خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره فیلم خورشید مطرح شد:

میراث دولت گذشته برای فرهنگ از هم گسیخته است/ شان انسان نزول کرده

نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم خورشید در حالی برگزار شد که برگزارکنندگان از حمایت نکردن دستگاه‌های ذیربط فرهنگی از جشنواره‌ها و همچنین میراثی که دولت گذشته برای فرهنگ بجا گذاشته؛ گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی یارمحمدی (دبیر پنجمین دوره جشنواره فیلم خورشید) با اشاره به روند برگزاری این جشنواره گفت: امسال سال بسیار سختی برای جشنواره فیلم خورشید بود اما در همین سال سخت ما دوستان و فیلم‌سازانی پیدا کردیم که برایمان بسیار ارزشمندند.

وی ادامه داد: هدف ما از این جشنواره حمایت از فیلم‌های کوتاه مستقل و روبه جلویی است که به نوعی سفیران فرهنگی مستقل سینما و فرهنگ ایران هستند.

وی با اشاره به استقبال خوب فیلم‌سازان از پنجمین دوره جشنواره گفت: ۵۰۰ فیلم مستقل و ۵۰ فیلم‌نامه در رشته‌های مختلف به جشنواره رسید که از این میان ۵۶ فیلم به بخش مسابقه و ۶ فیلم‌نامه نیز انتخاب شدند که با هم در جشنواره رقابت می‌کنند.

یارمحمدی به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مستر کلاس‌ها اشاره کرد و افزود: هدف ما این بود که فیلم‌سازان مستقل علاوه بر شرکت‌ در جشنواره و نمایش آثارشان با دیدگاه‌های نوین و همچنین ساختارهای جدید سینما آشنا شوند به همین دلیل طی صحبت‌هایی که با انجمن هم قدم در فرانسه و دانشکده سینما پاریس ۱۰ داشتیم قرار شد با حضور اساتیدی از کشور فرانسه ۷ کارگاه و ۲ مسترکلاس برگزار شود. همچنین منتخبی از آثار آلن کاوالیه فیلم‌ساز شهیر فرانسوی در بخش چشم‌انداز به نمایش درمی‌آید.

وی ادامه داد: فرانسه یکی از مهم‌ترین بازار‌ها برای فیلم‌های کوتاه ایران است و به همین دلیل ما تلاش داریم که سطح تعاملات فرهنگی را با هدف بهتر دیده شدن سینمای ایران در فرانسه بخصوص سینمای کوتاه ارتقا دهیم.

یارمحمدی با گلایه از حمایت نکردن دستگاه‌های فرهنگی از جشنواره فیلم خورشید گفت: این جشنواره به نوعی با هزینه شخصی خود من برگزار می‌شود اما متولیان فرهنگی نباید کمی تامل کنند که اگر من نوعی دیگر قصدی برای برگزاری نداشتم، چنین جشنواره‌ای نباید برگزار شود.

وی افزود: متاسفانه گرفتن حمایت این روز‌ها کاملا براساس رابطه است و به همین دلیل هیچ سازمان و ارگانی از ما حمایت نکرد و مهم‌ترین حامیان ما فیلم‌سازان و اهالی رسانه هستند.

یارمحمدی با تشکر از نهادهایی همچون پژوهشکده هنر ومعماری، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، ‌انجمن سینمای جوان و انجمن همقدم گفت: تنها مدیری که پاسخگوی تلفن ما بود مدیر مرکز گسترش بود همچنین باید از آقای آیتی مدیر پژوهشکده هنر که سالن را برای برگزاری در اختیار ما گذاشت و همچنین کمیته گردشگری شاهرود که جوایز بخش احترام به انسان و جایزه خرقانی را متقبل شدند؛ تشکر کنم.

محمدرضا اصلانی (مدیر هنری جشنواره و فیلم‌ساز) با اشاره به لزوم تجربه‌گرایی در سینما گفت: تجربه‌گرایی به معنای آماتور بودن نیست بلکه حتی یک نگاه کاملا حرفه‌ای است زیرا فیلم‌ساز تجربه‌گرا باید مسائل مختلفی همچون تاریخ، اقتصاد و سیاست را بداند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره مستقل خورشید گفت: امروز یک نگرانی عمیق درباره سینمای ایران وجود دارد و آن نگرانی این است که سینمای ما از خلاقیت خالی و تهی شده است و بجای پیشرو بودن در جهان پیروی سینمای جهان شده است.

اصلانی با تاکید بر تاریخ ۱۰۰ ساله سینما در ایران گفت: زمانی که به تاریخ سینما در جهان نگاه می‌کنیم نام پررنگی از ایران نمی‌بینیم و ملتی که در تاریخ حضور نداشته باشد انگار اصلا وجود نداشته است در این میان ملت‌هایی در تاریخ ماندگار هستند که به جهان و تاریخ پیشنهاد بدهند.

وی ادامه داد: سینمای ایران با ید به سینمای جهان پیشنهاد بدهد اما نه تنها این کار به صورت کلان انجام نشده بلکه جرقه‌ها و ستاره‌هایی که بعضا درخشیده‌اند به دلیل عدم مدیریت صحیح سرکوب شده‌اند.

اصلانی ادامه داد: در این میان آنچه که مهم است تجربه است زیرا سینمای تجربی ما را از تکرار کردن برحذر می‌دارد و سینما را نو می‌کند و به همین دلیل جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم خورشید می‌تواند به تجربه‌گرایی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه مستقل بودن به معنای این نیست که فقط سینما در بخش اقتصاد مستقل شود، گفت: زمانی که همه مسائل اقتصادی دست دولت است نمی‌توان هیچ تعریف دقیق و درستی از بخش خصوصی ارائه کرد هر چند سینمای مستقل فقط به معنی آن نیست که از لحاظ اقتصادی مستقل باشد.

وی ادامه داد: سینمای مستقل یعنی تفکر مستقل و فیلم سفارشی نساختن یعنی آنکه فیلم حتی وابسته به سرمایه‌گذار و تهیه‌ کننده خود نیز نباشد البته این حرف به معنای آن نیست که ما سرخود عمل کنیم.

اصلانی ادامه داد: استقلال انسان امروز از وی گرفته شده و این گرفتن استقلال از مسائل پیش‌پا افتاده‌ای همچون قسط روزمره دادن تا به زندان افتادن و مشکلات دیگر همچنان ادامه دارد.

وی؛ برگزاری بخشی به عنوان احترام به انسان د رجشنواره را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: امروز شاهد هستیم شان انسانیت و احترام به انسان با رفتارهای و حشیانه‌ای همچون داعش بسیار کاهش پیدا کرده است و آنچه از این رفتارهای شقاوتانه بد‌تر است خونسردی است که جهانیان دربرابر این رفتار‌ها از خود نشان می‌دهند و حتی لبخند می‌زنند.

بیتا اصلانی شهرستانی نماینده انجمن همقدم فرانسه و دانشکده دانشگاه سینمای پاریس ۱۰ با استقبال از برگزاری جشنواره فیلم خورشید گفت: ما در انجمن همقدم به دنبال تعامل فرهنگی و معرفی فرهنگ ایران به فرانسه و فرهنگ فرانسه به ایرانیان هستیم. این انجمن از زمان تاسیس تاکنون نمایشگاه‌های مختلف عکس و نقاشی و همچنین برگزاری دو فستیوال فیلم کوتاه را داشته است.

وی ادامه داد: در دوره پنجم جشنواره خورشید قرار است با حضور اساتید دانشکده پاریس ۱۰ کارگاه‌‌ها و مستر کلاس‌هایی را برگزار کنیم که این کلاس‌ها زیرنظر اساتیدی برگزار می‌شود که در این دانشکده دکتر فلسفه و هنر را تدریس می‌کنند.

آیتی رئیس پژوهشکده هنر و معماری نیز با اشاره به همکاری این مرکز با جشنواره فیلم خورشید گفت: محورهای عمده فعالیت‌های ما بحث پژوهش و آموزش است و این دو اصل در جشنواره فیلم خورشید وجود دارد و به همین دلیل ما براساس وظایف ذاتی خود با این جشنواره همکاری کردیم.

وی ادامه داد: از نظر ما این جشنواره در بخش ‌های مختلف همچون جایزه احترام به انسان نگاهی ایده‌ال و رو به جلو دارد و باید از چنین جشنواره‌هایی حمایت کرد.

آیتی افزود: متاسفانه به دلیل میراث نابهنجار و بهم ریخته‌ای که از دولت قبل در حوزه فرهنگ باقی مانده دستگاه‌های فرهنگی دچار مشکلات زیادی به خصوص در بحث بودجه هستند و این مشکلات باعث شده که نتوان به صورت کامل از جشنواره‌های مختلف فرهنگی که ارزش زیادی دارند حمایت کرد.

کد خبر : ۳۳۶۹۲۷