خبرگزاری کار ایران

ایران و روسیه درپی ارتباطات بیشتر / نمایشگاه‌های کتاب در راه است

معاون فرهنگی وزارت ارشاد و سفیر کشور روسیه در ایران با هم دیدار و درباره روابط فرهنگی دو کشور به ویژه حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت و گو کردند.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی در دیدار با «لوان جاگاریان» حضور دو کشور در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و تهران را به عنوان مهمان ویژه فرصت مغتنمی برای تقویت ارتباطات فرهنگی ارزیابی کرد و گفـت: البته در حال حاضر روابط فرهنگی دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد و امسال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، دوبار به کشور روسیه سفر کرده‌اند که این موضوع نشان از سطح خوب این روابط دارد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از میزبانی روسیه از ایران در نمایشگاه کتاب مسکو، حضور ایران در این نمایشگاه را به عنوان مبدأ توسعه و تقویت بیشتر ارتباطات فرهنگی دو کشور دانست و اظهار داشت: حضور ایران در نمایشگاه کتاب مسکو کمک مناسبی برای توسعه فرهنگی به ویژه در حوزه نشر و کتاب بود و ما هم به این حضور صرفا به عنوان یک برنامه موردی نگاه نمی‌کنیم و آن را آغازی برای فصل جدید ارتباطات فرهنگی می‌دانیم.

وی حضور دو کشور به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه‌های کتاب مسکو و تهران را دریچه‌ای برای ارتباطات بعدی در حوزه فرهنگ معرفی کرد و گفت: به طور مثال در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب مسکو علاوه بر برنامه‌های غرفه ایران در نمایشگاه، اساتید زبان روسی از دانشگاه‌های ایران و مراکز علمی و فرهنگی مثل بنیاد سعدی در نشست‌های متعددی که در حاشیه و بخش جنبی نمایشگاه برگزار شد حضور پیدا کردند.

وی در این راستا همچنین به انتشار دو کتاب «شاهنامه کاترین» و «کتابشناسی آثار روسی در ایران» همزمان با نمایشگاه کتاب مسکو اشاره کرد.

صالحی ادامه داد: دو نمایشگاه کتاب تهران و مسکو فرصتی مغتنم برای پایدار و مستمر شدن خطوط ارتباطات فرهنگی دو کشور است و به همین دلیل ما انتظار داریم کشور روسیه به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران بسیار قدرتمند و با برنامه در این نمایشگاه حاضر شود. مثلا می‌توان از نویسندگان شاخص روسی دعوت شود تا در نمایشگاه و نشست‌های جانبی آن حاضر شوند تا فرصتی برای معرفی ادبیات معاصر روسیه در ایران فراهم شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت ویژه اجتماعی و فرهنگی نمایشگاه کتاب تهران گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های نمایشگاه کتاب تهران گستردگی مخاطبان آن است که منحصر به تهران نبوده و از سراسر کشور در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند و روسیه می‌تواند از حضور خود در این نمایشگاه استفاده حداکثری در حوزه فرهنگ داشته باشد.

همچنین در این دیدار لوان جاگاریان با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و روسیه در همه زمینه‌ها در رو به گسترش است، اظهار داشت: در این راستا می‌توان به 3 دیدار روسای جمهور دو کشور در سال جاری اشاره کرد.

سفیر روسیه در ایران گفت: اهمیت نمایشگاه کتاب تهران برای ما روشن است و برای کشور ما افتخار بزرگی است که به عنوان مهمان ویژه در این نمایشگاه حاضر می‌شویم و برای حضور هر چه بهتر در این رویدا برنامه داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته هم هیأت روسی از این نمایشگاه بازدید کرد و حتم دارم امسال به بهترین شکل و بسیار خوب، مناسب و موثر در نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهیم شد.

لوان جاگاریان ادامه داد: همه تلاش خود را می‌کنیم تا آن‌طور که باید و شایسته سطح روابط دو کشور است در نمایشگاه کتاب تهران شرکت کنیم. به طور حتم آقای «ولادیمیر گریگوریف»؛ معاون آژانس فدرال چاپ و نشر و رسانه‌های گروهی فدراسیون روسیه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و طی تماس با مسکو گزارش این دیدار را به ایشان خواهم داد.

کشور روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت.

کد خبر : ۳۳۳۴۳۵