خبرگزاری کار ایران

سیدجواد روشن در گفتگو با ایلنا:

تهیه‌کنندگی تئاتر در ایران شوخی است

کارگردان نمایش "کوپن" معتقد است عنوان تهیه‌کنندگی در تئاتر مسئولیت‌هایی در پی دارد که توسط صاحبان این عنواین رعایت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجواد روشن با اعلام این خبر که تصمیم دارد فرم اجرا در مرکز تئاتر مولوی را تکمیل کند، درباره نمایشنامه "کوپن" توضیح داد: "کوپن" قصه شهری است که مسئولان آن به دلیل وجود مشکلات فراوان تصمیم می گیرند حق زندگی را به صورت کوپنی و براساس شغل و جایگاه اجتماعی افراد در اختیار شهروندان قرار دهند. 

او با بیان اینکه نمایش به زودی در مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود ادامه داد: در این میان یکی از شهروندان که نویسنده است تنها پنج روز حق زندگی به‌دست می آورد و به این تصمیم معترض می‌شود که ماجراهای نمایش را می‌سازد.

روشن با معرفی خیام وقار کاشانی، مسعود میرطاهری، فهیمه امن زاده و مرضیه صدرایی به عنوان بازیگران این نمایش؛ در پاسخ به پرسشی درباره تامین هزینه‌ها و مذاکره با تهیه‌کنندگان گفت: تهیه‌کننده در تئاتر ایران به نظر من یک شوخی بیش نیست چون شما هیچ تهیه‌کننده‌ای را پیدا نمی‌کنید که وظایفش را به درستی انجام دهد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تهیه کنندگی شرح وظایفی دارد و این افراد باید مسئولیت‌هایی بپذیرند که بر این اساس می‌توان مدعی شد هیچ یک از جایگاه قابل قبول حرفه‌ای و مالی مورد نیاز حرفه برخوردار نیستند. ما سعی کردیم دنبال این اسامی نرویم چون وجود نام تهیه‌کننده تعهدهایی به همراه دارد که بعدا گروه را دچار مشکل می‌کند. 

روشن تصریح کرد: ما خودمان می‌دانیم چطور داشته‌ها را عادلانه بین خودمان تقسیم کنیم و تهیه‌کننده هم در بهترین حالت قرار است همین کار را انجام دهد. به دنبال حامی مالی هستیم اما حامی یا حامیانی که همراه خود اعتبار معنوی نیز به کار اضافه کنند. 

این کارگردان تاکید کرد: امروز تمرکز گروه بر افزایش کیفیت کار است چون معتقدیم هرقدر تبلیغ کنیم این کیفیت است که مخاطب را حفظ می‌کند. 

نمایش در سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت و در سه بخش بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه‌نویسی کاندید دریافت جایزه بود.

سپیده خمسه زاده؛ نمایشنامه کوپن را براساس نمایشنامه "کارت" اثر مارسل امه به نگارش درآورده است.

سیدجواد روشن طی دو سال گذشته همواره پیگیر اجرای این نمایش بوده و تنها در جشنواره آیینی سنتی شرکت کرده است. او ضعف مدیریتی سالن‌های نمایشی و تغییرات مداوم برنامه‌های سالنها را عامل تاخیر در این اجرا می‌داند.

کد خبر : ۳۳۶۴۸۸