خبرگزاری کار ایران

نشست «هنر، دیزاین، کرافت» برگزار شد؛

حسن‌زاده: دولت از تأسیس مدارس تخصصی «دیزاین» حمایت کند

طراح و مدرس رشته گرافیک با تشریح مرزهای «هنر، دیزاین، کرافت» و جنبه زیبایی و کاربردی هریک از این مفاهیم، گفت: واقعاً جا دارد که امروز مراکز و مدارس تخصصی «دیزاین» با حمایت‌های دولت، تأسیس شوند. وی از مدرسه باهاوس به عنوان نمونه و الگوی مناسب برای تاسیس این نوع مدارس نام برد.

به گزارش ایلنا؛ نشست شناخت مرزهای «Art /Design /Crafts» با سخنرانی فرزاد حسن‌زاده و با حضور جمعی از فعالان، دانشجویان و علاقه‌مندان رشته‌های مختلف هنری، عصر جمعه ۲۷ آذر، در مدرسه‌هنری ایده برگزار شد.

فرزاد حسن‌زاده در ابتدای این نشست در تشریح مفهوم «Art» به بیان تقسیم‌بندی هفت‌گانه هنر پرداخت و گفت: نقاشی، مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ادبیات، نمایش تقسیم‌بندی هنرهایی هست که فلاسفه و متفکرین یونان باستان از گذشته آنها را ارائه کرده بودند که تا قرن نوزدهم هم معتبر بود. اما بعد از انقلاب صنعتی در اروپا و اختراع عکاسی و به تبع آن اختراع سینما، هنر هفتم هم به آنها اضافه شد.

این طراح گرافیک افزود: این هنرها که در دوره‌های مختلف با عناوینی چون هنرهای زیبا، هنرهای کلاسیک و هنرهای کبیر یاد می‌شدند، جنبه کاربردی ندارند و تنها جنبه زیبایی آنها مدنظر است. اما در این میان معماری استثنا است، چراکه از یونان باستان در تقسیم‌بندی هنرها وجود داشته و امروز هم در همه دنیا ذیل رشته‌های هنری قرار می‌گیرد.

وی همچنین به توضیح مفهوم «Design» پرداخت و گفت: این واژه را می‌توان به هنرهای کاربردی معنی کرد و هفت تقسیم‌بندی طراحی گرافیک، طراحی پوشاک، طراحی صنعتی، طراحی شهری، طراحی محیطی، طراحی داخلی و طراحی غذا را برای آن در نظر گرفت. در دیزاین هم جنبه کاربردی و هم جنبه زیبایی آن مطرح است.

حسن‌زاده با تشریح جنبه‌های مختلف این تقسیم‌بندی، درباره وجه تمایز «Design» و «Art» گفت: دیزاین برخلاف هنر حتماً باید جنبه کاربردی داشته باشد. همچنین «هنر» یک اثر منحصربه فرد است که عموماً سفارش دهنده‌ای ندارد و حاصل الهام هنرمند است، اما یکی از ویژگی‌های دیزاین این است که سفارش دهنده دارد و ویژگی دیگر قابلیت تکثیر آن است.

این مدرس طراحی گرافیک در ادامه این نشست درباره مفهوم «Craft» نیز توضیح داد: کرافت‌ها همان صنایع دستی هستند که برخلاف «Design» و «Art» که تقسیم‌بندی محدودی داشتند، بسیار گسترده‌اند و حتی در کشورها و فرهنگ‌های مختلف نیز اشکال متفاوتی دارند، مانند قالی‌بافی، منبت‌کاری، میناکاری، سفالگری، شیشه‌گری، حصیربافی و غیره. این دسته هم می‌توانند جنبه کاربردی داشته باشند و هم نداشته باشند، اما بیشتر جنبه تزئینی، زیبایی و دکوراتیو دارند.

وی ادامه داد: بنابراین می‌بینیم که تمایز «Art /Design /Crafts» به جنبه کاربردی آنها بستگی دارد. از سوی دیگر آنچه باعث می‌شود ما گاهی این مفاهیم را به اشتباه به جای یکدیگر به کار ببریم، اشتراک این سه مفهوم در جنبه زیبایی آنهاست.

حسن‌زاده با اشاره به تاریخچه متمایز شدن این مفاهیم در اروپا گفت: تا پیش از تأسیس مدرسه باهاوس، میان مفاهیم «Art /Design /Crafts» تقسیم‌بندی وجود نداشت، اما وقتی جامعه اروپایی به سمت صنعتی شدن پیش رفت، مفهوم دیزاین به یک مقوله اختصاصی و جداگانه تبدیل شد و حتی در مدارس و مراکز آکادمیک، مقوله هنر، از دیزاین و صنایع دستی متمایز شد.

این طراح گرافیک، کشورهایی مانند ایران را صرفا" مصرف‌کننده دیزاین دانست و گفت: مقوله دیزاین در کشورهایی مثل کشور ما بسیار مهجور است و در جامعه ما هنوز دیزاین و کرافت را در زیر مجموعه هنر می‌گنجانند و به اشتباه می‌گویند هنر گرافیک، هنر خاتم کاری و غیره.

وی تأکید کرد: واقعاً جا دارد که در کشور ما مراکزی تخصصی، فقط و فقط برای دیزاین تأسیس شوند و مثال خوب و مشخص آن نیز مدرسه باهاوس است که موضوع جدیدی نیست و حدود 90 سال است از عمر آن می‌گذرد. امیدوارم با حمایت‌های دولت و اختصاص بودجه‌های مناسب، به این سمت حرکت کنیم.

کد خبر : ۳۳۰۸۷۶