خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره سی و یکم موسیقی فجر مطرح شد:

ترابی از سمت خود استعفا داد/جشنواره فقط یک مدیر دارد

نشست خبری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر؛ روز گذشته(27 آذر) پس از آیین گشایش برگزار شد و حمیدرضا نوربخش، حسن ریاحی و فرزاد طالبی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرزاد طالبی (سرپرست دفتر موسیقی) در ابتدای این نشست درباره میزان بودجه گفت: بودجه جشنواره امسال تغییری با سال گذشته نداشته و مبلغی نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون است. با توجه به سیاست‌های امسال جشنواره؛ نقش دولت در برگزاری این فستیوال کم شده تا جشنوره بتواند روی پای خودش بایستد و به جشنواره‌ای تاثیرگذار تبدیل شود؛ در نتیجه نقش مدیریت دفتر موسیقی کاهش پیدا کرده است.

حمیدرضا نوربخش (مدیر جشنواره) در ادامه‌ی صحبت‌های طالبی گفت: به دلیل اضافه شدن بخش جایزه؛ هزینه‌های ما بیشتر شده و به طور طبیعی ما هر سال بدون تغییرات فعلی نزدیک به 20-30 درصد افزایش هزینه داشتیم. به گفته آقای طالبی مبلغی نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون تومان به عنوان بودجه برای جشنواره تخصیص داده شده اما تا امروز ما یک ریال هم دریافت نکردیم.

او ادامه داد: تغییراتی که امروز در ساختار جشنواره مشاهده می‌کنید؛ مربوط به من بوده است که طی سال‌های اخیر آن را با مدیران مختلف مطرح کرده‌ام. حتی زمانی که آقای مرادخانی به عنوان مدیر مرکز موسیقی وزارت ارشاد فعالیت می‌کرد و من به عنوان داور در جشنواره ها حضور داشتم نیز این موضوع؛ مورد نظرم بود. من همیشه به این موضوع فکر می کردم که جشنواره موسیقی فجر استحقاق تعالی بیشتری دارد تا بتواند به عنوان یک فستیوال تمام عیار مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر جشنواره موسیقی فجر درباره حضور تهمورس پورناظری در سیاست‌گذاری کلان جشنواره توضیح داد: خوشبختانه در این دوره مجموعه مدیریت معاونت هنری و دفتر موسیقی وزارت ارشاد پذیرفتند که ایده من اجرایی شود. طبیعتا در تدوین این طرح و ایده؛ تهورس پورناظری کنار ما حضور داشته است و در بخش بین‌الملل بسیار کمک کرده و همچنین در جذب سرمایه بخش خصوصی همراهی کرده است. و طبیعتا ایشان در شورای سیاست‌گذاری هم حضور داشتند.

مدیرعامل خانه موسیقی در پاسخ به این سوال که موسسه کار و اندیشه عنوان حامی جشنواره از چه طریقی به جشنواره وارد شده و چرا برای واگذاری امور بین شرکت‌های دیگر مناقصه صورت نگرفته، گفت: در بحث اسپانسرینگ هیچ الزامی ندارد که مناقصه‌ای انجام شود. شما وقتی می‌خواهید اسپانسر بگیرد، اعلام می‌کنید و کسانی که آمادگی دارند، تحت نظارت‌های دولتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. ما هفته گذشته نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور دریافت کردیم که نماینده خودشان را معرفی کردند برای بررسی هزینه‌های جشنواره تئاتر، موسیقی و فیلم. تمام این امور تحت نظارت قانونی جشنواره انجام می‌شود. شرکت کار و اندیشه به دلیل این که در این امور تجربه داشته است، زمینه‌ای فراهم شد تا بیاید و در جشنواره شریک شود تا به تعاملی به نفع جشنواره برسیم. طبیعتا تمام امور باید تحت نظارت پیش برود و در پایان نیز همه چیز قابل رصد خواهد بود.

وی ادامه داد: در طی این مدت پیشنهادهایی از اهالی موسیقی مورد بررسی قرار گرفته است. خواهش می‌کنم فضا را به سمتی نبریم که حتما انگار مافیایی خیلی پنهان وجود دارد. ما چیز پنهانی در جشنواره نداریم و در پایان هم خود شما تصدیق خواهید کرد که اتفاقا این دوره شفاف‌ترین دوره مالی جشنواره است. من همین جا به شما قول می‌دهم و در پایان هم نشستی خواهیم داشت تا به شما بگویم که به قولم عمل کردم.

او افزود: موسسه کار و اندیشه تا پایان جشنواره قرار است مشایعت کند و رقمی را هم اکنون نمی‌توانیم اعلام کنیم. فکر نکنید که می‌خواهم طفره بروم. این موسسه قرار است در جشنواره مشارکت کند و در نهایت هم‌ تراز به نفع جشنواره باشد و در پایان هم رقم اعلام می‌شود.

نوربخش درباره حضور حسن ریاحی به عنوان دبیر این دوره نیز گفت: در روز پایانی جشنواره سال گذشته بنا به روال همیشه دبیر باید معرفی می‌شد. با توجه به عملکرد و شخصیت خوب و نازنین جناب دکتر ریاحی قرار شود در این دوره جشنواره هم حضور داشته باشند. ما بحث‌هایی با معاونت هنری درباره تغییرات جشنواره داشتیم و زمانی که به نتیجه رسیدیم که دکتر ریاحی دبیر جشنواره بودند. در جشنواره‌های دوره قبل دبیر جشنواره، دبیر اجرایی جشنواره، شورای سیاست‌گذاری جشنواره و روابط عمومی را داشتیم. دیگر در جشنواره‌های آینده موسیقی فجر دبیر نخواهیم داشت که طبق تمام فستیوال‌های دنیا است.

وی افزود: در دوره‌های گذشته تمام بخش‌های برنامه‌ریزی جشنواره برعهده انجمن موسیقی بود. رییس انجمن موسیقی هم دبیر اجرایی جشنواره بود. عملا تمام بخش های برنامه از جمله مسائل مالی، امور اجرایی، حوزه بین‌الملل و همه چیز زیرمجموعه دبیر اجرایی قرار می‌گرفت. در صورتی که به نظر من نباید این گونه باشد. وقتی یک مدیر جشنواره به عنوان مدیر فستیوال قرار می‌گیرد، رویداد را برنامه‌ریزی می‌کند و زیرمجموعه‌اش یک حوزه اجرایی و بین‌الملل و مالی و بقیه بخش ها قرار می‌گیرد. در ضمن ساختاری که شورای سیاست‌گذاری داد که نقش کلیدی را در اینجا مشخص می‌کند. رییس این شورا معاونت هنری، مدیر دفتر موسیقی قاثم مقام رییس شورا و بعد مدیر جشنواره است. این ساختار در این دوره اتفاق افتاد.

حمید رضا نوربخش در ادامه در پاسخ سوال دیگری مبنی بر این که جشنواره موسیقی فجر محدودیت سنی ندارد اما جشنواره جوان محدودیت سنی دارد و جشنواره فجر گروه نوازی دارد و جشنواره جوان ندارد حال با این شرایط چطور بخش قابل دفاع جشنواره را حذف کرده‌اید، گفت: یک نگاه وجود دارد که جشنواره فجر را می‌توان به کمیته امدادی تعبیر کرد و هرکس هم در خزانه‌ای از کیسه بیت‌المال سهیم است. یک نگاه دیگر این است که شما برای این افراد چه کار می‌کنید و چه روندی را ایجاد می‌کنید؟ یکی از مخالفان سرسخت بخش رقابتی هستم.

وی افزود: این نوید را بدهم که از روز بعد از جشنواره ما تمام اجراهای موسیقی کشور را رصد می‌کنیم و سال آینده اجرای کنسرت‌های برگزیده را خواهیم داشت. ما نمی‌توانیم یگ گروه را ملاک قرار بدهیم. ما معتقدیم می‌ّشود در بخش جوان هم فعالیت‌های اجرا و تولید آن‌ها را طی روندی رصد کرد. و بعد بیاییم کاری کنیم تا این‌ها بیایند و فعالیت‌شان را ادامه دهند. نه این‌که بیاییم که بخش رقابتی جشنواره فجر راه‌ بیاندازیم و بعد ندانیم بعد از جشنواره چه کنیم. اما ما واقعا قصد کنار گذاشتن یک بخش جشنواره را نداریم و وقتی این حرف‌ها زده می‌شود، رنجیده خاطر می‌ّشویم چراکه خلاف نیت ماست. برداشت ما این بوده که بخش رقابتی جشنواره نمی‌تواند کارساز باشد اجراهای خوبی داشته اما نتوانسته روندی را در موسیقی کشورمان ایجاد کند.

حمیدرضا نوربخش درباره دلایل کناره گیری علی ترابی از دبیری اجرایی جشنواره سی و یکم موسیقی فجر بیان کرد: خروج آقای ترابی از جشنواره امسال در ادامه همان تفاوت ساختاری است که توضیح دادم. ما در این ساختار دیگر دبیر اجرایی جشنواره نداریم و این مدیر است که با توجه به وظایف محوله دبیر اجرایی کارهای جشنواره را انجام می‌دهد. البته آقای ترابی از همان ابتدا نگرانی خود را برای کار در این شیوه اجرایی اعلام کرده بود زیرا ذهنیت وی با ما در حوزه اجرایی تفاوت داشت که در نهایت با تمام همکاری که جناب ترابی با ستاد جشنواره داشتند؛ تصمیم گرفت تا در این فضا حضور نداشته باشد. این در حالی است که در دوره فعلی جشنواره موسسه توسعه هنرهای معاصر بخشی از کارهای اجرایی را به عهده دارد.

نوربخش در پاسخ به این سوال که چرا پس از سی‌سال لگوی جشنواره تغییر داده شده و عنوان بخش بین الملل نیز از جشنواره حذف شده است، گفت: ما فکر کردیم تعریف بین‌الملل در جشنواره وجود دارد؛ تا به حال شنیدید بگویند جشنواره بین‌المللی فیلم فجر؟ یا تئاتر فجر هم به همین صورت است. این که ما واژه‌ای را از عنوان جشنواره حذف کرده‌ایم به این معنی نیست که امری وجود داشته و حالا حذف شده است. ما نگاه نوسازی به جشنواره از لگو تا سایت به جشنواره داشتیم. این چیز مهمی نیست و تغییر لگو نیز همین‌طور است.

کد خبر : ۳۳۰۸۷۱