خبرگزاری کار ایران

نامه حبیب رضایی به مدیران جشنواره فیلم فجر؛

"آشغال‌های دوست‌داشتنی" در کمد نمی‌ماند

حبیب رضایی؛ بازیگر «آشغال‌های دوست‌داشتنی» در یادداشتی خطاب به مدیران جشنواره فیلم فجر؛ از آنها خواست یک بار دیگر به هیات انتخاب فیلم‌ها فرصت دیدن فیلم آشغالهای دوست‌داشتنی را بدهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حبیب رضایی (بازیگر فیلم آشغال‌های دوست داشتنی) در یادداشتی نسبت به حذف این فیلم از جشنواره و اتفاقات پیش آمده برای آن واکنش نشان داد.

او در این باره نوشت:

به نام حق

و به نام خداونده جان وخرد...

از جانش فعلا بگذریم، مانده‌ام که خدا را به «خرد» قسم دادن دقیقا در زمانه حال، کمی غریب نیست؟ این میزان از عکس‌العمل‌های به دور از خردمندی و تعادل، انگار جزو ذات رفتار اجتماعی ما شده است و حالا وای به روزی که نمک هم نیاز به مواد نگهدارنده داشته باشد. علاوه براهل خلاقیت، مدیران و مسولان و صاحبان تریبون‌های رسمی و غیررسمی، منجمله آنان که به نحوی با مقوله هنر در رابطه هستند، باید امروز روز، بیش از پیش جانب رفتار و کلام «خردمندانه» را نگه دارند.

فیلمی ساخته شده با مجوز رسمی وزارت ارشاد و حمایت مادی و معنوی بنیاد سینمایی فارابی، با نام با مسمای «آشغال‌های دوست داشتنی». صاحب این قلم، از افتخاراتش حضور دراین محصول به غایت فرهنگی است. فیلمی که به شهادت، همه کسانی که توانسته‌اند آن را بر پرده ببیند دارای استاندارد و کیفیتی بسیار مناسب و قابل دفاع است.

 اینکه چه ظلمی براین فیلم و مخصوصا فیلمساز بسیار مستعد و صبور و نجیب آن-محسن خان امیریوسفی- روا داشته شده تا به امروز، بماند.

اینکه همین محسن خان امیر یوسفی با شرافت و نجابت کامل همچنان به دور از ایجاد هیاهوی‌های مرسوم و جوسازی‌های مسموم در کمال قانونمندی، هر سال فرم درخواست حضور در جشنواره را پرمی‌کند نیز همچنان بماند.

 اینکه از تریبون رسمی جشنواره فرهنگی! فجر، به این فیلم و همه عوامل متعهد و- به استثنای این نگارنده - محترمش، لقب نا‌محترم و بی‌توجیه «معضل» اطلاق شد، و البته بعدا محترمانه و با صراحت قابل تقدیر از طرف دبیرجشنواره عذرخواهی شرافتمندانه‌ای انجام گرفت هم- با تشویق تشکر- به کنار.

اما از یک نکته، نه می‌توان - و بی‌تردید - نه باید، گذاشت و گذشت.

25

اینکه در دو دوره گذشته و همچنین متاسفانه در همین دوره، بدون ذکر دلیل قانع کننده، قابل ارائه، واقعی و مستند، به هیچ یک از هئیت‌های انتخاب جشنواره فیلم فجر، فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» ارائه نشده و هیچکدام از این هئیت‌های محترم، در سه دوره پیاپی، فیلم را بازبینی که نه، حتی یک بار هم رویت نکرده‌اند، دردی شده است که غیرمردن به گفته بزرگ رومی، حضرت مولانا علیه الرحمه، آن را دوا نباشد.

در مقطع حساس کنونی- مثل بسیار مقاطع حساس کنونی دیگر!! - بیش از هرچیز نیاز به تخصص و درایت و شجاعت و انصاف داریم. صدای طبل «بی‌خردی»، بلند است و بدآهنگ.

نگارنده به عنوان یکی از اعضای آشغالهای دوست داشتنی! به همراه دیگر اعضای تیم سازنده، فقط درخواست دارد «یکبار» این محصول مهجور و مغضوب و مغموم و مظلوم برای اعضای هئیت انتخاب سی چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود و نظر این آقایان به عنوان یک نظر تخصصی منتشر شود. به خدا همین.»

آشغال‌های دوست داشتنی سومین فیلم بلند محسن امیریوسفی است که با وجود دو بار ثبت نام در جشنواره فجر حتی به هیات انتخاب دو دوره گذشته نشان داده نشد.

اطهارات دبیر جشنواره سی و چهارم در جلسه مطبوعاتی با معضل خواندن این فیلم باعث اعتراض و استعفای شهاب حسینی دیگر بازیگر این فیلم از سمت مشاور دبیر جشنواره شد.

کد خبر : ۳۳۷۴۵۵