خبرگزاری کار ایران

مهدی یزدانی خرم:

حذف شعر و داستان از جایزه‌ کتاب سال اشتباه است

جایزه‌ی کتاب سال یک جایزه‌ی کلاسیک است و در همه جای دنیا این جایزه وجود دارد و حذف بخش شعر و داستان از آن کار درستی نیست.

مهدی یزدانی خرم (نویسنده و روزنامه‌نگار) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ به کتاب جدید خود با نام «سرخِ سفید» اشاره کرد و گفت: این کتاب بعد از یک کش و قوس طولانی، موفق به کسب مجوز نشر شد. این رمان دارای یک فضای سیاسی- اجتماعی است که عمده‌ی وقایع آن در سال پنجاه و هفت می‌گذرد و حدود سیصد و دوازده صفحه حجم آن است که تا یک هفته‌ی دیگر توسط نشر چشمه منتشر می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: درباره‌ی این رمان نظرات مختلفی ارائه شد. خوشبختانه جلسه‌ای که با مدیر اداره‌ی کتاب ارشاد، نشست خوبی بود و باعث شد بدون اینکه ضربه‌ای به کتاب بخورد مسئله حل شود و رمان مجوز بگیرد.

او درباره‌ی کار ترجمه‌ای که در دست دارد، بیان کرد: این کار را با همکارم خانوم لیلا نظامی‌نژاد انجام می‌دهم که مجموعه‌ای از مقالات «رومن گاری» درباره‌ی «دوگل» است. همانطور که می‌دانید رومن گاری عاشق دوگل بوده و مجموعه مقالات خود را در قالب کتابی به نام «سرود برای مردی که فرانسه بود» درباره‌ی دوگل گردآوری کرده است. ترجمه‌ی فارسی این کار تمام شده و در مرحله‌ی دریافت مجوز است.

یزدانی خرم با بیان اینکه ممیزیِ ارشاد در دولت جدید،‌ قابل مقایسه با چهار سال آخر احمدی نژاد نیست، افزود: این دوره قابل قیاس با هیچ دوره‌ای در جمهوری اسلامی ایران نیست. خوشبختانه در دولت جدید اتفاق خوبی افتاد. مخصوصاً در یک سال و نیم اول دولت تدبیر و امید، کتاب‌های زیادی آزاد شدند.

وی افزود: در اینکه اهل قلم به‌طور کلی با سانسور مشکل دارند حرفی نیست، اما حذف ممیزی باید به تدریج اتفاق بیفتد. مشکل اصلی، برخی نهادهایی هستند که در ادبیات دخالت می‌کنند. در واقع باید گفت که ادبیات متولی زیاد دارد. چیزی که من را امیدوار می‌کند، حضور معاون فرهنگی ارشاد است. من از صمیم قلب ایمان دارم که آقای دکتر سیدعباس صالحی تمام تلاش خود را در حوزه‌ی کتاب می‌کند.

او همچنین در پایان صحبت‌های خود درباره‌ی جداسازی داستان و شعر از جایزه‌ی کتاب سال نظر منفی خود را اعلام کرد و گفت: به اعتقاد من جایزه‌ی شعر فجر از ابتدا اشتباه بود و تاکنون نتوانسته تأثیری داشته باشد و تنها بار معنوی و مالی بر دوش دولت گذاشته است.

یزدانی خرم ادامه داد: باتوجه به تغییراتی که در جایزه‌ی جلال رخ داده، نسبت به آن خوشبین هستم. اما این‌‌ها هیچکدام دلیل این نیست که بتوان ادبیات را از جایزه‌ی کتاب سال حذف کرد. جایزه‌ی کتاب سال یک جایزه‌ی کلاسیک است و در همه جای دنیا این جایزه وجود دارد و حذف بخش شعر و داستان از آن کار درستی نیست.

کد خبر : ۳۳۵۰۳۸