خبرگزاری کار ایران

مسئول ستاد انتخابات تلویزیون اعلام کرد:

تولید سی‌هزار و صد و پانزده دقیقه برای انتخابات/ از مناظره خبری نیست

درباره افرادی که هم‌اکنون مسئولیت دارند و در فهرست کاندیدای مجلس و خبرگان هستند؛ تأکید آقای سرافراز این است که تصاویر آنان به‌طور لانگ‌شات باشد و تبلیغی انجام نشود. صداوسیما در این زمینه نظارت حداکثری را دارد.

حسن ملکی (مسئول ستاد انتخابات سیمای جمهوری اسلامی ایران) در تشریح برنامه‌های سازمان در بخش سیمای جمهوری اسلامی ایران در دوره انتخابات مجلس و خبرگان گفت: در دوره‌های قبل؛ این موضوع که تولیدات سازمان صداوسیما در ایام انتخابات با چه ساختاری تولید شوند و از چه شبکه‌ای پخش شوند؛ مورد توجه بود اما امسال سعی ما بر این است که محتوای برنامه‌ها را به شکلی هدایت کنیم تا هیچ‌گونه موازی‌کاری صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در دوره‌های گذشته شاهد تکرار برنامه‌هایی با محتوایی یکسان بودیم اما در این دوره؛ محورها و سرفصل‌های کلی را مشخص کردیم و زیرمحورها را در شبکه‌های مختلف تقسیم‌بندی کردیم تا هم تکرار و موازی‌کاری پیش نیاید و هم موضوعی مورد غفلت واقع نشود.

ملکی در نشستی صمیمانه با اصحاب رسانه؛ با اشاره به تنظیم سند راهبردی انتخابات در رسانه ملی؛ افزود: ستاد انتخابات معاونت سیما و اتاق فکری را تشکیل داده‌ایم که محتوا را هدایت می‌کند. برنامه‌های لازم نیز هم در سطح سازمان و هم در شبکه‌ها تولید شده است. همچنین یک سری ویژه‌برنامه و برنامه‌های روتین تولید شده‌ است.

مسئول ستاد انتخابات سیما؛ ادامه داد: برای دعوت از کارشناسان؛ لیستی را تهیه کرده‌ایم که بعد از اتمام ثبت‌نام نامزدها مصاحبه‌ با آنها آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به تولید سی هزار و صدو پانزده دقیقه (502 ساعت) برنامه در حوزه انتخابات مجلس و خبرگان رهبری گفت: از این میزان بیست و سه هزار و نهصد و پنج دقیقه (398 ساعت) در شبکه‌های مختلف و شش هزار و دویست و ده دقیقه (103 ساعت) در ستاد انتخابات سازمان تولید می‌شود.

ملکی افزود: بیست و شش درصد تولیدات در ستاد انتخابات سازمان و هفتادو چهار درصد در شبکه‌ها تولید می‌شوند. همچنین برنامه‌هایی در ستاد انتخابات سازمان تولید می‌شوند که قابلیت پخش از شبکه‌های مختلف را دارند. برنامه‌هایی در قالب انیمیش با زمان‌های یک دقیقه‌ای که در شبکه‌های مختلف تکرار می‌شود نیز آماده شده. بدین ترتیب مجموعه‌ی پخش، هشتاد ساعت بیش از تولیدات خواهد بود.

به گفته مسئول ستاد انتخابات سیما؛ ساعت‌های پخش براساس ماموریت شبکه‌ها تقسیم‌بندی می‌شود.

وی تاکید کرد: ما گزارشگران و مجریان را آماده می‌کنیم. ایرادی که در دوره‌های قبل می‌گرفتند این بود که مجریان با قواعد انتخابات و ثبت نام آشنا نبودند و باید آموزش می‌دیدند. بصیرت‌افزایی و آگاهی بخشی مردم همچنین اطلاع‌رسانی حداکثری از طریق موشن‌هایی که ارائه می‌دهیم نیز از برنامه‌های این دوره‌ی سازمان خواهد بود.

وی گفت: آموزش رأی اولی‌ها و اینکه چگونه‌ رأی دهند؛ از برنامه‌های امسال است. در بحث موشن‌گراف‌ها نیز سعی کردیم اطلاعات کافی را به رأی اولی‌ها بدهیم درباره اینکه چه مدارکی را همراه داشته باشند؛ یا کاندیدهای اصلح باید دارای چه ویژگی‌هایی باشند. به آنها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که کاندیدای اصلح کسی است که منافع و مصالح مردم و نظام را بداند و براساس آن نظر بدهد.

این مقام مسئول در سازمان تاکید کرد: صداوسیما تلاش‌اش را بر این گذاشته که بی‌طرفی کامل را درنظر بگیرد و از همه‌ی گرایش‌ها و حزب‌ها دعوت کند.

وی گفت: برنامه‌ی مناظره به معنای مناظره نداریم و گفتگوها را سعی کردیم به سمت تضارب آراء سوق دهیم. درباره‌ی خبرگان نیز هر کاندیدا به مدت بیست و پنج دقیقه یک بحث انتخاباتی را به‌طور انفرادی مطرح می‌کند و درباره‌ی آن صحبت می‌کند. البته باید تعداد ثبت‌نام‌ها و تأیید صلاحیت شده‌ها را ببینیم و بعد برنامه‌ریزی کنیم. تبلیغات کاندیداها از بیست و سوم بهمن ماه در شبکه‌ی تهران پخش می‌شود و شبکه‌های استانی نیز هرکدام برای کاندیدها برنامه‌هایی را تولید کرده‌اند.  

وی در پاسخ به این پرسش که؛ در بحث نحوه بررسی هیئت نظارت؛ آیا سازمان اجازه ورود به نحوه تایید یا رد صلاحیت افراد چه در مجلس و چه خبرگان را دارد و آیا درباره دلایل رد صلاحیت برخی افراد نیز برنامه‌هایی تولید خواهد شد یا خیر و اینکه چه ضمانتی وجود دارد افرادی که هم‌اکنون در مجلس و خبرگان حضور دارند و برای دوره بعد نیز کاندیدا هستند، هم‌اکنون از تریبون صداوسیما برای تبلیغات خود استفاده مستقیم یا غیرمستقیم نکنند؟ گفت: ما کار نظارت را به دو روش انجام دادیم: اول اینکه کارشناسانی که در اتاق فکر ستاد انتخابات هستند؛ قضاوت می‌کنند و دوم مرکز نظارت ارزیابی سازمان، نظارت لازم را انجام می‌دهد. مکانیزم طراحی برنامه‌های انتخابی‌مان به گونه‌ای است که بعد از پخش، شبکه‌ها را رصد می‌کنیم و نوع کارشان را ارزیابی می‌کنیم. البته در صداوسیما اینگونه نیست که دلایل رد صلاحیت نامزدها را مطرح کنیم و در هیچ دوره‌ای نیز چنین نبوده و در حال حاضر هم اینطور نخواهد بود.

ملکی افزود: قانون انتخابات مجلس در بند59 یادآور می‌شود که تبلیغات کاندیدا در برنامه‌های مختلف صداوسیما اکیداً ممنوع است. البته این به معنای عدم حضور نیست بلکه به معنای عدم تبلیغات است. کسانی ممکن است جزء نمایندگان مجلس در دوره فعلی باشند و به هر دلیل در رسانه‌ی ملی حاضر شوند که به دلیل مسئولیت فعلی افراد است اما تأکید آقای سرافراز این است که تصاویر آنان نیز به‌طور لانگ‌شات باشد و تبلیغی انجام نشود و ما هم در این زمینه نظارت حداکثری را داریم.

وی درباره نحوه گفتگو با نامزدهای انتخاباتی و انتخاب برخی مجریان خاص برای برخی کاندیداها در حوزه خبرگان و مجلس نیز یادآور شد: هرگز مجری خاصی برای شخص خاصی انتخاب نمی‌شود آنهم به این دلیل که آشنایی یا دوستی بین آنان وجود دارد. لزوما محورهای گفتگوها به مجریان داده خواهد شد اما هرگز دخالتی در نحوه گفتگو انجام نمی‌شود و هرگز اینگونه نیست که یک مجری خاص برای فلان آدم خاص به دلیل آشنایی یا دشمنی انتخاب شود. از این جهت اطمینان لازم را می‌دهیم که رسانه‌ی ملی در سلامت کامل است.

کد خبر : ۳۳۲۷۶۱