود. همچنین چهار کارگاه آموزشی و دو میزگرد و پنج سخنرانی ازسوی سفارت لهستان تدارک دیده شده است.

وی در پایان افزود: این نوع اقدامات فرهنگی از فعالیت‌های اقتصادی تاثیرگذارتر است.

در ادامه مرادخانی با ابراز خرسندی از برگزاری هفته تئاتر لهستان در ایران تاکید کرد: لهستان کشوری صاحب فرهنگ و هنر است و در همه جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر لهستان حضور پررنگی دارد. خوشحالیم که بخشی از این تئاتر را به مردم معرفی می‌کنیم و امیدواریم شاهد حضور بیشتر هنرمندان کشورهای مختلف در ایران باشیم.

وی اظهار کرد: طی گفتگوهایی که با مهمان پرست (سفیر ایران در لهستان) داشتیم؛ امیدواریم بتوانیم هفته تئاتر ایران در لهستان را نیز برگزار کنیم تا مردم لهستان با چهره‌های مختلف تئاتر ایران آشنا شوند. همچنین امیدواریم مشکلات مالی در بخش‌های زیرساختی کشور حل شود.

ماگدا هوکل، فارغ‌التحصیل دانشکده نقاشی و گرافیک در گدانسک - آکادمی هنرهای زیبا (متخصص در عکاسی و طراحی صحنه، دیپلم در سال ۲۰۰۴) است. علاوه بر این او در آکادمی هنرهای زیبا در براتیسلاوا، اسلوواکی (۲۰۰۲) و Schule fuer Gestaltung   در سنت گالن سوئیس (۲۰۰۱) مطالعه داشته است.

این هنرمند لهستانی سخنرانی‌هایی در ارتباط با عکاسی، همکاری با گروه‌های تئاتر و دریافت جوایز متعدد همچون دریافت جایزه ویژه وزارت فرهنگ و میراث ملی و همچنین برگزاری نمایش‌های عکس انفرادی و عمومی در کشورهای مختلف دنیا همچون اتریش، لیتونی، فرانسه، لهستان، اسلوواکی، استرالیا و ... در کارنامه کاری خود دارد

هفته تئاتر لهستان با همکاری امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی، سفارت لهستان در ایران و دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۱ تا ۲۶ آذر ماه جاری در مجموعه تئاترشهر، پارکینگ تالار وحدت، تئاتر تهران، تالار رودکی و دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۲۹۹۹۲