خبرگزاری کار ایران

انتقاد تند علی قمصری از شورای موسیقی

علی قمصری در اظهاراتی نسبت به مسائل و مشکلات پیرامون صدور مجوز کنسرت «موج‌نو» واکنش نشان داد و به انتقاد از عملکرد شورای موسیقی پرداخت.

به گزارش ایلنا، علی قمصری (آهنگساز و نوازنده کشور) که طی روزهای اخیر کنسرت ارکستر موج نو را در تالار رودکی و وحدت روی صحنه برده؛ به تندی از نحوه عملکرد اعضای شورای موسیقی انتقاد کرد.

این هنرمند درباره علت سکوتش گفت: دلیل اینکه ترجیح دادم تا پیش از اجراى موج نو حرفی نزنم؛ ترس از لغو مجوز این کنسرت نبود. ترجیح دادم تا مخاطبان هوشمند موسیقی ایرانی ابتدا با بار کیفى ارکستر و نتیجه‌ى ممارست‌هاى بی‌وقفه جوانانی که  با دقت انتخاب شده‌اند، مواجه شوند و سپس با عنوان کردن یک حقیقت تلخ، باعث تعجب و یا خنده در آن‌ها شوم! بله، کارشناسان شوراى موسیقى، که بیشتر آنها مسئولان خانه‌ى موسیقى هستند، با اعطای درجه‌ى کیفى نازل به ارکستر موج نو، تلاش کردند تا مانع اجراى ارکستر در تالار وحدت شوند.

وی افزود: زمانى که امضاى من پاى نامه‌ى انتقادى از خانه‌ى موسیقى درج شده بود، به اینکه در سایت‌شان، من و بیش از ١٠٠ هنرمند دیگر را «هنرجو» خوانده بودند، واکنشى نشان ندادم. اما برایم مایه تعجب بود که اجرای ارکسترى با حضور ٧٠ نوازنده‌ى شایسته که هرکدام از نقاط مختلف کشور، در تمرین‌ها حاضر شده‌اند و قابلیت‌هایشان را در کنسرت دیدید، در کنار من، محمد معتمدى و یک شوراى فنى که جزو نواندیش‌ترین هنرمندان امروز هستند، با این قضاوت مضحک قرار بود لغو شود! آن هم به خاطر کینه‌توزى کسانى که با عنوان «هنرمند» مثلا قرار است پشتیبان موسیقى باشند. جالب است که سرپرست دفتر موسیقى، با علم بر دلیل غیرهنرى راى منفى شوراى موسیقى - یا شاید بهتر است بگوییم، مسئولان خانه‌ى موسیقى- با اعلام اینکه: «اگر این ارکستر شانیت اجرا در وحدت را ندارد پس وحدت جاى چه کسانى است؟» مهر تایید را بر اجراى ما زدند.

قمصری بیان کرد: شاید حدس زدن اینکه ریشه‌ى این تقلاهاى کم‌مایه براى بازدارى از حرکت رو به رشد هنرمندانى که تلاش‌شان حفظ آزادگى است، چیست؛ کار سختى نباشد. من هم با تعدد تجربه‌ى اجرایى خود شیوه‌ى برخورد باصلابت با این بى‌مهری را یاد گرفته‌ام. بله، با گذشت دورانی که که شش ماه دنبال دلیل عدم دریافت مجوز یک آلبوم مى‌گشتم و در نهایت متوجه مى‌شدم که یک به اصطلاح استاد که سازش هم با من یکى است، به عنوان «کارشناس دفتر موسیقى»، با جمله «جز صداهایى مبهم چیزى نمى‌شنوم» که در پرونده درج کرده مانع دریافت مجوز شده. بیش از موهاى سرم از این دست تجربیات ناخوشایند داشته‌ام. همین مرا به «علی قمصری» امروز تبدیل کرده که دیگر بازیچه‌ى لابى‌گرى‌ها و کوته‌نظرى‌هاى امثال سردمداران خانه‌ى موسیقى نشوم.

کد خبر : ۳۳۷۲۶۷