خبرگزاری کار ایران

دفتر مطالعات انرژی وزارت صنعت در نامه‌ای به مجلس تاکید کرد:

لزوم استفاده از بسته‌های سیاستی-حمایتی هدفمند برای حل مشکلات تولیدکنندگان کاغذ

نماینده بیش از ۳۰ تشکل از مصرف کننده کاغذ چاپ و تحریر سراسر کشور معتقد است استفاده از بسته‌های سیاستی-حمایتی هدفمند برای حل مشکلات تولید کنندگان کاغذ داخلی بهترین گزینه به جای افزایش تعرفهٔ کاغذ وارداتی است.

غلامرضا شجاع (مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان ایران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، بحث مجدد افزایش تعرفهٔ کاغذ را جدی دانست و گفت: می‌بایست هشیار بود، بحث درخواست کارگروه بررسی مشکلات کاغذ در کمیسیون فرهنگی مجلس از سوی تولید کنندگان و لابی با نمایندگان مجلس حوزه انتخابی خودشان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش تعرفهٔ کاغذ وارداتی به شدت قبل نبوده، ولی در دو جلسهٔ اخیر که این کارگروه تشکیل داده، نمایندگانی از تولیدکنندگان، بانک‌ها و نشر و کتاب درسی، وارشاد، صنعت، معدن و تجارت، تشریف داشتند، ولی متاسفانه در جلسه اول بدون حضور یک نفر از نمایندگان بیش از ۳۰ تشکل صنعت چاپ و همچنین نمایندگان مطبوعات که کاغذ روزنامه مصرف دارند تشکیل شد.

وی ادامه داد : البته برای جلسه دوم نماینده‌ای به درخواست مدیر کل دفتر امور چاپ توسط ما به مجلس معرفی گردید، ولی مصرف کنندگان کاغذ روزنامه نماینده ندارند، مواضع تولیدکنندگان وشخص جناب مهندس روغنی هم بسیار منطقی‌تر از قبل بوده که جای تشکر دارد، درواقع در ظاهر تکرار می‌کنم در ظاهر اصرار و التزامی بر افزایش تعرفهٔ کاغذ به تنهائی مطرح نبود و همگی دوستان مخصوصا تولیدکنندگان دغدغه‌ها و مشکلات خود را کاملا عقلانی‌تر از قبل عنوان کردند.

شجاع ادامه داد: از اول هم مدام تاکید داشتیم که بد‌ترین راه حمایت از تولید کاغذ داخلی که دغدغه‌ی تمامی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاغذ کشور است افزایش تعرفه و چنین روش‌هایی به نوعی دست در جیب مصرف‌کنندهٔ نهایی که مردم هستند به حساب می‌آید.

مدیر عامل تعاونی لیتوگرافان ایران همچنین متذکر شد: تولید کنندهٔ کاغذ هم برای تامین بخشی از مواد اولیهٔ خود مانند خمیر چوپ، لوازم یدکی نیازمند واردات است. پس با ارائهٔ حمایت‌هایی مثل معافیت مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، تعیین یارانه تامین اجتماعی و دریافت تسهیلات کم بهره و..... می‌توان بهتر و اصولیتر به پیشرفت تولید کاغذ داخلی کمک کرد. توصیه و پیشنهاد ما که به دفتر صنایع سلولوزی و شیمیایی هم در میان گذاشتیم این بود که تسهیلات با بازپرداخت منطقی به تولید کننده داده شود. ضمن اینکه در این جلسه مطرح شد تعرفه هم به نوعی در طولانی مدت و با رقم کم مورد بازنگری قرار گیرد. که ما مخالف هستیم، مگر اینکه کمیت و کیفیت تولید کاغذ داخلی بالا برود و تایید مصرف کننده داخلی را تامین کند.

شجاع تاکید کرد: ما باز هم به نمایندگی از ۵۰ تشکل مرتبط باصنعت چاپ، نشر کتاب، ورق و مطبوعات افزایش تعرفه را زیر نظر داریم و با آن مخالفیم چراکه معتقدیم حتی افزایش ۳درصدی تعرفهٔ کاغذ وارداتی ثبات وجود در بازار کاغذ را بهم خواهد زد و در تولید، و کاهش تیراژ کتاب و روزنامه را، باعث خواهد شد و شاید تا بیش از ۱۵ درصد تاثیر منفی خودش را در بازار نشان ‌دهد. مطمئن هستیم با بهبود میزان تولید و کیفیت کاغذهای داخلی بخش خصوصی هم به استفاده از کاغذهای تولید داخل تمایل نشان می‌دهد. اگر با ارائهٔ حمایت‌های اصولی و درست شاهد تغییرات مثبت درکیفیت تولید کاغذ داخلی باشیم مسلما مصرف کنندهٔ داخلی تولید کشور را انتخاب می‌کند حتی با کمترین تفاوت قیمت با نوع خارجی.

شجاع سپس از نامه‌نگاری‌هایی با مجلس دربارهٔ مسئلهٔ تعرفهٔ کاغذ خبر داد و اظهار داشت: ما همچنین نامه‌ای را به مجلس ارسال نمودیم و مخصوصا با آقای احمد توکلی مسائل خود را مطرح کرده بودیم. با درخواست ایشان مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در پاسخ به این نامه ازتعدادی از مصرف کنندگان، تولید کنندگان ونمایندگان ارشاد و صنعت، معدن وتجارت دعوت شد و موضوع افزایش واردات کاغذ و مسائل تاثیر گذار در جلساتی بررسی نمودند، البته آن موقع موضوع افزایش تعرفهٔ کاغذ با مواضع تند و تیزی مطرح می‌شد.

نماینده تشکل‌ها اضافه کرد: نهایتا هم مرکز پژوهش‌های مجلس کاملا بی‌طرفانه این مسئله را بررسی کرد و پیشنهاد داد موضوع افزایش تعرفهٔ کاغذ با در نظر گرفتن حساسیت‌های موجود و تاثیر منفی که بر فرهنگ و آموزش عموم مردم دارد در قالب بسته‌های سیاستی-حمایتی هدفمند و زمان‌بندی شده مورد اتفاق نظر بخش فرهنگ و تولید اجرایی کند. ما و همهٔ افراد درگیر با مسئلهٔ افزایش تعرفهٔ کاغذ هم به دنبال آرامش و توافق هستیم. نامه‌ای را هم سرپرست دفتر مطالعات انرژی وزارت صنعت و معدن به دفتر دکتراحمد توکلی ارسال و بر استفاده از بسته‌های سیاستی-حمایتی هدفمند برای حل مشکلات تولید کنندگان کاغذ تاکید کرده است.

مدیر عامل تعاونی لیتوگرافان ایران از عدم استفادهٔ کاغذ داخلی توسط نهادهای دولتی برای کارهایی که نیاز به ماندگاری بالای کاغذ ندارند انتقاد کرد و گفت: باید تمامی زیرمجموعه‌های دولتی را ملزم به استفاده از کاغذهای ایرانی کرد. اینکه حتی روزنامهٔ وابسته به دولت هم از کاغذهای ایرانی استفاده نمی‌کند نه‌تن‌ها به بعنوان الگو، مصرف تولید کاغذ داخلی پسندیده نیست، آسیب هم می‌رساند بلکه با اصل اقتصاد مقاومتی هم در تضاد است. همچنین تمامی کتاب‌های درسی، قبوض و... هم باید توسط کاغذهای داخلی تهیه و مصرف شوند.

او اضافه کرد: البته اینکه دوستان تولید کننده هم گفته بودند تا ۱۳هزار تن کاغذ داخلی در انبار‌ها مانده و دپو شده است نیز نکاتی دارد. اول اینکه تمامی این کاغذ‌ها کاغذ تحریرو چاپ نبودند و بخشی مرتبط با حوزهٔ کارتن سازان هستند. مطمئن هستم با توانمندی کارخانهٔ چوب و کاغذ مازندران و پارس اگر حمایت‌های درستی از تولید کاغذ صورت بگیرد و ماشین‌آلات به روز در اختیارشان قرار بگیرد تولید و کیفیت کاغذهای داخل در حد استاندارد خواهد شد،

این فعال حوزهٔ چاپ و لیتوگرافی همچنین تاکید کرد: کارگروه بررسی مشکلات کاغذ در کمیسیون فرهنگی مجلس طی مصوبات جلسات هفتهٔ گذشتهٔ خود درخواست کرده تا بررسی بیشتری صورت گیرد و امیدوارم لابی قدرت کمیسیون محترم فرهنگی را تحت تاثیر قرار ندهد تا خدای نکرده تصمیم اشتباهی گرفته شود که مطمئنا با عکس العمل اهالی صنعت چاپ سراسر کشور حتماً به ضرر بخش تولید کاغذ داخلی مواجه خواهند شد.

شجاع در پایان یادآور شد: ضمناً تا کنون مدیر کل محترم صنایع غیر شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت سرکار خانم مهندس نباتی جواب نامه ارسالی ما را نداده است و حتی دعوت نکردند که نشستی از نزدیک در حل این موضوع داشته باشیم این بر می‌گردد به اینکه دولت و دولتیان به بخش خصوصی اهمیت لازم را قائل نیستند. از مواضع خوب و اصولی‌ وزیر محترم ارشاد و حمایت نماینده ایشان جناب مهندس برازش نیز تشکر و قدردانی می‌کنیم.

متن نامهٔ جدید غلامرضا شجاع به رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بدین شرح است:

بسمه تعالی

محضر مبارک حجه‌الاسلام والمسلمین جناب آقای سالک

ریاست محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

ضمن ابلاغ قدردانی و عرض سپاس فعالان و دست‌اندرکاران صنعت چاپ سراسر کشور و سایر مصرف کنندگان کاغذ، از اهتمام مثال‌زدنی حضرتعالی و سایر اعضا محترم آن کمیسیون، نسبت به موضوع کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه، با تشکیل جلسات متعدد کار‌شناسی، به استحضار عالی می‌رساند:

 اینجانب به نمایندگی از ۵۰ تشکل مربوط به حوزه چاپ، نشر، مطبوعات و بسته‌بندی، موضوع افزایش تعرفه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه را طی ماه‌های اخیر پی‌گیری نموده و پس از برگزاری جلسات متعدد با کار‌شناسان محترم حوزۀ کاغذ و بویژه مصرف‌کنندگان این محصول استراتژیک، مکاتباتی را با وزارت محترم صنایع داشته و نهایتاً طی نامه شماره ۷۲۸/۹۴ مورخ ۲۸/۸/۹۴ نقطه‌ نظرات کار‌شناسان را در حمایت از تولید کاغذ، و ضرورت قطع وابستگی در این حوزه، همچنین استدلال‌های منطقی در پرهیز از افزایش تعرفه واردات، حضور سرکارخانم نباتی مدیر کل محترم صنایع شیمیایی وسلولزی وزارت صنعت، معدن وتجارت ارائه داده‌ام. (تصویر نامه مذکور به پیوست تقدیم می‌گردد.)

ازسوی دیگر جناب آقای احمد توکلی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طی نامه شماره ۵۸۶/۳/الف مورخ ۲۱/۸/۹۴ موضوع افزایش تعرفه را برای بررسی‌های بیشتر به مرکز پژوهشهای مجلس ارجاع نمودند که پس از تشکیل جلسۀ کار‌شناسی و با حضور مدافعین و مخالفین افزایش تعرفه (از دولت و بخش خصوصی) جناب آقای هوشنگ محمدی سرپرست محترم دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش‌ها طی گزارش شماره ۳۶۱ مورخ ۹/۹/۹۴ ماحصل گفتگو‌ها را جمع‌بندی وپیشنهاداتی نیز ارایه نمودند که تصویر گزارش برای استحضار عالی ایفاد می‌گردد.

آنچه در این گزارش تصریح گردیده است، توجه به حمایت از تولید کاغذ داخلی تحت قالب ((بسته‌ و حمایتی)) شامل حمایت‌های بانکی، مالیاتی و نهایتاً تعرفه‌ای برای سال بعد در بازۀ زمانی مشخص و قابل پیش بینی است که هم دغدغه‌های مصرف‌کنندگان را در حوزه‌های چاپ، نشر، کتابهای درسی، مطبوعات و بسته‌بندی مرتفع نماید و نیز منجر به خودکفایی در تولید کمی و کیفی کاغذ در کشور شود و نکتۀ بارز گزارش موصوف، عدم اصرار، بر افزایش تعرفه، بعنوان تنها اهرم فشار برای به تعادل رساندن بازار مصرف است.

علی‌ایحال باتوجه به گزارش یادشده و استدلال‌هایی که تاکنون ازسوی مصرف‌کنندگان کاغذ ارایه گردیده است و همین‌طور اهتمام مجلس و دولت محترم بر حمایت از تولید کاغذ، بنظر می‌رسد باتوجه به رکود بی‌سابقه حاکم بر بازار چاپ و نشر، نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال و افزایش حجم تقاضا در بازار کاغذ و بویژه در پیش بودن دو انتخابات مهم در اسفندماه سالجاری که بالقوه ظرفیت افزایش تقاضا را در بازار کاغذ دامن خواهد ‌زد. پیشنهاد می‌گردد تهیۀ بسته حمایتی صنعت تولید کاغذ در دستور کار قرار گرفته و در اسرع وقت برای تصویب و اجرا مراحل قانونی را طی نماید.

ضمناً دولت محترم از هرگونه افزایش شتابزده تعرفه واردات کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در سالجاری خودداری نماید تا در این شرایط حساس که بازار کاغذ به آرامش نسبی رسیده است، شاهد بحرانی دیگر در این حوزه نباشیم.

بنظر اینجانب هرگونه افزایش تعرفه واردات کاغذ در شرایط کنونی بمثابه جرقه‌ای در انبار باروت است که خدای ناکرده منجر به بحرانی جدید در حوزه بازار چاپ و نشر و مطبوعات نگردیده و سبب کاهش تیراژ کتاب و روزنامه نشود.

در پایان لازم می‌داند آمادگی کلیه تشکلهای مصرف‌کننده کاغذ را برای همفکری و تشریک مساعی در تدوین بسته حمایتی موصوف اعلام و ابراز نماید.

کد خبر : ۳۳۲۱۰۹