خبرگزاری کار ایران

نوربخش در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی:

حذف دوبخش از جشنواره به دلیل کیفیت و نگاه حرفه‌ای / بخش رقابتی در دوره‌های قبل خروجی نداشت

سرپرست دفتر موسیقی و مدیر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر گزارشی از این جشنواره را در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردند.

به گزارش ایلنا؛ محمدحسین ایمانی خوشخو  (رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی)  با تأکید بر لزوم اجتناب از پراکندگی مراکز در تصمیم‌گیری در زمینه موسیقی، گفت: ضرورت دارد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی به‌عنوان نهاد اصلی و رسمی برای موسیقی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنند.

او ادامه داد: امیدواریم جشنواره موسیقی فجر به‌عنوان نقطه عطف موسیقی کشور، در جایگاه واقعی خود قرار گیرد. پیش‌بینی می‌شود امسال با حضور اهالی موسیقی در مدیریت، سیاست‌گذاری و اجرا، جشنواره موفقی را در این دوره شاهد باشیم.

رییس کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: طرح مبانی نظری هنری در کنار اجراهای موسیقی می‌تواند تا اندازه‌ای بعضی ذهنیت‌ها را با هنر موسیقی و تأثیرگذاری آن همراه کند و از این مسیر، توسعه موسیقی پایدارتر خواهد بود. موسیقی‌های انقلابی و تاریخی نیز مخاطبان و علاقه‌مندانی دارد که لازم است جشنواره به این حوزه نیز بپردازد.

ایمانی‌خوشخو افزود: با توجه به فراگیری و تأثیرگذاری موسیقی امیدواریم موسیقی به جایگاه مهم و واقعی خود در جامعه برسد و در این مسیر، سند موسیقی کشور نیز می‌تواند نقش مؤثری ایفا کند.

فرزاد طالبی - سرپرست دفتر موسیقی - نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از وضعیت موسیقی کشور، گفت: در ماه‌های اخیر سعی شد که فضای مناسب، امن و آرامی برای موسیقی فراهم شود و با تدوین آیین‌نامه‌ها، درخواست مجوزهای شعر و موسیقی با ضابطه و براساس آیین‌نامه و با نظر شوراها بررسی شود و از نگاه سلیقه‌ای جلوگیری شود.

او ادامه داد: در حالی که فضای مجازی و تکنولوژی‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای در انتشار و پخش موسیقی نقش موثری دارند، صدا و سیما می‌تواند با پخش کلیپ‌های موسیقی با نظر استادان و هنرمندان شاخص موسیقی به جریان موسیقی کشور کمک کند.

سرپرست دفتر موسیقی درباره جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: بعد از سال‌ها برگزاری جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، این رویداد به یک تعریف دوباره و تغییرات نیاز داشت و تصمیم بر این شد با ارزیابی تولیدات موسیقی در سال و جایزه تولیدات برگزیده، تحولی در این جشنواره ایجاد شود و در بخش بین‌الملل نیز در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر ایران فرهنگی در نظر گرفته شده است.

حمیدرضا نوربخش - مدیر سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر - نیز در این جلسه گفت: سال‌ها این دغدغه را داشتم که جشنواره موسیقی فجر با همه ظرفیتی که دارد چرا به جایگاه واقعی دست نیافته و و نتوانسته ویترین تمام عیار موسیقی ایران باشد. بنابراین با استفاده از تجربه دوره‌های گذشته و رویدادها و جشنواره‌های هنری دیگر تصمیم گرفته شد که فعالیت‌های موسیقی سال رصد شود و جشنواره برآیند موسیقی سال باشد.

او ادامه داد: در حال حاضر فعالیت‌های موسیقی سال رصد نمی‌شود، اما رصد و ارزیابی فعالیت‌ها، تولیدات و کنسرت‌های موسیقی سال در جشنواره موسیقی فجر موجب ارتقای فعالیت‌های موسیقی خواهد شد، چون اهالی و فعالان موسیقی به این نتیجه می‌رسند که فعالیت‌ها رصد می‌شود و البته در این زمینه مشوق‌هایی هم برای کیفیت آثار وجود دارد.

مدیر سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: امسال فقط تولیدات موسیقی از مهر سال 1392 تا مهر 1394 رصد و ارزیابی می‌شود؛ اما از سال آینده هم تولیدات و هم کنسرت‌های موسیقی سال بررسی می‌شوند.

نوربخش ادامه داد: در بخش اجراهای جشنواره موسیقی فجر نیز تلاش شد تا کیفیت و نگاه حرفه‌ای لحاظ شود. بنابراین بخش‌هایی از جشنواره که با این نگاه تطابق نداشت حذف شد و گروه‌های موسیقی ایرانی، کلاسیک، نواحی، موسیقی بانوان و پاپ با نگاه کیفی انتخاب شدند و همچنین موسیقی انقلاب نیز در جشنواره امسال حضور دارد. در بخش بین‌الملل نیز با نگاه ایران فرهنگی نوازندگان و هنرمندانی از کشورهای هند، پاکستان، آسیای میانه و ... و هنرمندانی از اروپا که موسیقی آن‌ها ریشه شرقی دارد، در جشنواره حضور دارند که این هنرمندان خارجی یا برنده جایزه گرمی هستند یا کاندیدای این جایزه معتبر موسیقی بوده‌اند.

او یادآوری کرد: در دوره‌های قبلی جشنواره، بخش رقابتی در جشنواره وجود داشت که بیشتر جوانان شرکت می‌کردند و با وجود این‌که در بین آن‌ها گروه‌های بسیار مستعد و خوبی هم وجود داشتند، اما مشخص نیست آن گروه‌ها و جوانان الان کجا هستند و در واقع این بخش جشنواره خروجی نداشت.

وی افزود: ما نگاه حذفی نداریم و با توجه به این‌که در حال حاضر جشنواره موسیقی جوان با شورای سیاستگذاری و داوری جدی به جایگاه خوبی رسیده، فرصت برای حضور و رقابت جوانان فراهم است و لازم است که در ادامه مسیر پس از جشنواره نیز برای جوانان کار و برنامه‌ریزی شود.

نوربخش همچنین از حضور موثر حسن ریاحی در برنامه‌ریزی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر تشکر کرد.

در ادامه این جلسه، اعضای کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره حوزه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر بیان کردند.

کد خبر : ۳۳۷۰۰۲