خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های همایش مدیران رادیو شبکه‌های استانی تشریح شد؛

راه‌اندازی نهضت مستندسازی رادیو در سال ۹۵

نشست خبری همایش مدیران رادیو شبکه‌های استانی صبح امروز (بیست دی ماه) در ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، زعفر مراغه‌ای (مدیرکل صدای استان‌ها) در نشست خبری همایش مدیران رادیو شبکه‌های استانی که ۲۱ و ۲۲ دی ماه در بوشهر برگزار خواهد شد، گفت: براساس هماهنگی کردیم مجوزی را دریافت کردیم که برای اولین بار در سال ۹۵ «نهضت مستندسازی رادیو» را راه‌اندازی کنیم. این موضوع به لحاظ حرفه‌ای می‌تواند پنجره‌ای تازه را برای مستندسازان باز کند و این نهضت را در سال آینده شکل خواهیم داد.

وی با اشاره به اینکه شعار «صدای استان‌ها، آواز هم‌دلی و هم‌زبانی فرهنگ‌ها» برای همایش انتخاب شده است؛ افزود: بررسی راهکارهایی برای ارتقای کیفی شبکه‌ها، بررسی راهکارهایی برای افزایش جذب مخاطب، بررسی راهکارهایی برای افزایش ضریب نفوذ، بررسی راه‌هایی برای جذابیت بخشیدن به جدول پخش شبکه‌ها و بررسی راهکارهایی برای مدیریت داشته‌ها از اهداف تعریف شده و مورد بحث در این همایش هستند. همچنین تدوین سیاست‌های سال ۹۵ را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

مراغه‌ای با اشاره به اینکه رتبه‌بندی شبکه‌های رادیویی استان‌ها با ۱۴ شاخص‌ صورت می‌گیرد، ادامه داد: از مراکز بر‌تر در این مراسم تجلیل خواهد شد همچنین مراکزی که در جدول پخش توفیقاتی داشتند و از نظر تعداد عوامل موفق عمل کرده‌اند به‌طور جداگانه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

مدیرکل صدای استان‌ها با اشاره به اینکه نامگذاری سال ۹۵ را در دستور کار داریم؛ ادامه داد: پوشش برنامه‌های راهیان نور را از اسفندماه تا فروردین ماه در برنامه‌هایمان قرار دارد.

وی با اشاره به تولیدات خاص و رونمایی از برنامه‌ها در این همایش؛ ادامه داد: ما در فروردین ماه موضوعاتی را به شبکه‌ها ابلاغ می‌کنیم و هر شبکه وظیفه دارد که در هر ماه یک روز این برنامه را تولید و روی آنتن ببرد و ۳۲ شبکه دیگر نیز حمایت می‌کنند.

مراغه‌ای با بیان این مطلب که در این همایش از مجموعه «سی سردار» رونمایی خواهد شد؛ افزود: تولید این مجموعه سی قسمتی در سی دقیقه با این محوریت که هر استان برنامه‌ای را درباره یکی از سرداران خود تهیه کند در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: ۳۳ شبکه مرکز استان موظف شده‌اند که مجموعه‌ای را با محوریت اقتصاد مقاومتی و در ساختار مستند تولید کنند. همچنین وظیفه تولید برنامه‌هایی در حوزه تحکیم خانواده و افزایش جمعیت نیز بر دوش مراکز گذاشته شده است.

مدیرکل صدای استان‌ها با اشاره به شعار «همدلی و هم زبانی دولت و ملت» در سال ۹۴ افزود: مراکز از اول امسال ماموریت یافتند برنا‌مه‌هاییی را بر اساس این نامگذاری تولید کنند.

مراغه‌ای افزود: ۵ مرکز استان ایلام، خو. زستان، آبادان، کرمانشاه، و قم در طول مناسب اربعین زحمت زیادی را در مرزهای مهران، شلبچه، چذابه و تنگهخ مرصاد کشیدند و به طور ۲۴ ساعته در این مرز‌ها حضور داشتند که در این همایش از آن‌ها تجلیل خواهد شد.

وی با اشاره به تولید برنامه «شب‌های ایران که از ساعت سی دقیقه بامداد تا دو بامداد هر شب از یک شبکه استانی پخش می‌شود؛ ادامه داد: هر قسمت این برنامه توسط یک شبکه استانی تولید می‌شود و به‌طور زنده از شبکه ماهواره‌ای پخش می‌شود و ۳۲ شبکه دیگر نیز برنامه ار تقویت می‌کند و برای ایجاد اتحاد میان استان‌های مختلف جلسات کار‌شناسی را آغاز کردیم که تولید چنین برنامه‌های مشارکتی را افزایش دهیم.

مدیرکل صدای استان‌ها افزود: طرح‌های این چنین را در دستور کار قرار دادیم. همچنین اجرای مشترک استان‌ها به ایجاد حس همبستگی و هم‌افزایی استان‌ها کمک می‌کند.

مراغه‌ای با اشاره به میزان رضایتمندی مخاطبان از شبکه‌های استانی؛ ادامه داد: براساس نظرسنجی‌های فصلی که انجام می‌شود متوسط میزان رضایت‌مندی مخاطبان در نه ماه گذشته ۸۰ درصد بوده است و کردستان با ۹۳ درصد بیشترین میزان رضایتمندی مخاطب را داشته است.

وی ادامه داد: تولید برنامه هفت سین نوروز ۹۵ پیش‌بینی شده است که از ۳۳ شبکه استانی پخش می‌شود. این برنامه یا از ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه و یا در ۱۵ روز فروردین ماه پخش می‌شود. در این برنامه آداب و رسوم و سوژه‌های بکر سال نو در هر استان رصد می‌شود.

مدیرکل صدای استان‌ها افزود: دستورالعمل‌های موسیقی و کابرد موسیقی در مناسبت‌های مختلف نیز در دستور کار قرار گرفته و این دغدغه به صورت کار‌شناسانه تدوین شده و به شبکه‌های مختلف ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در سال ۹۵ قوام بخشیدن به حوزه طنز فاخر اشت؛ ادامه داد: با توجه به نیاز جامعه به محیطی شاداب بخشی از برنامه‌های رادیوی استان‌ها به طنز اختصاص پیدا می‌کند.

مراغه‌ای با بیان اینکه شبکه‌های رادیویی استان‌ها توفیقاتی را در جشنواره‌های داخلی و بین‌الملل به دست آورده‌اند؛ افزود: ۲۵ اثر مقام آورده‌اند که ۵ اثر در جشنواره بین‌المللی و ۲۰ اثر در جشنواره‌های داخلی مقام آورده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌هایمان در سال ۹۵ شناسایی وتمرکز بر ظرفیت‌های رسانه‌ای استان‌ها را در دستور کار داریم.

مدیرکل صدای استان‌ها دلایل عدم راه اندازی شبکه رادیویی برای استان تهران؛ گفت: به دلیل بحث بودجه‌ای و هم پوشانی با شبکه‌های سراسری این کار تا امروز انجام نشده است. البته همچنان در دستورکارمان است و ما کوتاه نیامده‌ایم البته سپردن رادیو معارف و رادیو البرز به شبکه رادیویی استان‌ها از دلایل کند شدن سرعت ما در راه‌اندازی شبکه‌ای برای استان تهران بوده است.

مراغه‌ای درباره عملکرد شبکه‌های رادویی استان‌ها از ابتدای امسال گفت: ما در حال حاضر ۳۰ شبکه فعال در مراکز استان‌ها، سه شبکه محلی در مهاباد، کیش و آبادان، ۶ رادیوی شهری در مراغه، دزفول، رفسنجان، زابل، مریوان و بروجرد را در زیر مجموعه خود داریم.

وی ادامه داد: در ۹ ماه گذشته ۳۳ شبکه حدود ۲۹۰ هزار ساعت پخش برنامه داشته‌اند که ۱۳۰ هزار ساعت تعهد تولید این شبکه‌هاست و ۱۶۰ هزار ساعت بین بخش‌های مختلف توزیع می‌شود. همچنین روزانه ۷۹۲ ساعت پخش برنامه رادیویی در استان‌ها داریم.

وی با اشاره به این‌که برنامه‌های با رویکردهای دین، امید، اخلاق و آگاهی تولید می‌شوند؛ ادامه داد: همه برنامه‌ها براساس یکی از رویکردهای امید بخشی، انعکاس خدمات و دست‌آوردهای نظام، اهمیت به صرفه‌جویی و ارائه الگوی صحیح مصرف براساس اقتصاد مقاومتی، اشائه آمیزه‌های دینی و پاسداشت روابط خانوادگی و بهبود روابط تولید می‌شوند.

وی درباره برنامه‌های مشترک شبکه‌های استانی گفت: شبکه‌های استانی ۴۷۰۰ مورد با هم ارتباط مشتقیم و اجرای مشترک داشته‌اند.

کد خبر : ۳۳۶۹۴۰