خبرگزاری کار ایران

افتتاح جشنواره تئاتر فجر سی و چهار با بزرگداشت «سنگلج»

سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر با برگزاری بزرگداشتی به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس تماشاخانه سنگلج رسما افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دومین نشست رسانه‌ای سی و چهارمین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر صبح امروز (سه‌شنبه ۲۲ دی ماه) با حضور مسئولان برگزاری جشنواره و نمایندگان رسانه‌ها در سالن مشاهیر مجموعه تئا‌تر شهر برگزار شد.

دبیر سی‌و چهارمین جشنواره تئا‌تر فجر در پاسخ به پرسشی در باره بودجه جشنواره توضیح داد: همان ابتدا برآوردی که برای برگزاری داشتیم به دوستان اعلام شد و تا امروز مشکلی برای تامین اعتبار مورد نیاز نداشته‌ایم. تا این لحظه قسط اول کمک‌هزینه‌های تمامی گروه‌ها پرداخت شده که هزینه‌های داوران و دست‌اندرکاران جشنواره را شامل می‌شود.

او ادامه داد: دریافت بودجه شرایط متغیری دارد و احتمال افزایش آن نیز مطرح است اما فراموش نکنیم که تنگناهای اقتصادی موجود در کشور جریان کلی تئا‌تر و جشنواره را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

اسدی درباره حضور گروه‌های خارجی در ایران و مشکلات ناشی از مصوبه اخیر کنگره ایالات متحده گفت: از میان گروه‌هایی که حضور آن‌ها در ایران قطعی شده هیچیک تا به حال انصراف نداده‌اند و از کشور آمریکا هم گروهی در جشنواره نداشتیم؛ ولی مدیران کمپانی‌ها بخش دیگر میهمانان ما را تشکیل می‌دهند. می‌توان گفت مصوبه اخیر کنگره آمریکا در این بخش ما را دچار مشکل کرد.

دبیر جشنواره درباره رقابت نابرابر گروه‌هایی که نمایش‌های آنها قبلا روی صحنه رفته و تازه‌های تئاتر گفت: جشنواره باید حاصل تولیدات سال تئاتر ایران را نشان دهد و دبیرخانه نباید در مقام تهیه‌کننده ظاهر شود. این کاهش کمیت موجب افزایش کیفیت می‌شود و استقبال مدیران سالن‌های نمایشی از اجرای عموم آثار را درپی دارد. درباره رقابت این 10 نمایش با دیگر آثار نیز باید گفت از هنگام انتشار فراخوان و معرفی گروه‌های برگزیده که منظم پیش رفت؛ چیزی حدود 180 روز زمان در اختیار گروه‌های نمایشی قرار داشت که زمان مناسبی برای تمرین به نظر می‌رسد.

او در پاسخ به سوالی درباره همکاری نهادهایی مانند حوزه هنری و شهرداری تهران بیان کرد: اگر خواستید کسی را نفرین کنید آرزو داشته باشید به عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر معرفی شود. این ماجرا بسیار طاقت‌فرساست و گاهی شما را تا مرز سکته پیش می‌برد. اما همکاری دوستان شهرداری تهران و حوزه با ما بسیار سازنده بود و شما به تناوب در ادامه شاهد نصب تبلیغات شهری جشنواره - حاصل حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - در سطح شهر خواهید بود.

اسدی گفت: با مترو تهران و اتوبوسرانی هم نشست‌های سازنده‌ای داشته‌ایم که نتایج آن اعلام می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره آماده شدن تالار مولوی و قشقایی برای میزبانی از گروه‌ها در جریان برگزاری اظهار کرد: ارتقای سالن‌های تئاتری یکی از نکاتی بوده که همواره مورد نظر هنرمندان و مسئولان قرار داشته است. در زمینه بازسازی تالار مولوی هم اتفاق خوبی رخ داده و بسیار موفق عمل شده است. تمام امور فنی توسط همکاران ما مورد ارزیابی قرار گرفته و با آمادگی وارد جدول اجراها می‌شود.

او ادامه داد: تمام مدیران در مورد تالار قشقایی دست به دست یکدیگر داده‌اند و کوشش می‌کنند این سالن به جشنواره برسد. چون مجموعه تئاتر شهر در تمام سال‌های برگزاری جشنواره تئاتر فجر به عنوان کاخ اصلی محل برگزاری رویداد به حساب آمده است.

اسدی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: جشنواره تئا‌تر فجر کمتر از ده روز دیگر آغاز می‌شود و آنچه رخ می‌دهد حاصل تلاش بیش از هشت‌ماهه همکاران من و هنرمندان تئا‌تر ایران در سراسر کشور است. ما تلاش کردیم در حد توان به رویکردی کیفیت‌گرایانه توجه داشته باشیم و ویژگی‌های گروه‌های نمایشی و آثار آن‌ها را بررسی کنیم.

او افزود: در میان نمایش‌های موجود در جشنواره تعداد اندکی از آثار به تولیدات جدید اختصاص یافته است و من خرسندم با موضوع‌ها و گونه‌های متنوع و نسل‌های متنوع (دفاع‌مقدس، محیط‌زیست مبارزه با افراطی‌گری کور و مسائل اجتماعی) تئا‌تر ایران مواجه هستیم که اتفاق بسیار خجسته‌ای است.

اسدی سپس به ارائه آماری در بخش‌های گوناگون پرداخت و گفت: ۱۵۸ متن در بخش تولیدات تازه به دبیرخانه رسید که ۲۶ اثر مورد ارزیابی قرار گرفت و در ‌‌نهایت ۱۰ نمایش به جدول نهایی رسید. در بخش نسل نو ۵۲ نمایش ارزیابی شد و ۸ نمایش در جدول قرار گرفت. در بخش مسابقه خیابانی ۲۱۵ طرح به دبیرخانه رسید که ۳۲ نمایش مورد ارزیابی قرار گرفت و در ‌‌نهایت ۸ نمایش پذیرفته شد. در بخش مهمان مسابقه خیابانی ۱۸ نمایش از جشنواره مریوان و دیگر اجراهای محیطی سراسر کشور نیز به این جمع اضافه شدند. در بخش نمایش‌نامه‌نویسی ۳۰۴ متن ارسال شد که ۱۰ نمایش‌نامه با حضور منتقدان و کار‌شناسان مورد ارزیابی قرار گرفت که برگزیده نهایی در زمان مورد نظر معرفی می‌شود. در بخش مرور تئا‌تر ایران ۲۰۰ نمایش ارسال شد که از میان آن‌ها ۳۵ نمایش در جدول نهایی جشنواره قرار گرفت. در بخش مرور رخدادهای استانی تئا‌تر ۲۷۱ نمایش در سراسر کشور شرکت داشتند که در ‌‌نهایت ۶۴ نمایش به مرحله دوم راه یافت و ۱۰ اثر از میان آن‌ها به جدول راه یافتند و در بخش مهمان ۱۵ نمایش به جشنواره دعوت شده‌اند.

دبیر سی و چهارمین دوره تئا‌تر فجر افزود: یکی از بخش‌هایی که پیش از آغاز رسمی جشنواره برگزار شد؛ بخش سیمنار‌ها بود که ابتدا ۳۴ مقاله علمی به دبیر خانه ارسال شد و از میان آن‌ها ۱۶ متن برای ارائه انتخاب و ارائه شد که در پایان به صورت کتابی منتشر می‌شود. در بخش عکس تئا‌تر ایران ۵۵۵ اثر از ۱۳ عکاس مورد ارزیابی قرار گرفت که از میان آن‌ها ۵۰ عکس از ۳۶ عکاس با یکدیگر رقابت می‌کنند و برگزیدگان آن در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود.

او؛ ارتقای توان فنی و تکنیکی اجراهای تئا‌تر را یکی از رویکردهای دبیرخانه این دوره عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم این رویکرد در قالب برگزاری کارگاه‌های آموزشی تجلی پیدا کند که در عناوینی مانند رابطه تئا‌تر محیط در حوزه هنرهای تجسمی و رابطه تئا‌تر با نقاشی، نور، صدا و تئا‌تر تکنولوژی نیز ازجمله مباحثی بودند که در این کارگاه‌ها مطرح شدند و مخاطبان هریک نیز به صورت هدفمند انتخاب شده‌ بودند.

اسدی سپس در ارتباط با بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: یکی از رویکردهای ما در دوره جدید معرفی جریان تئا‌تر دریکی از کشور‌ها بود که هفته تئا‌تر لهستان به همین منظور با همکاری سفارت این کشور و اداره کل هنرهای نمایشی طی هفته‌های گذشته برگزار شد. در بخش بعدی به بررسی ۲۲۵ نمایش متقاضی حضور در ایران پرداختیم که در ‌‌نهایت آثار راه یافته معرفی شدند. ما در این بین به ویژگی‌هایی مانند رویکردهای جدید به نمایش‌نامه و شیوه‌هایی مانند فیزیکال تئا‌تر توجه داشته‌ایم.

اسدی همچنین از داوری بخش بین‌الملل توسط سه داور غیرایرانی و دو داور ایرانی خبر داد که اسامی آن‌ها در آینده اعلام می‌شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌اللمللی تئا‌تر فجر همچنین به اهمیت برندسازی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زمان کوتاهی برای این بخش در اختیار داشتیم اما تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که به عنوان میراث جشنواره سی و چهارم باقی خواهد ماند. همچنین از نرم‌افزار موبایلی جشنواره رونمایی کردیم. امسال همچنین برای اولین بار فروش تمامی بلیت‌های جشنواره به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. بررسی این امکان از جشنواره آیینی سنتی آغاز شده بود که امیدواریم نتایج مثبتی در زمینه زمان‌بندی و برگزاری منظم جشنواره تئا‌تر فجر داشته باشد.

او ادامه داد: در دوره جدید یک موسیقی مخصوص جشنواره تئا‌تر فجر ساخته شده که سعید ذهنی از هنرمندان خوب تئا‌تر کشور کار ساخت آن را برعهده داشته است. در ادامه نیز شاهد فعال شدن درگاه (پورتال) جشنواره خواهیم بود که سایت جدید جشنواره تئا‌تر فجر با امکانات به‌روز ذیل آن فعالیت خواهد کرد. همچنین استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های مجازی یکی دیگر از نکات مورد توجه ما بوده است.

سعید اسدی در ادامه این نشست از برگزاری چند بزرگداشت در این دوره خبر داد و اظهار کرد: اسامی هنرمندانی که قرار است در این دوره شاهد برگزاری بزرگداشت برای آن‌ها باشیم طی روزهای آینده اعلام می‌شود اما پیش از آن و در مراسم افتتاحیه جشنواره تئا‌تر فجر شاهد برگزاری بزرگداشتی برای تماشاخانه سنگلج خواهیم بود. امسال ۵۰ سالگی تاسیس این محل تاثیرگذار در تئا‌تر نوین ایران را همزمان با مراسم افتتاحیه جشن می‌گیریم.

او افزود: هزار کد شامل ۶هزار بلیت دارای تخفیف در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و ما درتلاش هستیم این میزان افزایش یابد و جالب است عنوان کنم در میان تمام نمایش‌های حاضر در جشنواره تنها ۴ اثر براساس متون غیرایرانی تولید شده و ۷۸ نمایش ایرانی در جشنواره حضور دارد که سهم کارگردانان خانم از این میان ۱۱ نمایش است.

امیر اسمی، دبیر بخش پوستر و هویت بصری جشنواره نیز در ابتدای این نشست؛ از افتتاح یک گالری تازه تاسیس در عمارت مسعودیه و برگزاری نمایشگاه پوستر جشنواره در این محل خبر داد. 13 هنرمند از ایران و دیگر کشورهای جهان به داوری این آثار می‌پردازند.

کد خبر : ۳۳۷۵۷۴