خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی ایلنا با علی رهبری در آنتالیا؛

برای پایان دادن به اختلافات دستمزدی و کاری؛ ارکستر ملی باید تمام‌وقت شود

علی رهبری این هفته برای دومین بار در دی‌ماه با ارکسترسمفونیک دولتی آنتالیا روی صحنه می‌رود. این ارکستر به عقیده‌ی وی بهترین ارکستر ترکیه است.

علی رهبری که این روزها در آنتالیا مشغول تمرین با ارکستر این شهر است؛ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ گفت: وقتی من خدمت آقای مرادخانی آمدم؛ ایشان حتی خودشان روز اول فرمودند که فعالیت‌های من در کشورهای مختلف برای ایران بسیار مهم بوده است و من نباید تمام فعالیت‌هایم را قطع کنم. البته من که تجربه این کار را چندین بار داشته‌ام؛ می‌دانستم برای پایه گذاشتن درست و حرفه‌ای باید وقت گذاشت و واقعا هم همینطور شد.

او ادامه داد: امروز ارکستر سمفونیک تهران از نظر هنری می‌تواند به‌عنوان تنها ارکستر تمام وقت حرفه‌ای ایران با بهترین سطح وظایف خودش را انجام بدهد. من از زمانی که به ایران آمدم؛ همکاری با ۳ ارکستر را نتوانستم کنسل کنم. اول ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی که ۳۶ سال است به تنهایی رهبری آن را برعهده دارم و برای ۳ سال دیگر هم قرارداد دارم. دوم ارکستر مشهور سمفونیک KBS؛ بهترین ارکستر کره جنوبی که با آن‌ها هم روابطی بسیار انسانی و حرفه‌ای دارم. سوم ارکستر سمفونیک دولتی آنتالیا است؛ ارکستری بسیار جوان و تازه نفس که به من نیز نیاز دارند و فکر می‌کنم در این لحظه این ارکستر بهترین ارکستر ترکیه است.

 وی افزود: فراموش نشود وقتی ۱۰ سال پیش آقای ناصری مرا برای مدیریت ارکستر سمفونیک تهران به ایران دعوت کردند، من آن موقع هم ناچار شدم اغلب کار‌هایم را کنسل کنم و وقتی بعد از ۳ ماه در اعتراض به کمی حقوق نوازندگان ناچارا ایران را ترک کردم. ناگهان تقویم کاریم خالی ماند و ارکسترهای ترکیه مانند آنکارا و استانبول بودند که فورا تاریخ‌های خالی تقویم کاری من را پرکردند و این باعث نزدیکی من به این کشور همسایه شد.

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه آنتالیا ارکستر اپرا هم دارد؛ اظهار داشت: فرق این ۲ ارکستر فقط در رپرتوار است. ارکستر اپرا بیشتر در اجرای اپراها فعالیت دارد اما مدتهاست که من روابط صمصمی و نزدیکی با ارکستر آنتالیا دارم.

او درباره مخاطبان کنسرت‌هایش در ترکیه نیز توضیح داد: مخاطبین ما بیش از۹۵ در صد ترک هستند و حتی اجراهایمان در هتل‌ها هم تبلیغ نمی‌شود و توریست کمی به اجراهایمان می‌آید.

این رهبر ارکستر همچنین با اشاره به اینکه فعالیت دو ارکستر ایران را نمی‌توان با هم مقایسه کرد؛ گفت: ما در ایران یک ارکستر تمام وقت بیشتر نداریم و آن هم ارکستر سمفونیک تهران است. یعنی اگر انشااله به کارحرفه‌ای‌اش ادامه دهد، باید مانند تمام ارکستر‌های ترکیه هفته‌ای یک برنامه داشته باشد. در ۱۰ ماه گذشته هم ارکستر سمفونیک تهران بیش از ۳۰ کنسرت داشته است و آثار ۱۱ اهنگساز ایرانی و ملی را ضبط کرده علاوه بر این ما به زودی به کشورهای چین و اتریش هم خواهیم رفت.

او ادامه داد: ارکستر ملی یک ارکستر پروژه‌ای و پاره‌وقت است که سمفونیک نیز هست و هفته‌ای ۲ روز تمرین دارد و در سال حداکثر حدود ۱۰ برنامه خواهد داشت. ارکسترهای حرفه‌ای دولتی در تمام دنیا؛ تمام وقت هستند و ارکستر ملی هم باید روزی تمام وقت شود تا اختلاف ساعات کار بین نوازندگان که الان به صورت غیرقانونی وجود دارد از بین برود. من ارکستر‌های بیشتری را برای تهران ضروری می‌دانم ولی نه نیمه‌وقت و پروژه‌ای و نه برای افراد بلکه تمام وقت و حرفه‌ای.

رهبری در پایان گفت: ارکستر‌های ترکیه دولتی هستند ولی تمام مسولیت‌ها وتصمیم گیری‌ها به عهده خود ارکستر است و دولت به هیچ وجه در کارشان دخالتی ندارد. متاسفانه این وضعیت تاکنون در تهران درست عکس آن بوده است.

کد خبر : ۳۳۷۵۴۸