خبرگزاری کار ایران

مشروح نشست خبری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر؛

با سیاست کاری نداریم/ آشغالهای دوست داشتنی در جشنواره نیست

اولین نشست خبری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر صبح امروز (12 دی ماه) با حضور محمد حیدری دبیر، سیدصادق موسوی مدیر روابط عمومی، مهتاب کرامتی مشاور، مرتضی رزاق‌کریمی مدیر بخش مستند و مدیران سایر بخش‌ها برگزارشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه کار خود را از اردیبهشت 94 آغاز کرده است، گفت: با قشرهای مختلف سینمایی و نمایندگان مختلف صنوف جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در طی این مدت بیش از 200 جلسه با 200 صاحب‌نظر برگزار شده است.

محمد حیدری ادامه داد: بحث‌های زیادی درباره کم کردن جوایز مطرح شد ولی آنچه در شهریور ماه منتشر شد؛ ماحصل گفتگوها و بحث‌هایی بود که در این جلسات مطرح شد. تمام تلاش ما این بود که جشنواره‌ای برگزار کنیم که بسیار با کیفیت‌تر از سال‌های قبل باشد و این انتظار را داریم که دست‌اندرکاران جشنواره؛ جشنواره بهتری نسبت به سال‌های قبل برگزار کنند.

وی ادامه داد: یکی از این تغییرات اضافه شدن فیلم‌های اول به بخش سودای سیمرغ است زیرا این فیلم‌ها؛ فیلم‌های نوگرایی هستند و ما در این بخش شاهد جوانانی خواهیم بود که سینمای ایران در آینده متعلق به آنها خواهد بود و امسال ما  شاهد آثار بسیار خوبی در فیلم‌های اول هستیم.

حیدری افزود: اهدای جایزه مشترک در جشنواره امسال حذف شده است. جوایز جشنواره در بخش‌های سودای سیمرغ، فیلم‌های مستند و هنر و تجربه و فیلم‌های اول در فراخوان کاملا مشخص شد و در شهریور ماه فراخوان منتشر شد.

وی ادامه داد: به دنبال انتشار فراخوان؛ مدیران جشنواره معرفی شدند که در طی آن مدیران باتجربه سال‌های گذشته و  همچنین مدیران نسل جدید در کنار یکدیگر کار کردند.

وی افزود: ما در این جشنواره برای اولین بار مهتاب کرامتی و شهاب حسینی را به عنوان مشاور انتخاب کردیم و هدف ما این بود که با انتصاب این مشاوران نقش هنرمندان درجشنواره پررنگ‌تر شود زیرا معتقدیم که جشنواره فیلم فجر متعلق به هنرمندان است.

وی افزود: همچنین این انتصاب بازخوردهای خوبی در بین سینماگران داشته است و تجربه آنها می‌تواند برای جشنواره فیلم فجر بسیار پررونق باشد.

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امسال با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی بر لزوم حمایت از بخش انیمیشن و توسعه و رشد این بخش یک بخش ویژه برای آثار انیمیشن در نظر گرفته شده و هفت فیلم در این بخش با هم رقابت می‌کنند که ساز و کار داوری آن به زودی اعلام می‌شود.

حیدری درباره پنهان ماندن بخش هیات انتخاب گفت: وظیفه ما صیانت و حفاظت از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر است ما به یک هیات انتخاب هفت نفره رسیدیم و به دنبال آن بودیم که این هیات در فضای آرام و بی‌حاشیه به بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره بنشیند و به گونه‌ای آثار انتخاب شود که مشکلی بوجود نیاید زیرا همه سینماگران ماحصل زحمات یکساله خود را در سینما به جشنواره فیلم فجر سپرده‌اند.

وی ادامه داد: با عدم معرفی هیات انتخاب به صورت آشکار از اظهارنظر شخصی این عزیزان جلوگیری شد زیرا ممکن بود در صورت به جمع‌بندی نرسیدن درباره فیلم‌ها؛ اظهارنظر یکی از اعضای هیات انتخاب بتواند حواشی برای یک فیلم ایجاد کند.

حیدری افزود: قطعا فیلم‌هایی که انتخاب شده‌‌اند همه فیلم‌های خوب جشنواره نیستند اما ما مجبوریم براساس ساختار و جدول جشنواره فیلم‌ها را انتخاب کنیم و اگر فیلمی انتخاب نشده باشد دلیلی بر این نیست که آن فیلم هیچ ارزشی ندارد.

وی ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آینده انتخاب کلا حذف شود تا شاید دیگر مجبور نباشیم بخشی از فیلم‌ها را حذف کنیم.

وی درباره اخباری که این روزها در برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف منتشر می‌شود، گفت: من با عذرخواهی از همه حضار، سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی که در این جمع حضور دارند و آنهایی که حضور ندارند؛ آنچه که ما و شما را در این میزانسن قرار می‌دهد این است که جشنواره فیلم فجر را به خوبی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: همین امر انتظارات ما را بالا می‌برد و از خبرگزاری‌هایی که به صورت حرفه‌ای با خبر برخورد کنند؛ تشکر می‌کنم همچنین از خبرنگارانی که شاید اخبار جشنواره فیلم‌فجر را داشتند اما برای کمک به جشنواره و سینمای ایران آن خبرها را منتشر نکردند.

حیدری افزود: همه ما تلاش شبانه‌روزی می‌کنیم که همه مردم و اهالی سینما از جشنواره خوشحال باشند.

وی درباره وضعیت فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی گفت: این فیلم در دوره سی‌دوم فرم جشنواره را پرکرده بود. همچنین در طی این دوسال نتوانسته پروانه نمایش بگیرد به همین دلیل ما براساس آیین‌نامه نمی‌توانیم این فیلم را در جشنواره قرار بدهیم.

دبیر جشنواره همچنین درباره اینکه گفته می‌شود بعضی از فیلم‌های امسال خیانت‌محور هستند به همین دلیل دچار ممیزی شده‌اند، گفت: تمام فیلم‌هایی که ساخته شده در چارچوب قوانین و مقررات است و فیلم‌ها تابع این مقررات است و لذا باید در چارچوب این ممیزی‌ها حرکت کنیم.

حیدری افزود: امسال ما برای برج میلاد تلاش کرده‌ایم تا صدای این سالن اصلاح شود و فیلم‌ها به خوبی نمایش داده شوند.

وی همچنین با اشاره به بخش مستند گفت: 85 فیلم در این بخش به جشنواره رسیده که 74 فیلم توسط محمدرضا اصلانی، مرتضی شعبانی، مجید خالقی سروش، آرش لاهوتی و آزاده بی‌زار گیتی بررسی می‌شوند. همچنین در بخش هنر و تجربه 76 فیلم فرم شرکت را پرکرده‌اند که 73 فیلم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

حیدری ادامه داد: اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ تا 18 دیماه معرفی می‌شود.

حیدری درباره وضعیت مالی جشنواره گفت: به دنبال آن هستیم که امسال هزینه‌های جاری را از طریق حامی مالی تامین کنیم و 80 درصد بودجه جشنواره از طریق حامی مالی تامین می‌شود. همچنین با هدف توجه به کارهای انسان‌دوستانه امسال بنیاد خیریه کمک نیز به مدیریت کتایون ریاحی در جشنواره حضور دارد.

حیدری ادامه داد: فیلم‌های همچون چراغ‌های ناتمام، کار و جار، به ترتیب شماره فیلمبرداری تمام نشده بود و مورد بررسی قرار نگرفت.

وی ادامه داد: امروز آخرین روزی است که فیلم‌ها توسط هیات انتخاب دیده نی شود و همه فیلم‌ها توسط هیات هفت نفره بصورت کامل دیده می‌شود و تا پایان هفته اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ اعلام می‌شود و مشخص می‌شود که فیلم‌هایی که هم اکنون در حال فیلمبرداری هستند در این لیست جایی ندارند.

 حیدری با اشاره به اینکه امسال کاخ جشنواره از کاخ مردمی جدا شده، گفت: امسال کاخ مردمی جشنواره پردیس ملت است و اهالی سینما و هنرمندان در کنار مردم فیلم‌ها را تماشا می‌کنند. همچنین در برج میلاد اهالی رسانه در کنار سینماگران فیلم‌ها را نگاه می‌کنند. جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها نیز صبح‌ها برگزار می‌شود.

حیدری با تشکر از اهالی رسانه گفت: همه ما باید انتقادپذیر باشیم و هدف ما این است که در کنار هم یک فضای خوبی را به وجود بیاوریم و اطلاع‌رسانی درستی صورت بگیرد.

سیدصادق موسوی مدیر روابط عمومی جشنواره نیز طی سخنانی گفت: امسال کاخ جشنواره برج میلاد است اما این برج سینما رسانه‌ها به صورت صرف نیست بلکه یک‌سوم برج میلاد به سینمای رسانه‌ها تعلق دارد.

حیدری درباره نقش انتخابات در جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره سینمایی و هنری و یک جشن مردمی است و به هیچ عنوان سیاسی نیست و ما با سیاست کاری نداریم.

موسوی افزود: از دوستان می‌خواهم در جشنواره فیلم فجر همراه من باشند و با برخی گمانه‌زنی‌های غلط هیجان جشنواره را کم نکنند.

 در انتهای این نشست پوستر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی و منتشر شد.

کد خبر : ۳۳۴۵۶۸