خبرگزاری کار ایران

دومین شماره مجله «تهران» منتشر شد

شماره دوم ماهنامه «تهران» به گیشه‌ها و کتابفروشی‌ها آمد.

به گزارش ایلنا، مجله‌خبری، برخط‌شهر، تماشا، کنتراست، طهران قدیم، تهران‌خوانی، شب‌های تهران، تهران‌پلاس و پیشنهاد عناوین اختصاصی گروه‌های مجله تهران هستند.

در این شماره علی نصیریان و منوچهر انور، به بهانهٔ ۵۰ سالگی تماشاخانه سنگلج، از ناگفته‌های شکل‌گیری گروه هنر ملی می‌گویند. در گروه «تماشا» همچنین با اهالی «سنگلج» درباره دیروز و امروز این محله گفتگو شده است.

در گروه «برخط‌شهر»، گزارشی منتشر شده است از تجربه‌های یک معلول از زندگی در پایتخت و اینکه به باور او «تهران هر روز با معلولان می‌جنگد». در این بخش، تجربهٔ «مارجلا» به عنوان یک شهر دوستدار معلول هم مرور شده است.

در گروه «کنتراست»، موضوعیت شهر در نقاشی بررسی شده و در پرونده‌ای با عنوان «تهرانِ نقاشان»، سوژگی تهران در آثار نقاشان از زمان محمودخان ملک‌الشعرای صبا تا امروز مورد کنکاش قرار گرفته و چند نقاشی با سبک‌های متفاوت از تهران هم به ضمیمهٔ این پرونده منتشر شده است. بهرام دبیری هم در گفتگوئی که تی‌تر «چشم اندازی رو به ویرانی» را بر پیشانی خود دارد، از دغدغه‌هایش راجع‌به خیابان‌ها و کوچه‌ها و دیوار‌ها و حتی شهرداران تهران می‌گوید؛ شهردارانی که نه در تهران به دنیا آمده‌اند و نه خاطره‌ای از این شهر در دوران کودکیشان دارند.

در گروه «تهران‌خوانی»، با امیرحسن چهلتن درباره شهر در ادبیات گفتگو شده است؛ شهری که به باور او «ندیدن خیابان-‌هایش، معنایی ندارد جز عقب‌نشینی رُمان به آپارتمان».

گروه «شب‌های تهران» از این شماره، به مجله اضافه شده و به نخستین شب‌تهران با عنوان «در ستایش شور و امید» می‌-پردازد که به ابتکار مجله تهران برگزارشد و کارنامهٔ عبدالرحیم جعفری در انتشارات امیرکبیر را پیش روی خوانندگان می‌-گذارد. در این گروه، داریوش شایگان، فتح‌الله مجتبایی، سیدکاظم موسوی بجنوردی، نصرالله حدادی و عبدالحسین آذرنگ از «امیرکبیرش» گفته‌اند.

گروه «تهران+» با تی‌تر «هیجان روی چهارچرخ موتورهای صحرانوردی» یک امکان تازه در پایتخت را برای تحقق رویای سرعت در پیستی حرفه‌ای معرفی می‌کند. «همراه با یکی از اولین خیابان‌های پایتخت، ناصرخسرو» هم در گروه «تهران-قدیم» نگاهی دارد به نقش این خیابان در تاریخ معاصر تهران و اهمیت و جایگاه دارالفنونِ آن.

 «وردیج، روستایی میان دو کوه»، «اندر خدمت و خیانتِ دایی جان ناپلئون»، «چشم طمع به یلدای ایرانی»، «جستجوی ژانویه در خیابان‌های تهران»، «نگاهی به مرثیه گمشده اثری از خسرو سینایی»، «با حسین محجوب در بنای نبش خیابان ملت»، «خاطره‌بازی اولین اکران دخترلُر در سینما مرجان و زهره»، «جغرافیای یک سوءقصد»، «یک‌عکس، دو روایت»، «کتاب‌فروشی اختران از گذشته تا امروز»، «در جستجوی پاریس از دست رفته در ادبیات»، «تجربه طعم نوستالژی تهران قدیم در کافه‌رستوران گل‌رضاییه»، «ردپای بازار هنر اصفهان در دل پایتخت»، «پرتوریا؛ خواهر رنگین‌کمانی تهران» و «سفرنامه آهار» هم، دیگر مطالب این شماره «تهران» هستند.

کد خبر : ۳۳۴۰۴۶