خبرگزاری کار ایران

دبیر جشنواره نقد کتاب:

نقد را با تسویه‌حساب و کینه‌کشی یکی می‌بینیم

نشست خبری دوازدهمین جشنواره نقد کتاب امروز عصر ۲۹ آذرماه با حضور مجید غلامی جلیسه و حسن اسلامی اردکانی در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در این نشست اسلامی اردکانی (دبیر جشنواره) گفت: امیدواریم توجه به این جشنواره به ترویج فرهنگ نقد و نقادی و انجام کارهای عمیق بینجامد.

وی ادامه داد: ما از نقدهای خوب حمایت می‌کنیم. نقد جدید در کشور ما ۸۰ سال است که رواج پیدا کرده ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم.

دبیر این جشنواره ادامه داد: متاسفانه نقد را با تسویه‌حساب و کینه‌کشی یکی می‌بینیم. مجموع مقالات برگزیده در این جشنواره در قالب یک کتاب با مقدمه‌ای از من منتشر خواهد شد.

او همچنین اصحاب رسانه را در پیشرفت نقد کتاب تاثیرگذار دانست.

بعد از او مجید غلامی جلیسه با بیان اینکه جشنواره نقد کتاب یکی از مهم‌ترین جشنواره‌هاست؛ گفت: متاسفانه مجموعه آثار رسیده در برخی حوزه‌ها مانند حوزه تربیت و روان‌شناسی زیاد نیست. ما کماکان خلع نقد جدی کتاب در کشور را احساس می‌کنیم.

او ادامه داد: در دو سال اخیر فعالیت‌های خوبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته است اما در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش نگاه جدی به نقد وجود ندارد.

جلیسه ادامه داد: مابه حرکت ملی و اساسی در این حوزه نیازمند هستیم تا به آثار منتشره کیفیت ببخشیم. در این جشنواره مجموعا  ً ۵۵۹ مقاله به دبیرخانه جشنواره رسیده است و ۲۰۹ مقاله از این تعداد به مرحله دوم راه یافته است.

او با اشاره به آثار رسیده بیان کرد: گروه اول گروه کلیات اطلاع‌رسانی، گروه دوم میراث پژوهشی، گروه سوم فلسفه کلام و عرفان، گروه چهارم علوم تربیتی و روان‌شناسی، گروه پنجم دین، گروه ششم علوم اجتماعی، گروه هفتم زبان، گروه هشتم علوم و فنون، گروه نهم هنر، گروه دهم ادبیات فارسی، گروه یازدهم ادبیات داستانی، گروه دوازدهم شعر، گروه سیزدهم شعر و ادبیات عربی، گروه چهاردهم ایران و اسلام و گروه آخر تاریخ و جغرافیا به دبیرخانه رسیده است.

جلیسی ادامه داد: ادبیات فارسی با ۸۲ مقاله و کودک و نوجوان با ۵۷ عنوان مقاله بیشترین تعداد آثار رسیده به جشنواره است و کمترین تعداد را در علوم تربیتی و روان‌شناسی که ۱۵ مقاله بود داشتیم و همچنین در حوزه شعر و ادبیات عربی هیچ اثری به مرحله دوم راه نیافته است. در کل ۷ مقاله برگزیده و ۱۶ مقاله قابل تقدیر داریم.

او در پایان سخنان خود با اشاره به بخش‌های جانبی جشنواره بیان کرد: در دوازدهمین جشنواره نقد کتاب از یک نشریه یک منتقد پیشکسوت و یک منتقد جوان تقدیر به عمل خواهیم آورد.

کد خبر : ۳۳۱۵۱۱