خبرگزاری کار ایران

آشنایی کودکان با ایران در کتاب «نامه‌های نیلی»

«نامه‌های نیلی» تازه‌ترین اثر مهدی رجبی در حوزه‌ی کودک است که با اقلیم‌شناسی و ایران‌شناسی مرتبط است.

مهدی رجبی درباره‌ی کتاب جدید خود به خبرنگار ایلنا گفت: «نامه‌های نیلی» را قرار است انتشارات زعفران منتشر کند. این کتاب هم‌اکنون در حال تصویرسازی است. «نامه‌های فلیکس» نوشته‌ی یک نویسنده‌ی آلمانی به نام «آنت لَنگِن » است که ماجرای آن درباره‌ی خرگوشی است که به سفر می‌رود و برای صاحب خود از سراسر دنیا نامه می‌نویسد و مشخصات اقلیمی و تاریخی آن مکان‌ها را معرفی می‌کند.

وی افزود: این کتاب الگوی خوبی بود برای معرفی ایران. من یک شخصیت به نام «نیلی» ساختم که یک گربه‌ی ایرانی است که به نقاط مختلف ایران سفر می‌کند و از آنجا برای صاحبش نامه می‌نویسد. جلد اول این کتاب، به معرفی جنوب شرق ایرانی از بندر گواتر تا آرامگاه فردوسی، واقع در طوس می‌پردازد و جاذبه‌های گردشگری، پوشش‌های جغرافیایی، اقلیم و فرهنگ و جامعه‌شناسی را در خود جای می‌دهد. این کتاب قرار است به پنج یا شش جلد برسد که جلد اول آن این روزها آماده‌ی انتشار است.

رجبی بیان کرد: آقای آرش نورآقایی که سفرهای زیادی به نقاط مختلف ایران داشته است، در این مجموعه با ما همکاری کرد. بنابراین به لحاظ علمی، خیالمان راحت است که کار خوب و دقیقی صورت گرفته. از لحاظ داستانی هم سعی کردم کار جذابی برای کودکان باشد. تصویرگریِ کتاب در حد استانداردهای خارجی است. در کل باید بگویم که یک کتاب رنگی و خوب، با جلدی شکیل است که امیدوارم به نمایشگاه کتاب برسد.

این نویسنده با اشاره به آثار دیگر خود گفت: چاپِ سوم رمان «لولو شب‌های گریه می‌کند» توسط نشر چکه در قطع جدید و با روی جلد جدید، به زودی منتشر می‌شود.

رجبی در ادامه اظهار داشت: کاری به اسم «ساندویچ‌سازِ مو دُم اسبی باف» که قرار است توسط نشر افق به چاپ برسد. کارهای نهایی این کتاب اجام شده و تصویرگری‌ها تمام شده و حدوداً تا بیست روز آینده به بازار می‌آید.

این نویسنده با اشاره به رمان دیگری به نام «خواهران تاریک»، بیان کرد: این رمان هم حداکثر تا دوماه آینده، توسط نشر افق منتشر می‌شود. در واقع این رمان یکجور فضای وهم‌انگیز و وحشتناک دارد و رمانی روانکاوانه است. شخصیت اصلیِ آن پسری است که در آستانه‌ی سن بلوغ قرار دارد. کتاب درباره‌ی بحث ارتباطِ نوجوان در سن بلوغ با خانواده، درونگرایی و پرخاشگری‌های است و فضای نسبتاً ترسناکی، با یک نگاه روانکاوانه دارد.

او ادامه داد: «خواهران تاریک» رمانی نیست که خیلی بیهوده باعث ترساندن دیگران شود و خشونت بیهوده ایجاد کند، بلکه به شکلی خیلی حساب شده وضعیت روحی و روانی نوجوان را مورد بررسی قرار می‌دهد. سعی کردم رمان متفاوتی باشد و فضایی بسیار متفاوت با «کنسرو غول» دارد.

رجبی همچنین به رمان دیگری که در حال نگارش آن است اشاره کرد و گفت: این روزها در حال نگارش رمانی به اسم «ماگ سیاوش» هستم که هنوز ناشر آن مشخص نیست. اسم کتاب از لحاظ آوایی به سوگ سیاوش شباهت دارد و به عمد انتخاب شده است.

این نویسده افزود: مجموعه‌ای به نام «قصه‌های خاص برای بچه‌های خاص»، توسط نشر پیدایش در دست انتشار است که یک مجموعه‌ی پنج جلدی با داستان‌هایی ویژه است که با ادبیات مرسوم نوجوان ما، تفاوت زیادی دارد.

وی همچنین به یک مجموعه از داستان‌های ترسناک اشاره کرد که در حال کار روی آن هاست و قرار است نشر افق آن را منتشر کند‌

کد خبر : ۳۳۸۲۲۷