خبرگزاری کار ایران

نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستور برگزیدگان خود را شناخت

آیین اختتامیه نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستور با حضور علی مرادخانی (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس)، محمود آموزگار(رییس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران)، امیراسماعیل آذر (مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری فرهنگیان) و اهالی شعر و ادب عصر دیروز (چهارشنبه 16 دی ماه) در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای سخنانش در این مراسم ضمن تشکر از برگزارکنندگان کنگره‌ی ملی شعر و عفاف گفت: باید در ابتدا از افرادی که برای این کنگره زحمت کشیده‌اند تشکر کنم چراکه از دور شاهد تلاش‌های بسیار مسئولان برگزاری این مراسم بودم. حجاب و عفاف یک فرهنگ عمومی در میان مردم ایران است و امری ذاتی است و خوشحالیم که هر روز شاهد توجه بیشتر مردم به این مقوله هستیم. چنین مراسمی با ضعف‌هایی همراه است اما اتفاق بسیار مثبتی است، بنابراین همه باید با تمام توان در مساله مد و لباس وارد شویم تا بتوانیم به خوبی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

مرادخانی ادامه داد: این نخستین کنگره شعر مستور است و خوشحالم که در نخستین دوره آن بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده است و امیدوارم که این دبیرخانه از حالت موقتی خارج و تبدیل به دبیرخانه‌ای دائمی شود. به خاطر دارم در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر، تنها 5 فیلم برای دبیرخانه ارسال شده بود اما امروز شاهد اعتبار جهانی این جشنواره هستیم، بنابراین با توجه به حضور گسترده اهالی فرهنگ و ادب در نخستین جشنواره شعر مستور در سال‌های آینده این کنگره می‌تواند مانند جشنواره فیلم فجر اعتباری جهانی پیدا کند.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این کنگره بتواند فرهنگ حجاب و عفاف را در قالب زبانی به اسم ادبیات به جامعه معرفی کند.

حمید قبادی (دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس) نیز در تبیین اهداف برگزای این برنامه تصریح کرد: هدف از برگزاری این کنگره، ارتباط با نسل جوان است چراکه ارتباط با نسل جوان زبان خاص خودش را می‌خواهد. ما در سال‌های گذشته شاهد ادبیات کم تاثیری در حوزه عفاف و حجاب بوده‌ایم و باید بگویم که در این امر موفق عمل نکردیم. بدون شک، یکی از ابزارهای تاثیرگذار استفاده از هنر است. وقتی این هنر در کنار ارزش عفاف و حجاب قرار می‌گیرد شاید فلسفه جدیدی را ایجاد کند که خانواده‌ها و جامعه از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: اگر بگوییم که در سال‌های گذشته، در حوزه حجاب و عفاف تولید فرهنگی نداشتیم چندان بی راه هم نگفته‌ایم، باعث تأسف است در حالی که ما در ایران اسلامی زندگی می‌کنیم نمی‌توانیم با زبان نسل جوان به گپ و گفت درباره حجاب و عفاف بپردازیم و میان این گسستگی که به دلیل نفوذ و تغییر ذائقه‌ها ایجاد شده پیوند ایجاد کنیم. به همین دلیل، این جشنواره با پیشنهاد حمیدرضا برقعی و کمک ستاد صیانت از حقوق شهروندی شکل گرفت و آغاز به کار کرد.

دبیر کارگروه مدل و لباس سپس به تأثیر شعر در فرهنگ حجاب و عفاف اشاره کرد و گفت: باید شعر عفاف و حجاب را به طور حرفه‌ای و تأثیرگذار در کنار دیگر قالب‌های شعری داشته باشیم چراکه اهالی موسیقی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی از این امر بهره‌مند می‌شوند و از هر کدام از ابیات این اشعار می‌توان به عنوان جمله‌ای ارزشمند استفاده کرد.

همچنین محمدعلی مجاهدی (شاعر) در تشریح  چرایی نیز به چنین کنگره‌ای یادآور شد: برگزاری چنین مراسمی آن هم پس از گذشت تقریباً 36 از پیروزی انقلاب اسلامی یک حادثه نو و مبارک است، اگرچه خیلی دیر شده است اما این کنگره سرآغاز حرکت و جنبشی هنری و عقیدتی است. این تمرکز ادبی بر موضوع حجاب و عفاف باعث توجه بیشتر جامعه به این موضوع حیاتی خواهد شد. امیدواریم کسانی که متولی اصلی امور فرهنگی کشور هستند بیش از پیش به مسائلی از این دست عنایت داشته باشند.

 این شاعر آئینی به سابقه شعر حجاب و عفاف نیز گریزی زد و گفت: در گذشته در مراسمی که با عنوان شعر فاطمی و سوگواری‌های غیر فاطمی برگزار می‌شد، یکی از زیرمجموعه‌های شعر فاطمی موضوع عفاف و حجاب بود که البته آثار خوبی هم خلق شد ولی این حرکت مستقل نبوده است و استقلال بخشیدن به این حوزه بسیار خوب است. امیدوارم که این مراسم در آینده در شکلی وسیع‌تر برگزار شود.

در ادامه امیراسماعیل آذر (شاعر) توضیحی درباره‌ی سابقه تاریخی حجاب و عفاف در ایران ارائه و بیان کرد: پوشیدگی فرهنگی ایرانی است که پیش از ورود اسلام به ایران نیز وجود داشته است. فردوسی نیز در چندین شعر به آن اشاره کرده چراکه حجاب و عفاف در دوره ساسانیان نیز وجود داشته است. انسان‌هایی که از درون سرشار از دانش هستند، بیرون برایشان اهمیتی ندارد چراکه هر چه درون کسی خالی‌تر باشد وجه بیرونی خود را بیشتر نشان می‌دهد و این موضوع ربطی به زن یا مرد بودن فرد ندارد. وقتی انسان‌ها لباس‌هایی می‌پوشند که توجه دیگران را به خود جلب کنند از نظر روانشناسی بالینی نیاز به جلب توجه دارند زیرا که از درون چیزی برای عرضه ندارند.

در پایان این مراسم از کتاب این جشنواره رونمایی و برگزیدگان معرفی و تقدیر شدند. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان: طیبه رضوانی و علی باباجانی از قم

شایسته تقدیر بخش کودک و نوجوان: محمدحسین مهدویان از قم

برگزیدگان بخش شعر سپید و نیمایی: امیررضا یزدانی از قم و ایوب شیخی‌زاده از خوزستان

شایسته تقدیر بخش شعر سپید و نیمایی: علی سلیمانی از تهران

متأسفانه در بخش ترانه هیچ اثری از سوی داوران برگزیده نشد.

شایستگان تقدیر بخش ترانه: رضا نیکوکار از گیلان و زهرا بشری موحد از قم

برگزیدگان بخش شعر کوتاه: سید مهدی نژاد‌هاشمی از خراسان شمالی، مجتبی صفدری از گیلان و رضا فخاری از همدان

برگزیدگان بخش کلاسیک: امید مهدی نژاد، عارفه دهقانی، حسین طاهری و سارا جلوداریان

فراخوان نخستین کنگره ملی شعر عفاف و حجاب مستورکه توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و با مشارکت بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر، بنیاد رودکی و مؤسسه فرهنگ‌سازان مشعر برگزار شد در آبان ماه سال جاری منتشر و بیش از 1500 اثر از 500 دانشگاه و حوزه علمیه  نیز در این کنگره داروی شدند.

کد خبر : ۳۳۶۱۹۹